گروه فرهنگ و هنر: چند روزی بیشتر به ایام گرانقدر و فرخنده ماه مبارک رمضان باقی نمانده است و مردمان روزهدار ایرانی به میهمانی ماه نور و سلام، بهاری تازه از احوال نو شدن را انتظار میکشند. از سویی بخش مهمی از اوقات ارزشمند روزهداران جدا از ذکر عبادت و انجام فرایضی همنشین با آفتاب عالم تاب، همراهی با برنامههای آموزنده و در عین حال جذاب تلویزیونی است و ما که در اندیشه جهانی رو به تکامل، دل و دیده را در پی تصاویر و صدا به کرسی مینشانیم، یافتن فضایی مغایر با چنین احوالاتی همراه با واکنشهای منتقدانهای خواهد بود و وقتی فعال رسانهای باشی و عجین با چنین حالی، این واکنش پررنگتر خواهد شد که نمونهای از این مساله در سال گذشته رخ داد که برنامه «ماه عسل» احسان علیخانی همگام با زیباترین زمان رهایی از بند دنیا و در آستانه افطار با دعوت از خانمی به ظاهر کارآفرین اما پوزرعروس وضعیتی معکوس را در چارچوب برنامههای تلویزیون قرار داد و نهتنها این برنامه کارکرد معناساز یا جذاب را برای بیننده نیافرید، بلکه موجب ایجاد موجی جستوجوگر در صفحات مرورگر اینترنت جهت یافتن نام و شهرت و نحوه فعالیت آن مدل شد و حالا پس از ماهها گذر از آن روزها همین خانم در نشست خبری دادستانی تهران حضور یافت و از اشتباهات خود درباره نوع فعالیتهای شرمآورش اظهار پشیمانی کرد. جدا از شرایط ناگواری که در وضعیت صنعت مدلینگ در ایران جهت شکار دختران و پسران جوان وجود دارد و فضای مغایری که این حرفه نسبت به فضای فکری مردمان ما دارد، مساله مهم این یادداشت توجه رسانه ملی ما درباره نوع تولید و تهیه برنامههایی در راستای نگاه مردمان ایرانی است و این مساله وقتی از اهمیتی بیشتر برخوردار میشود که با مردمانی روزهدار در ایامی خاص مواجه میشویم که به دنبال فضایی متناسب با وضعیت روحی- روانی خود هستند و رسانه ملی موظف است غذای فکری و روحی همراستا با چنین احوالی را برای بیننده ایجاد کند.
با توجه به انجام معارفه رئیس جدید سازمان صداوسیما آنچه از مسؤول جدید تلویزیون انتظار میرود، توجه به ایجاد استراتژی مناسب و ساماندهی برنامههای شبکههای تلویزیونی است که از طریق انتخاب مدیرانی قابل و کارکشته و خلاق صورت میگیرد و نقش نظارتی مسؤول رسانه ملی جهت ایجاد فضایی هدفمند در شکل و قالب برنامههای تلویزیونی بسیار مهم است تا باز هم پیوندی خجسته میان نگاه مخاطب ایرانی با قاب شیشهای رخ دهد. از سویی ایجاد اتاق فکری خلاق و طراح برای ساخت و پرورش ایدههایی ارزنده مساله مهم دیگری در تولید برنامههایی از جنس «ماه عسل» بوده که در ایام مبارک رمضان و زمان مهم افطار میهمان خانههای مردم هستند. اتفاقی خوش که در برخی از برنامههای موفق تلویزیونی مانند «خندوانه» شاهد انجامش بودهایم و اثرات موفق و ارزنده آن در سالهای مختلف به دیده و تفکر مردم نشسته و کاملا جای خود را میان مردم باز کرده است. همچنین بهروزرسانی ایدهها و تلاش برای ایجاد فکری مختص به دایره دیدگاه ایرانیان باید بیش از پیش مورد نظر رسانه ملی قرار گیرد تا دیگر برنامههای تولیدی تلویزیون مورد نقد عدهای جهت تقلیدگرایی از برنامههای آنسویی قرار نگیرد. همچنین احترام به مخاطب و توجه به خواستههای فکری و دینی روزهداران در ایام خاص ماه مبارک رمضان باید بیشتر از اینها مورد توجه قرار گیرد. اجرایی شدن همه موارد فوق دور شدن از تصمیمات فردگرایانه و توسل به تصمیمات گروهی خوشفکرانه و همراه با آگاهی است. از این رو باید افرادی آشنا با مقوله فرهنگ و هنر و با نگاهی متعهدانه به تولید و اجرای برنامههای تلویزیونی انتخاب شوند و با تنوع استفاده از افرادی با فضاهای فکری مناسب سعی شود به جای جولان گروهی خاص، از انواع تفکرات و افراد دانا که بخوبی مخاطب ایرانی را میشناسند، برای قاب تلویزیونی استفاده شود. ماه مبارک رمضان زمانی خاص برای ایجاد فضایی مومنانه و در عین حال سرگرمگننده برای مخاطب ایرانی است و باید تلویزیون ارزشمند ملی ما با تدبیری دوباره سعی کند تا نگاههای مردم را به خود جلب کند و باید دانست که دیگر فرصتی برای آزمون و خطا نیست و در عصری به سر میبریم که هجوم انواع رسانههای دیداری و شنیداری، رقابتی سخت را برای جذب مخاطب ایجاد کرده است.