برخی پروژهها در استان کرمانشاه با گذشت بیش از ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی همچنان نیمهکاره بوده و لاکپشتوار به پیش میروند. کرمانشاه از جمله استانهای مرزی کشور است که بهرغم در اختیار داشتن پتانسیلها و ظرفیتهای گسترده در بسیاری از حوزهها و از جمله در اختیار داشتن مرزهای تجاری همچنان با محرومیتهای بسیاری روبهرو است. این استان با مشکلات عمدهای نظیر آمار بالای بیکاری و مساله اشتغال جوانان مواجه است. بهرغم تلاشهایی که در سالهای اخیر برای جبران این محرومیتها صورت گرفته اما متأسفانه شاهد هستیم که کرمانشاه همچنان بین استانهای کشور بالاترین نرخ بیکاری را داشته که لازم است دولتمردان نگاه و توجه بیشتری به این استان مرزی داشته و اعتبارات بیشتری را برای کرمانشاه در نظر بگیرند. وجود پروژههای نیمهکاره از جمله مشکلات استان کرمانشاه است که بسیاری از این پروژهها به دلیل عدم تخصیص اعتبار روی زمینمانده یا بهکندی پیش میروند. براساس گفته مسؤولان، ۱۸۰۰ پروژه نیمهکاره در استان کرمانشاه وجود دارد که برای تکمیل آنها به ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این در حالی است که اعتبارات بخش عمرانی این استان در سال گذشته تنها ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است. اجرای پروژههای نیمهکاره در بخشهای مختلف میتواند نقش بسیار مهمی در توسعه کرمانشاه داشته و بخشی از عقبماندگیهای این استان را جبران کند که لازم است با تخصیص بموقع و مناسب اعتبارات و نیز زمینهسازی برای واگذاری این پروژهها به بخش خصوصی در راستای تکمیل آنها اقدام شود. برخی پروژهها در استان کرمانشاه وجود دارند که با گذشت بیش از یک دهه از آغاز به کار آنها همچنان در انتظار دریافت اعتبار هستند و لاکپشتوار و آرام به سمت جلو حرکت میکنند.
راهآهن غرب ۱۵ ساله شد
راهآهن غرب از جمله پروژههای ملی کشور در بخش راههاست که کار اجرایی آن از سال ۸۰ کلید خورد و امروز قریب به ۱۵ سال از عمر این پروژه میگذرد. مجموع طولی این پروژه از اراک تا خسروی ۵۳۰ کیلومتر و در محدوده اراک تا کرمانشاه
۲۶۷ کیلومتر است، ضمن اینکه طول مسیر راهآهن کرمانشاه به خسروی نیز ۲۶۳ کیلومتر است. مدیر پروژه راهآهن غرب درباره آخرین وضعیت این پروژه اظهار داشت: عملیات اجرایی قطعه ملایر به کرمانشاه به طول
۱۷۷ کیلومتر از سال ۹۰ آغاز شده که از ملایر تا فیروزان ۷۰ کیلومتر و ملایر تا کرمانشاه ۱۰۵ کیلومتر زیرسازی آن انجام شده است. گندمی پیشرفت زیرسازی پروژه را ۹۸ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: عملیات روسازی ۳۷ درصد و ساختمان ایستگاهها نیز در مجموع ۴۲ درصد پیشرفت داشته است. وی علت تأخیر در اجرای عملیات روسازی را کمبود اعتبار عنوان و تصریح کرد: چنانچه برای روسازی، سیگنالینگ و ارتباطات، ایستگاهها، خرید ادواتی چون ریل و سوزن ۵۰ میلیون دلار نیز تأمین شود تا پایان سال ۹۵ شاهد افتتاح قطعه ملایر- کرمانشاه خواهیم بود. تلهکابین کرمانشاه دیگر پروژهای است که با هدف ایجاد تحول در گردشگری کرمانشاه کار اجرایی آن آغاز شد اما با گذشت حدود ۱۵ سال بدون پیشرفتی قابلتوجه روی زمین مانده است. این پروژه که در نزدیکی کوه تاریخی طاقبستان در مسیری به طول ۱۷۶۰ متر در حال انجام است تاکنون چند بار کلنگزنی شده و از سوی مسؤولان قول تکمیل آن داده شده است اما متأسفانه شاهد هستیم که این پروژه نیز تاکنون راه بهجایی نبرده است. معاون عمرانی استانداری کرمانشاه با اشاره به اهمیت احداث تلهکابین طاقبستان در رونق گردشگری کرمانشاه بر پیگیری برای تکمیل آن تأکید کرد. مجتبی نیککردار اظهار داشت: پیشبینی میشود برای تکمیل پروژه تلهکابین ۲۰میلیارد تومان اعتبار لازم باشد. دهکده المپیک کرمانشاه نیز از جمله پروژههای عظیم ورزشی در غرب کشور است که همزمان با هفته دفاعمقدس در سال ۸۶ کلنگزنی شد و حدود یک دهه از زمان کلنگزنی آن میگذرد. دهکده المپیک کرمانشاه در زمینی به مساحت
۱۴۰ هکتار در حال احداث بوده که استخر قهرمانی و سالن ۶ هزار نفری از جمله مهمترین طرحهای آن هستند. پالایشگاه آناهیتا دیگر پروژه عظیم در استان کرمانشاه است که از آغاز عملیات اجرایی آن حدود یک دهه میگذرد، احداث این پروژه در استان اواخر سال ۸۵ به تصویب هیات وزیران رسید اما در سال ۸۶ اجرای آن متوقف شد. پس از آن بار دیگر در سال ۸۹ کلنگ آن به زمین زده شد اما بار دیگر روند اجرای پروژه متوقف شد تا اینکه با پیگیریهای صورت گرفته بار دیگر شاهد آغاز عملیات اجرایی پروژه بودیم.