printlogo


کد خبر: 157909تاریخ: 1395/3/3 00:00
با وجود تکذیب‌ها، هزینه قبوض در دولت یازدهم 3 بار افزایش یافت
آب و برق چگونه گران شد؟

گروه اقتصادی: دولت اعتدال با شعار ثبات قیمت‌ها و بهبود معیشت مردم سرکار آمد و مدعی بود با اجرای سیاست‌های کارشناسانه مانع افزایش قیمت‌ها در بازار می‌شود اما در عمل چنین نشد، چرا که شواهد و مستندات موجود نشان می‌دهد طی حدود 3 سال فعالیت دولت یازدهم نه‌تنها قدرت خرید مردم افزایش نیافته است بلکه مردم همچنان با افزایش قیمت کالاهای اساسی و خدمات عمومی مواجه بوده‌اند به طوری که در این مدت 3 بار فقط آب و برق گران شده است. بنا به این گزارش، شگرد دولت یازدهم در بالابردن قیمت‌ها بویژه در بخش آب، برق، گاز و... طوری است که زمانی که قصد دارد کالا یا خدماتی را گران کند قیمت‌ها را به طور مستقیم افزایش نمی‌دهد بلکه با بالابردن قیمت سایر مولفه و مشتقات آن چون آبونمان، عوارض و... طوری رفتار می‌کند که گویا افزایش قیمتی صورت نگرفته است.  اکنون نیز براساس مفاد قانون بودجه ۹۵ کل کشور که از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شد، هزینه آب و برق مصرفی شهروندان در سال ۹۵ افزایش یافت.
به گزارش مهر، برای سومین بار متوالی در طول فعالیت 3 ساله دولت تدبیر و امید، قیمت آب و برق گران شد.
براساس بند «ج» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۹۵ کشور که از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شد، وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب ‌بهای شهری به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب مبلغ ۱۵۰ ریال از مشترکان آب دریافت کند. همچنین طبق بند «ه» این تبصره وزارت نیرو موظف است علاوه بر دریافت بهای برق به ازای هر کیلووات ساعت برق فروخته شده مبلغ ۳۰ ریال به عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکان برق به استثنای مشترکان خانگی روستایی و چاه‌های کشاورزی دریافت کند.
7 هزار انشعاب غیرمجاز برق تنها در یک منطقه!
وجود انشعابات غیرمجاز در حومه تهران به یکی از دغدغه‌های مسؤولان برقی تبدیل شده که البته در میان روستاهای متعدد در حومه تهران روستای مرتضی‌گرد سهم عمده‌ای از این مساله دارد. سیدعلی بربند، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق نواحی استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره  وجود انشعابات غیرمجاز در حومه تهران، گفت: تاکنون حدود ۷ هزار انشعاب غیرمجاز در روستای مرتضی‌گرد شناسایی شده که ۳ درصد از تلفات انرژی مصرفی حومه تهران را شامل می‌شود. وی با بیان اینکه پیگیر ساماندهی این انشعابات غیرمجاز هستیم، اظهار کرد: موافقت‌های ضمنی از فرمانداری و استانداری حاصل شده اما با این وجود برخی ارگان‌های دیگر اجازه فعالیت را به ما نداده‌اند و کار متوقف شده است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق نواحی استان تهران تصریح کرد: اگر این روال ادامه پیدا کند این میزان از انشعابات غیرمجاز در فصل گرما و افزایش مصرف برق سبب فشار و در نهایت سوختن ترانس‌های برق این منطقه می‌شود که در سال گذشته نیز مشابه این اتفاقات رخ داد.
بربند درباره دیگر مناطق حومه تهران نیز گفت: غیر از مرتضی‌گرد در مناطق دیگری از حومه تهران شاهد انشعابات غیرمجاز هستیم اما در مقایسه با این روستا کمتر و قابل‌کنترل‌تر هستند. به گفته وی، برخی مناطق خارج از حومه شهر تهران داریم که با استعلام جهاد کشاورزی به آنها برق داده شده است در غیر این صورت تمام آن مناطق باید تخریب شوند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق نواحی استان تهران با اشاره به وضعیت برق‌دهی به مساکن مهر حومه تهران، گفت: هر مسکنی که افراد در آن ساکن شده‌اند تاکنون برق‌دار شده و تلاش ما این است که مردم از نظر تامین برق در مساکن مهر با مشکل روبه‌رو نباشند.
بربند درباره وضعیت مدیریت خاموشی حومه تهران در فصل تابستان اظهار کرد: با توجه به اینکه اکثر کارخانه‌ها در اطراف تهران قرار دارند، اگر مدیریت مصرف صورت نگیرد امسال با مشکلاتی روبه‌رو می‌شویم لذا از هم‌اکنون برای این موضوع تدابیری لحاظ شده است.
مشترکان پرمصرف برق قبض جدید می‌گیرند
ابتدای سال‌جاری نیز یک مقام مسؤول در توانیر از آغاز انتشار و توزیع صورتحساب تخصصی برق، ویژه مشترکان دیماندی بالای یک مگاوات در برخی استان‌های کشور خبر داد.  محمود حقی‌فام با اشاره به رونمایی و آغاز انتشار و توزیع صورتحساب تخصصی برق، ویژه مشترکان دیماندی پرمصرف بالای یک مگاوات در برخی از استان‌های کشور، گفت: از این صورتحساب انحصاری و مستقل ویژه مشترکان دیماندی بالای یک مگاوات برای اولین بار در صنعت برق در شرکت توزیع برق استان مرکزی رونمایی شد.
معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با اعلام اینکه در این صورتحساب جدول مصرف انرژی و عملکرد طرح ذخیره عملیاتی و همکاری صنایع مشمول و توصیه‌های مدیریت مصرف برق درج شده است، تصریح کرد: بر این اساس مشترکان دیماندی می‌توانند از مزیت‌های نسل جدید قبوض برق استفاده کنند. این مقام مسؤول در تشریح مزیت قبوض جدید برق ویژه مشترکان پرمصرف، توضیح داد: مشترکان می‌توانند با جابه‌جایی فعالیت از ساعت پیک به کم‌باری، اعمال تعمیرات و تعطیلات سالانه، انتقال تعطیلی از روز جمعه به یکی از روزهای هفته جز پنجشنبه، به‌کارگیری مولدهای مقیاس کوچک (خودتامین) و مشارکت در طرح ذخیره عملیاتی (کاهش بار مصرفی با اعلام قبلی شرکت توزیع برق) صنعت برق را در کاهش پیک تابستان در بازه زمانی ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور یاری کنند.
 


Page Generated in 0/0060 sec