printlogo


کد خبر: 157680تاریخ: 1395/2/29 00:00
اخبار

 سید یاسر جبرائیلی:
دلار فقط تا یک دهه دیگر ارز رایج است
عرضه بی‌سابقه اوراق قرضه آمریکا با قیمت پایین توسط طلبکاران، روی آوردن کشورها به ترتیبات تجاری جایگزین WTO، تاسیس بانک AIIB به عنوان بدیل IMF، انعقاد ده‌ها پیمان پولی دوجانبه برای رهایی از وابستگی به ارز ثالث و... نشان می‌دهد کشورها در حال آماده کردن خود برای ورود به نظم جدید هستند. سیدیاسر جبرائیلی معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس در کنفرانس «مناسبات و همکاری‌ها در جهان متغیر» که با مشارکت دانشگاه دولتی «آرابایف» در بیشکک قرقیزستان برگزار شد به تشریح تحول در نظم اقتصاد بین‌الملل و مقتضیات آن برای اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای پرداخت. وی اظهار داشت: نظم اقتصاد جهانی به سرعت در حال تغییر است و تحول در آن، توزیع قدرت در نظام بین‌الملل را نیز متحول خواهد کرد. آمریکا امروز فاقد بنیه اقتصادی،‌ سیاسی و نظامی لازم برای تحمیل امیال، قواعد و هنجارهای دلخواه خود در مسائل و حوزه‌های راهبردی بین‌المللی است. جبرائیلی افزود: آمریکا بالغ بر 19 هزار میلیارد دلار بدهی دارد که 35 درصد از آن، بدهی به سایر کشورهاست. این بدهی زمانی معنی خواهد یافت که دلار جایگاه خود را به عنوان ارز رایج بین‌المللی از دست بدهد که در این صورت، ایالات متحده که از مزیت بین‌المللی دلار برای واردات ارزان بهره‌مند بود، قادر به این نوع واردات نخواهد بود و وارد یک بحران تورمی خواهد شد. به گفته وی، مطالعه روندهای مالی جهانی نشان می‌دهد در کمتر از یک دهه آینده، دلار دیگر ارز رایج و غالب جهانی نخواهد بود. جبرائیلی با اشاره به انعقاد ده‌ها پیمان پولی دوجانبه طی دهه اخیر گفت: این قراردادها حکایت از این دارد که کشورها نمی‌خواهند از ارز ثالث در مبادلات تجاری خود استفاده کنند. طی ماه‌های گذشته، ما شاهد واردات انبوه طلا از سوی کشورهای آسیایی بویژه چین هستیم و طلبکاران آمریکا در حال عرضه اوراق قرضه آمریکا با قیمت پایین
 (Debt Dumping) هستند و در یک رویداد بی‌سابقه، صرفا طی سال 2015، فقط 225 میلیارد دلار از اوراق قرضه آمریکا را زیر قیمت در بازارهای مالی عرضه کرده‌اند تا خود را از شر این «دارایی بد» خلاص کنند. جبرائیلی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: سازمان همکاری‌های شانگهای می‌تواند یک الگوی موفق تامین منافع کشورها در نظم جدید باشد، چرا که رویکرد حفظ استقلال همه‌جانبه اعضا در عین ارتقای منافع مشترک را دنبال می‌کند. این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: پیروی از اصول منشور ملل متحد، احترام به استقلال، حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی یکدیگر، عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، عدم به کار بردن زور و حتی تهدید نکردن برای استفاده از زور، بهره‌گیری از مزایای برابری و منافع مشترک، حل همه مسائل از طریق مشورت و... با اصول و اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همخوانی دارد. وی بیان داشت: با توجه به اعلامیه سن‌پترزبورگ که بر پذیرش اعضای جدیدی که این اصول و اهداف را بپذیرند تأکید شده است، ‌پیوستن ایران به شانگهای، هم برای ایران و هم برای این سازمان،‌ منافع متعددی خواهد داشت. معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس افزود: طبق برآورد شورای اطلاعات ملی آمریکا،‌ ایران و روسیه در سال 2025 به سبب داشتن ذخایر عظیم، پادشاهان انرژی جهان خواهند بود. ایران هم‌اکنون علاوه بر منابع عظیم انرژی، در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری در رده‌های برتر جهانی قرار دارد. جبرائیلی افزود: عضویت در باشگاه فناوری هسته‌ای جهان، رتبه اول فناوری هوا فضا در منطقه غرب آسیا و رتبه 19 در جهان، رتبه اول بیوتکنولوژی در میان کشورهای اسلامی و رتبه 23 جهان، رتبه اول علم شیمی در منطقه و رتبه 13 جهان، رتبه ششم نانوفناوری در جهان و دستاوردهای متعدد در حوزه اختراعات و اکتشافات، ایران را تبدیل به یک قدرت علمی و اقتصادی کرده است.


قیمت‌های جدید خودرو از اول خرداد
رئیس شورای رقابت از ابلاغ قیمت‌های جدید خودرو به خودروسازان در شنبه آینده خبر داد. رضا شیوا در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه مرکز ملی رقابت قیمت‌های جدید را حساب کرده و شنبه آن را به شرکت‌های خودروساز ابلاغ می‌کند، اظهار داشت: از اول خرداد قیمت‌های جدید از سوی شرکت‌های خودروساز اجرایی خواهد شد. وی افزود: شورا با بررسی بازار برخی خودروها قیمت‌گذاری آنها را به خود خودروسازان واگذار کرده است. وی اضافه کرد: مجوز سقف افزایش قیمت‌ها تعیین شده و خودروسازان مختار برای اعمال افزایش قیمت‌ها هستند. رئیس شورای رقابت در ادامه تصریح کرد: تولیدکنندگانی که اجناس خود را با برندهای تقلبی به مردم می‌فروشند و از حربه فریب مردم بهره می‌برند، ۵۰ میلیون تومان جریمه خواهند شد.
 


Page Generated in 0/0060 sec