printlogo


کد خبر: 157689تاریخ: 1395/2/29 00:00
اخبار

  به گفته بابک نگاهداری، دبیر علمی دومین گردهمایی سراسری مدیریت جهادی و رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران  این همایش علمی و فرهنگی در تاریخ
27 اردیبهشت‌ماه سال جاری در دانشگاه
 امام صادق(ع) برگزار شد.
  هانس مارتین‌هینز، رئیس ایکوم به مناسبت روز جهانی موزه‌ها به ایران آمد و از موزه علوم و فناوری بازدید کرد. گفتنی است، 29 اردیبهشت(امروز) به مناسبت روز جهانی موزه‌ها بازدید از موزه علم و فناوری برای عموم رایگان است.
  تقی بغدادی، رئیس انجمن ارتوپدی اطفال با اشاره به نقش آلودگی هوا در افزایش نرمی استخوان اطفال گفت: نتایج آزمایش‌های کودکان دارای مشکلات استخوانی نشان می‌دهد؛ تعداد زیادی از این کودکان کمبود ویتامین D دارند.
  امیرمحسن ضیایی، رئیس جمعیت هلال‌احمر، جوانان، آموزش همگانی، کاهش آسیب‌های اجتماعی و حوادث جاده‌ای را از مهم‌ترین اولویت‌های هلال‌احمر در سال جاری عنوان کرد.
  نوزدهمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، صنایع دارویی و گردشگری  سلامت(ایران هلث) 26 اردیبهشت‌ماه با حضور وزیر بهداشت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد و تا روز چهارشنبه 29 اردیبهشت‌ماه به کار خود ادامه می‌دهد.
  علی حیدری، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 7  از برگزاری همایش بزرگ پیاده‌روی خانوادگی، از محل خیابان خرمشهر تا باغ‌موزه قصر در روز سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه خبر داد.
   فریده کردی، جامعه‌شناس با بیان اینکه دولت باید نیاز به تجربه مصرف موادمخدر را در بین مردم کم کند و احساس اعتماد و اطمینان را افزایش دهد، بیان داشت: ایجاد امنیت و آسایش بهترین راهکار برای مبارزه با موادمخدر و کاهش شمار معتادان کشور است.
   فریدون عزیزی، رئیس پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تولید داروی «یدوفولیک» ایرانی خاطرنشان کرد: این دارو برای تامین ید مورد نیاز در 3 ماهه اول بارداری تولید شده که همزمان با روز جهانی تیروئید در بازار عرضه خواهد شد.
  عیسی علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از اکران گسترده آثار هنری در سطح شهر با برپایی دومین دوره «نگارخانه‌ای به وسعت شهر» خبر داد.


واژه‌ای نامفهوم به نام اوقات فراغت
محمد ابویی مهریزی*: در قرن بیست‌ویکم که دنیای دیجیتال سایه خود را بر پهنه دنیا افکنده است اوقات فراغت مجموعه وسیعی از فعالیت‌ها را در بر می‌گیرد. از غرق شدن در یک بازی رایانه‌ای و دنبال کردن یک سریال 300 قسمتی تا وبگردی. گویی این نوع از معنای فراغت به فارغ شدن از مسؤولیت و تفکر و در کل فارغ شدن ذهن و جسم از زمان و مکان واقعی ترجمه شده است. با این نگاه، دیگر کتاب خواندن نمی‌تواند برای گذران اوقات فراغت گزینه مناسبی باشد. به نظر می‌رسد سرانه پایین مطالعه در کشور با این نوع نگاه به اوقات فراغت رابطه مستقیمی داشته باشد. سیدمرتضی آوینی در مقاله  زبان، سینما، تلویزیون و اوقات فراغت اشاره می‌کند که این نوع از اوقات فراغت که با معنای آن درگذشته تفاوت بسیاری کرده است، نگاهی است ضد پدیده کار و اشتغال. از سویی هدر دادن وقت به اسم اوقات فراغت بیش از پیش در نسل جوان فعلی دیده می‌شود که به ایران منحصر نشده و به یک عارضه  جهانی تبدیل شده است.  جوان نسل‌های قبل تجربه زیسته متفاوتی نسبت به جوان فعلی داشته و برای وی همه دانش‌ها و اندوخته‌ها و همچنین زمان‌های فراغت در یک گوشی خلاصه نمی‌شد، بلکه دانش همچنان در کتابخانه‌ها و پای درس اساتید تعریف شده بود و اوقات فراغت اغلب به معنای تجدید قوا بود نه‌فقط لذت بردن و آسوده بودن.  عده زیادی از جوانان، گوش کردن به موسیقی و کسب لذت را به پرداختن به مسائل جدی اجتماعی ترجیح می‌دهند تا آنجا که در خانواده‌های مرفه‌تر، اوقات فراغت  تمام ساعات جوانان آنها را تشکیل می‌دهد و زمان کار به حداقل ممکن می‌رسد. همچنین جوانانی هستند که در این کارزار، سبک زندگی بسیار متفاوتی دارند. زمان کار و زمان عبادت و زمان فراغت هرکدام سرجای خود محفوظ است و فراغت نیز برای آنها به معنای فارغ شدن از مسؤولیت و درد مردم نیست.  آنچه امروز باید بیش از پیش مهم بدانیم، تعریف کردن دوباره کلماتی هچون کار، علم، موفقیت، خانواده و اوقات فراغت است. تعریفی نه براساس آنچه رسانه‌ها و ماهواره‌ها تبلیغ می‌کنند، بلکه براساس زندگی‌های موفق نسل‌های پیشین و امروزمان. بر این اساس ضرورت دارد سازمان‌های متولی اوقات فراغت جوانان در کشور رسالت سنگینی که برای جوانان عهده‌دار هستند را به نحو احسن انجام دهند.
*کارشناس ارشد حوزه جوانان
 


Page Generated in 0/0057 sec