printlogo


کد خبر: 157583تاریخ: 1395/2/27 00:00
انتقاد سازمان ملل از سرکوب شدید فلسطینیان در آستانه «روز نکبت»
شعار نازی‌ها بر زبان صهیونیست‌ها

گروه بین‌الملل: دیروز 15 ماه مه سالروز تاسیس رژیم جعلی اسرائیل در سال 1948 بود. از این جهت، فلسطینیان این روز را «روز نکبت» می‌دانند که باعث آوارگی میلیون‌ها تن از آنها شده است. در حالی که از چند روز پیش فلسطینیان خود را برای برگزاری تظاهرات بزرگ «روز نکبت» آماده می‌کردند، نیروهای امنیتی اسرائیل حملات علیه فعالان فلسطینی را تشدید کردند.  فلسطینیان برای تاکید بر حق بازگشت خود به سرزمین‌های اشغالی فلسطین تظاهرات کردند. نظامیان اسرائیلی نیز در شهرها و روستاهای کرانه غربی رود اردن با گاز اشک‌آور به آنها حمله کردند.   براساس تصاویر منتشر شده، نظامیان اسرائیلی به معترضان فلسطینی در روستای «بیلین» در نزدیکی رام‌الله حمله کردند.  از سوی دیگر، در سایه این تحولات، کمیته ضد شکنجه سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر از سوی رژیم‎های اسرائیل و عربستان سعودی هشدار داده است. این کمیته در گزارش خود درباره مسائلی چون بازداشت اداری اسرائیل، استفاده این رژیم از قوه قهریه علیه فلسطینی‌ها، تخریب منازل فلسطینی‌ها و خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها ابراز نگرانی کرد.  کمیته سازمان ملل علیه شکنجه‌گری، همچنین درباره «ادامه محکومیت و اعمال مجازات‌های فیزیکی» از سوی مقامات سعودی هشدار داد.
شعار فاشیستی رژیم اشغالگر
 مراسم نکبت‌بار سالروز تاسیس رژیم جعلی اسرائیل در کوه هرتسل در بیت‌المقدس با عیان شدن ماهیت فاشیستی این رژیم همراه بود به طوری که صهیونیست‌ها  با استفاده از شعار «یک مردم، یک ملت»، شعار رسمی نازی‌های آلمان را به ذهن  جهانیان متبادر کردند. روزنامه عبری هاآرتص در گزارش مربوط به  جشن‌های صهیونیستی «یوم‌النکبه»  و شصت و هشتمین سالروز تاسیس رژیم اشغالگر قدس که  از روز چهارشنبه  گذشته با مراسمی رسمی در کوه هرتسل در بیت‌المقدس آغاز ‌شد، این موضوع را فاش کرد و نوشت: «سربازان اسرائیلی در جریان رژه این جشن با چینش خاصی نمادهای این رژیم از جمله «ستاره داوود» و «کبوتر صلح» و در نهایت شعار «یک مردم، یک ملت» را شکل دادند». هاآرتص در انتقاد این شعار فاشیستی آورد: «هر یهودی که اندکی دانش تاریخی داشته باشد از چنین شعاری احساس ناراحتی و رنجش خواهد کرد. این عبارت یادآور شعار رژیم نازی در دهه 1930 است که رژیمی نژادپرست را در ذهن تداعی می‌کند». رژیم نازی به حکومت آلمان در دوران بین سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ اطلاق می‌شود که آدولف هیتلر در رأس آن بود. دولت نازی براساس آنچه نژاد برتر «ملت آلمان» خوانده می‌شد، بنا شده بود. هیتلر در کتاب خود به نام «نبرد من» شعار «یک ملت، یک حکومت، یک پیشوا» را مطرح کرده بود که شباهت بسیاری به شعار «یک مردم، یک ملت» در جشن امسال تاسیس رژیم اسرائیل دارد. هاآرتص که تلاش کرده است بین رژیم اسرائیل و دولت نازی تفاوت‌هایی قائل شود، استفاده از این شعار را «اشتباهی نگران‌کننده اما خطرناک در جشن ملی اسرائیل» دانسته که به دلیل «ناآگاهی» صورت گرفته است. به نوشته هاآرتص، میری رگو، وزیر فرهنگ اسرائیل که مسؤول برگزاری این مراسم بود با سخنانش وضع را بدتر کرده است. وی در جریان سخنرانی خود گفته بود: «یک مردم، یک ملت» مبین آرمان جنبش صهیونیستی از زمان آغاز آن است. این روزنامه اسرائیلی خطاب به وزیر فرهنگ این رژیم نوشت: «دفاع شما از اشتباه‌تان در استفاده از شعار نازی‌ها مشکل را بدتر می‌کند». هاآرتص نوشت استفاده از چنین شعارهایی با پیشینه تاریخی در حالی که 20 درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی تحت کنترل اسرائیل، شهروندان عرب فلسطینی هستند، به یهودی‌ستیزی دامن می‌زند و خطر افزایش حملات به شهرک‌نشینان اسرائیلی را تشدید می‌کند.
تلاش اسرائیل برای انکار وجود فلسطینی‌ها
برخی تحلیلگران بر این باورند شعار «یک مردم، یک ملت» تازه‌ترین تلاش اسرائیل برای انکار وجود شهروندان عرب سرزمین‌های اشغالی است. نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقات «پیو» نشان داد 48 درصد از اسرائیلی‌ها بر این باورند که اعراب ساکن سرزمین‌های اشغالی باید اخراج یا کوچانده شوند. تازه‌ترین آمارها حاکی است جمعیت یهودیان ساکن سرزمین‌های اشغالی تحت کنترل اسرائیل از زمان تاسیس این رژیم در سال 1948 تاکنون بیش از 7 برابر شده است. بنا بر اعلام اداره مرکزی آمار اسرائیل، در حال حاضر حدود 6 میلیون و 370 هزار یهودی در سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کنند که حدود 74 درصد از کل جمعیت ساکنان آن را تشکیل می‌دهند. این اداره افزود در سرزمین‌های اشغالی  77/1میلیون عرب زندگی می‌کنند که 8/20 درصد ساکنان آن را تشکیل می‌دهند و 2/5 درصد باقی مانده نیز مسیحیان غیرعرب، اعضای مذاهب دیگر و کسانی هستند که به لحاظ مذهبی رده‌بندی نشده‌اند. اسرائیل بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین‌های فلسطینی بیش از 230 شهرک در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است که همه آنها بر خلاف قوانین بین‌المللی و غیرقانونی هستند.


Page Generated in 0/0207 sec