printlogo


کد خبر: 157872تاریخ: 1395/3/3 00:00
نخستین رزمایش نیروی زمینی ارتش در سال 95 با «غرش موشک‌ها» آغاز شد
شلیک نازعات

گروه سیاسی: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی اولین رزمایش خود در سال 95 را در کویر مرکزی ایران و با شلیک 2 موشک و 4 راکت آغاز کرد.  رزمایش بیت‌المقدس 28 سه مرحله دارد که مرحله اول و دوم آن از روز گذشته (یکشنبه) و با نام «حیدر کرار 3» در منطقه عمومی مرنجاب و آران و بیدگل آغاز شد و قرار است مرحله سوم آن امروز در منطقه عمومی نصرآباد برگزار شود. در مرحله اول این رزمایش، 2فروند موشک نازعات و 4 فروند راکت فجر5 به سمت اهداف از پیش تعیین‌شده شلیک شد. موشک نازعات در 2 نوع نازعات N6 و نازعات N10 در این رزمایش استفاده می‌شود که نازعات N6 با بردی در حدود 100کیلومتر می‌تواند سرجنگی 130کیلوگرمی را حمل کند.  این موشک که نوع ارتقا یافته آن با نام نازعات N10 شناخته می‌شود، پس از ارتقا در مدل جدید به برد 130 کیلومتر رسیده و سرجنگی 230کیلوگرمی حمل می‌کند. این راکت‌ها با استفاده از لانچرهای متحرکی که دارند، از قابلیت استقرار و شلیک سریع برخوردارند و این خود می‌تواند وجه تمایز این راکت‌ها نسبت به نمونه‌های مشابه باشد. پس از شلیک این موشک‌ها، توپخانه دوربرد نیروی زمینی نیز اقدام به آتش سنگین روی اهداف از پیش تعیین شده کرد.
تست آتش توپخانه با برد 40 کیلومتر
در رزمایش نیروی زمینی ارتش، برای اولین بار آتش توپخانه نزاجا در بردی معادل 40 کیلومتر تست شد. در این شلیک‌ها از گلوله‌های جدید با خرج موشک استفاده شده که می‌تواند عمق دشمن را در میدان نبرد زیر آتش سنگین بگیرد. شلیک آتشبار ارتفاع پست ضدهوایی و 15 فروند موشک کاتیوشا از دیگر برنامه‌های دیروز رزمایش بود. همچنین در جریان این مرحله از رزمایش، نیروهای تکاور تیپ ویژه 65 هوابرد (نوهد) اقدام به انجام عملیات رهایی گروگان کردند و برای نخستین بار نیز شلیک تک تیراندازان نوهد از بالگرد صورت گرفت. در این رزمایش تروریست‌های فرضی توسط نیروهای هوابرد ارتش به کمین افتاده و دستگیر شدند.  در روز دوم برگزاری رزمایش نیروی زمینی که همزمان با سوم خرداد سالروز عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر است، یگان‌های مختلف پیاده، ‌مکانیزه، هوانیروز و جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش در منطقه اصفهان حضور خواهند یافت و به اجرای تاکتیک‌های پدافندی می‌پردازند.
آمادگی برای نبرد با «شیطان بزرگ»
نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال 95 چهار رزمایش عمومی و 17 رزمایش تخصصی با هدف افزایش توان متناسب با تهدیدها برگزار خواهد کرد. رزمایش بیت‌المقدس 28 اولین رزمایش نیروی زمینی ارتش در سال جاری بود که با هدف تأکید بر آمادگی کامل نیروهای مسلح بویژه نزاجا برای مقابله با هرگونه تهدید احتمالی برگزار شد.  تاکید بر حفظ آمادگی برای مقابله با دشمنان ایران بویژه آمریکا، محور سخنان امیر احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. او در حاشیه نخستین روز رزمایش این نیرو با تاکید بر آمادگی مقابله با تهدیدات گفت: نیروی زمینی ارتش برای انجام مأموریت، محدود به مرزها نمی‌ماند و ما طی هفته‌های اخیر شاهد بودیم نیروهای نوهد ارتش در کنار نیروی قدس سپاه مأموریت مستشاری خود را در سوریه بخوبی انجام دادند.  وی با بیان اینکه دشمن عزم خود را برای صدمه به نظام جمهوری اسلامی جزم کرده است، گفت: گزینه‌های نظامی آنها سال‌هاست روی میز است اما اگر آمریکا جرأت حمله به ایران را ندارد به دلیل آمادگی نیروهای مسلح، بسیجیان، سربازان و انگشت‌های روی ماشه است. پوردستان با بیان اینکه ما منتظر فرمان رهبر انقلاب برای آزادی قدس هستیم، گفت: داعش و النصره دشمن‌های کوچکی هستند. ما دشمن اصلی را آمریکا و اسرائیل می‌دانیم و خود را برای مقابله با شیطان بزرگ آماده می‌کنیم.


Page Generated in 0/0246 sec