printlogo


کد خبر: 157592تاریخ: 1395/2/27 00:00
گزارش «وطن امروز» از ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت در رفع معضل بیکاری
آمار بیکاری به جای اشتغال افزایش یافت!

اسدالله خسروی: کلید حل مشکلات دولت یازدهم گویا زنگ زده است و نمی‌تواند قفل سنگین بیکاری و درهای واحدهای تولیدی مشکل‌دار را باز کند چراکه اکنون رکود عمیق‌ سراسر اقتصاد را فراگرفته است و بیکاری در کشور بیداد می‌کند. به گزارش «وطن امروز»، وجود 5 میلیون بیکار تحصیلکرده در کنار بیکاری گسترده پنهان و نبود سیاست‌گذاری درست و اصولی برای ایجاد اشتغال جوانان کشور اکنون معضلی است که بی‌توجهی به آن تبعات سختی را در پی دارد. این در حالی است که دولت به‌جای حل مشکلات مردم و بسترسازی لازم برای ورود نیروهای تحصیلکرده به بازار کار، نوید روزهای خوش را با کاهش نرخ تورم به مردم می‌دهد در حالی که سیاست‌های اقتصادی باید با در نظر گرفتن همه شاخص‌های اقتصادی همگام با هم شکل اجرایی به خود گیرد. یک فعال کارگری با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت در طول فعالیت خود هیچ اقدامی مبنی بر ایجاد اشتغال، حمایت از تولید یا خروج بازار کار از رکود انجام نداده است، به «وطن امروز» گفت: با اینکه اصلی‌ترین شعار دولت یازدهم اشتغالزایی گسترده، رفع معضل بیکاری و حمایت از بخش تولید بود اما مردان اقتصادی دولت در عمل نتوانستند در این مسیر موفق شوند. حمید حاج‌اسماعیلی نمره دولت یازدهم را در رونق‌بخشی اقتصاد کشور در ابعاد مختلف «صفر» اعلام کرد و اظهار داشت: دولت در ابتدای فعالیت تمام توان خود را با سیاسی‌کاری روی کاهش نرخ تورم متمرکز کرد، بدون اینکه به سایر مؤلفه‌های اقتصادی توجه کند در حالی که مردم اکنون کاهش نرخ تورم را لمس نمی‌کنند و قدرت خرید آنها نیز بشدت پایین آمده است. وی با بیان اینکه دولت قرار بود سالانه یک‌میلیون شغل در کشور ایجاد کند، گفت: وجود 5 میلیون بیکار در کشور نشان‌دهنده ضعف مدیریتی دولت در اشتغالزایی است و این آمار همچنان بر ریل صعودی قرار دارد. این فعال کارگری به تناقض در نرخ آمار بیکاری اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران با آمار تشکیلات و سازمان‌های کارگری اشاره کرد و افزود: اختلاف نظر در این است که مرکز آمار ایران تعریف خاصی از بیکاری دارد که این رویکرد غیرقابل قبول است. به طور مثال مرکز آمار ایران جمعیت فعال نیروی کار (15 سال به بالا) را 24 میلیون نفر در کشور اعلام می‌کند در حالی که این آمار بیش از 27 میلیون نفر است. وی یکی دیگر از اختلافات آماری مرکز آمار درباره بیکاری با تشکیلات و سازمان‌های کارگری را مکانیزم تعیین افراد بیکار دانست و افزود: مرکز آمار ایران هر فردی را که در هفته یک ساعت کار کند شاغل محسوب می‌کند در حالی که این شیوه آمارگیری از نرخ بیکاری در کشور کاملا غلط است چرا که اکنون خیلی‌ها با شغل دوم هم نمی‌توانند هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند.
