printlogo


کد خبر: 157687تاریخ: 1395/2/29 00:00
رئیس سازمان حج و زیارت خبر داد
صدور ویزای داخلی، وعده تازه سعودی‌ها

گروه اجتماعی: رئیس سازمان حج و زیارت در واکنش به انتشار بیانیه دولت سعودی درباره حج تمتع و  بیان موضوعاتی تازه و خارج از مذاکرات انجام شده درباره حج، آخرین وضعیت انجام این فرضیه را تشریح کرد.   به گزارش«وطن امروز»، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به بیانیه وزارت حج و عمره عربستان اظهار داشت: 3 موضوعی که سعودی‌ها در این بیانیه به آن اشاره کردند، موضوعاتی نبوده که در مذاکرات به آنها پرداخته شده باشد. وی افزود: ما با طرف سعودی بیش از
20 ساعت مذاکره داشتیم و ملاحظات ما در 3 صفحه و 11 بند به آنها ارائه شد و امیدوار بودیم که طرف سعودی در بیانیه‌اش به شرایط و ملاحظات ما که توقعاتی منطقی و عقلانی بود، پاسخ می‌داد.
هواپیمای داخلی حق مسلم زائران
به گفته رئیس سازمان حج، سعودی‌ها در این بیانیه به موضوع صدور ویزای الکترونیکی برای حجاج اشاره داشتند همچنین عنوان کردند که ما درباره انتقال حجاج پیشنهادی داده‌ایم که مغایر با قوانین بین‌المللی صنعت هوانوردی است که خواسته‌های ما درباره پروازها همان چیزی است در سال‌های گذشته انجام می‌گرفته و بهره‌مندی زائران از خدمات پروازی کشور حق مسلم آنهاست.
وی عنوان کرد: البته در این بیانیه به‌درستی آمده که ما این تفاهمنامه را امضا نکردیم، ما اعتقاد داریم همانطور که عربستان اعلام می‌کند که حج از روابط سیاسی جداست  شرایط مذاکره و تفاهمنامه‌ای که بخواهد به امضا برسد باید همانند سال‌های گذشته باشد و به‌دلیل اینکه شروط ما در تفاهمنامه لحاظ نشد از امضای آن امتناع کردیم.
رئیس سازمان حج و زیارت به دیدار با مراجع عظام تقلید اشاره کرد و افزود: مراجع عظام تقلید نیز بر 2 موضوع و دغدغه مهم تضمین برای تأمین امنیت حجاج و حفظ عزت، حرمت و کرامت زائران تأکید دارند.
صدور ویزای حجاج در داخل کشور
اوحدی در ادامه بیان داشت: بتازگی وزارت حج عربستان اعلام کرده حاضر است تمهیداتی فراهم کند تا ویزای زائران در داخل کشور صادر شود که این اقدامی مثبت و البته حق مسلم زائران و نتیجه پیگیری‌های انجام شده بوده است.
بنابر اظهارات وی، سازمان حج و زیارت تفاهمنامه‌ای را که در آن عزت و کرامت و حرمت زائران حفظ نشود و تضمینی برای تأمین امنیت زائران در آن قید نشده باشد امضا نخواهد کرد. رئیس سازمان حج و زیارت با یادآوری فاجعه منا، حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و رفتار 2 پلیس فاسد در فرودگاه جده، تصریح کرد: این موضوعی منطقی است که ما با توجه به دغدغه مردم و زائران از طرف سعودی بخواهیم که درباره تأمین امنیت حجاج به ما تضمین دهند در حالی که ما نیز 20 راهکار خود را در این باره را به صورت مکتوب و ترجمه شده به زبان عربی به آنها ارائه کردیم و لازم می‌دانیم این راهکارها که نتیجه ساعت‌ها جلسات کارگروه‌های تخصصی و نشست با هیأت‌های علمی است، به تفاهمنامه حج ضمیمه شود.
بیانیه اتمام حجت سازمان حج
اوحدی با بیان این مطلب که سازمان حج و زیارت اقدام به انتشار بیانیه‌ای درباره حج تمتع سال‌جاری کرد، بیان داشت: ما در این بیانیه به شکل صریح و شفاف خواسته‌های خود را اعلام کردیم، اگر عربستان اراده‌ای برای پذیرش حجاج ایرانی دارد، به شکل صادقانه و شفاف اعلام کند که کدام بند از خواسته‌های ما قابل نقد است.


Page Generated in 0/0062 sec