printlogo


کد خبر: 157712تاریخ: 1395/2/29 00:00
حمایت آمریکا از اسرائیل یادآور حمایتش از رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی است
نقش سیا در بازداشت نلسون ماندلا

گروه بین‌الملل: 2 سال از مرگ رهبر افسانه‌ای آفریقای‌جنوبی می‌گذرد اما با توجه به نقش وی در پایان دوران آپارتاید، حواشی مربوط به نلسون ماندلا همچنان ادامه دارد و در این میان پای آمریکا نیز به میان آمده است. دیلی‌میل در گزارشی از نقش سازمان سیا در بازداشت ماندلا و زندانی شدن بلندمدت او خبر داده است.
به نوشته این روزنامه، ماندلا سال 1962 در مسیر دوربان به ژوهانسبورگ بازداشت شد. یکی از عوامل سیا به نام دونالد ریکارد الان مدعی است که وی ماندلا را لو داده و اطلاعات وی را در اختیار مقام‌ها گذاشته است. چند هفته پس از آنکه ریکارد در ماه مارس این اطلاعات را به یک فیلمساز داد، مرد. ریکارد 88 ساله که آن زمان رسما به عنوان معاون کنسول آمریکا در دوربان کار می‌کرد، می‌گفت ماندلا خطرناک‌ترین کمونیست خارج از اتحاد جماهیر شوروی بوده است. این مامور مخفی فهمیده بود که ماندلا می‌خواهد از دوربان به ژوهانسبورگ برود و وی این اطلاعات را در اختیار نیروهای پلیس آفریقای جنوبی گذاشته بود. ماموران هم پس از طراحی نقشه‌ای، خودروی وی را در جاده متوقف کردند و پس از شناسایی وی را در لباس شوفری بازداشت کردند. ماندلا که مسؤولیت شاخه نظامی کنگره ملی آفریقا را بر عهده داشت و علنا از شورش حمایت می‌کرد و خواستار انقلاب علیه دولت آفریقای جنوبی شده بود، در آن زمان تحت تعقیب جدی بود. ماندلا پس از بازداشت حبس ابد گرفت اما در نهایت پس از 27 سال از زندان آزاد شد. وی سپس نخستین رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی شد که در انتخابات دموکراتیک عمومی برگزیده شده بود.
جیمز پتراس، استاد دانشگاه بینگهمتون در نیویورک آمریکا با اشاره به افشاگری اخیر درباره نقش سازمان سیا در بازداشت نسلون ماندلا، رهبر انقلاب ضدآپارتاید آفریقای‌جنوبی در سال 1962 می‌گوید، آمریکا هنوز هم «سیاست آپارتاید» خود را در مناطق دیگر جهان دنبال می‌کند.  به گفته او، بیشتر کارشناسان در واشنگتن و نیویورک درباره اظهارات دونالد ریکارد، معاون کنسول پیشین آمریکا در دوربان آفریقای‌جنوبی و مامور پیشین سیا درباره نقش این سازمان جاسوسی در بازداشت ماندلا اتفاق نظر دارند. ساندی‌تایمز این هفته گزارش داد، ریکارد به جان اروین، کارگردان سینمایی گفته است، اطلاعات وی درباره محل اقامت ماندلا به دستگیری رهبر ضدآپارتاید آفریقای‌جنوبی در تاریخ 5 آگوست 1962 (14 مرداد 1341) منتهی شده است. پتراس گفت: «دولت آمریکا در آن زمان خود را درگیر سرکوب جنبش حقوق مدنی در شهرهای آمریکا کرده بود و با رژیم آپارتاید (در آفریقای‌جنوبی) همکاری می‌کرد. آمریکا با آفریقای‌جنوبی در سرکوب مخالفان در آنگولا و دیگر مستعمرات پرتغال نیز همکاری می‌کرد».
مامور پیشین سیا از نقش این سازمان جاسوسی در دستگیری نلسون ماندلا، رهبر فقید آفریقای‌جنوبی در سال 1962 پرده برداشته است.
اسرائیل، آپارتاید امروز
پتراس در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد ارتباط آمریکا با رژیم آپارتاید آفریقای‌جنوبی یادآور سیاست‌های واشنگتن در خاورمیانه امروز است. پتراس خاطرنشان کرد حمایت واشنگتن از «اقدامات اسرائیل در سرکوب فلسطینیان»، این حقیقت را می‌رساند که «آمریکا همان نقش را در دنیای امروزی ایفا می‌کند». وی افزود: «واشنگتن با رژیم عربستان سعودی علیه روند مستقل و دموکراتیک در یمن و ایران همکاری می‌کند». افشاگری ریکارد منتهی به ساخت فیلمی از سوی اروین با نام «تفنگ ماندلا» شد که قرار است در جشنواره فیلم کن به نمایش گذارده شود که این فیلم اعتراض حزب حاکم آفریقای‌جنوبی را به دنبال داشته است. در همین حال زیزی کودوا سخنگوی حزب کنگره ملی آفریقا، حزبی که ماندلا رهبر شاخه نظامی آن بود، گفت: «آنها (جاسوسان آمریکایی) هرگز عملیات خود را در اینجا متوقف نکرده‌اند». ماندلا پس از دستگیری به مدت 27 سال در زندان بود و در سال 1990 آزاد شد؛ وی در سال 1994 به عنوان نخستین رئیس‌جمهور سیاهپوست آفریقای‌جنوبی لقب گرفت. وی در تاریخ 5 دسامبر 2013 (14 آذر 1392) در سن 95 سالگی درگذشت.
 


Page Generated in 0/0052 sec