  وی همچنین به آمار متناقض نرخ بیکاری مرکز آمار اشاره کرد و افزود: مرکز آمار ایران نرخ بیکاری جوانان را 24 درصد اعلام می‌کند که این آمار قابل قبول نیست چراکه نرخ بیکاری اکنون در کشور بیش از 30 درصد است.حاج‌اسماعیلی بیکاری را یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی عنوان کرد که دولت باید روی آن به جد متمرکز شود. وی افزود: زمانی که نرخ بیکاری در کشور بالا باشد رونق اقتصادی به چشم نمی‌خورد و اشتغالزایی نیز به حاشیه می‌رود. با این وجود تلاش دولت در راستای رفع موانع تولید که اشتغالزایی را در بر دارد تاکنون موثر نبوده و این ناکارآمدی، اشتغال و تولید را به ورطه هلاکت کشانده است. وی با اشاره به گروه‌های مختلف شغلی در کشور افزود: اکنون زنان نیز در زمره کارجویان قرار گرفته‌اند که متاسفانه نرخ بیکاری برای آنها بیش از 40 درصد است. این فعال کارگری در پاسخ به اینکه برخی به بهانه حمایت از قشر کارگر از نردبان اعتماد مردم برای رسیدن به منافع خود بالا می‌روند و تاکنون هیچ کاری را انجام نداده‌اند، گفت: مسؤولیت کارگران به عهده سازمان‌های مشخص‌شده است اما متاسفانه برخی گروه‌های سیاسی با حمایت بخش کارگری بر مسند نشسته و نه‌تنها کاری انجام نمی‌دهند بلکه سد معبر فعالیت‌های کارگری شده‌اند. وی اضافه کرد: هیچ دلیلی ندارد به جای نمایندگان تشکیلات کارگری، هر گروهی با هر نامی غیرقانونی قیم کارگران شود چراکه آنها فقط منافع خود را درنظر داشته و توجهی به کارگران ندارند. حاج‌اسماعیلی افزود: چنانچه فردی از تشکیلات و سازمان‌های کارگری به کرسی مجلس بنشیند می‌تواند برای این قشر زحمتکش موثر واقع شود چراکه اکنون سیاست‌زدگی در کشور منافع ملی را قربانی کرده است. این فعال کارگری افزود: کارنامه دولت یازدهم در بخش اقتصادی قابل قبول نیست چراکه علاوه بر سیر صعودی بیکاری در کشور، رکود عمیق بخش تولید را نیز فرا گرفته و قدرت خرید مردم نیز بشدت کاهش یافته است.
۵ میلیون تحصیلکرده بیکار داریم
رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروزه رتبه فضای کسب‌وکار ایران در جهان، ۱۱۷ است، گفت: صنعت در فضایی که فساد، تورم و فضای کسب‌وکار نامناسب وجود دارد، رشد نمی‌کند.  رضا رحمانی با اشاره به اینکه جز دوران جنگ تحمیلی، بعد از انقلاب با چنین شرایط سخت رکود و مشکلات اقتصادی مواجه نبودیم، اظهار داشت: با وجود این شرایط، هیچ حمایت موثری از تولید انجام ندادیم تا صنعت بتواند صدمات وارده را جبران کند.  وی با بیان اینکه تقدم کنترل تورم و خروج غیرتورمی از رکود، همیشه مورد بحث و اختلاف مجلس با دولت بود، گفت: خروج غیرتورمی از رکود باید قبل از کنترل تورم در برنامه و اولویت اصلی قرار گیرد. رحمانی ادامه داد: فرصت کمی برای اقدام و عمل داریم و باید از الان تا آخر سال روزانه 50 کارخانه از رکود خارج شده و فعال شود تا وضعیت کشور به حالت عادی بازگردد.  نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس نهم با بیان اینکه تولید مولد یعنی صنعت، معدن و کشاورزی تاکید کرد: اگر اینها نباشند، وزارت کار، مالیات و... چه کار خواهند کرد؟ باید تمام وزارتخانه‌های صنعتی دست به کار شوند، چراکه زنگ خطر بیکاری به صدا درآمده و علاوه بر سایر بیکاران‌ اکنون بیش از 5 میلیون تحصیلکرده بیکار داریم.
 


Page Generated in 0/0141 sec