printlogo


کد خبر: 157934تاریخ: 1395/3/4 00:00
پشت پرده جذب ویسی توسط پولدارترین تیم ایران
سونامی تغییرات در سپاهان

باربد بهراد: شاید باورش برای هواداران سپاهان سخت باشد اما سیاست امسال مدیران بالادستی این تیم کاملا متفاوت از قبل است. دیگر خبری از قراردادهای میلیاردی(به جز چند مورد خاص) نیست و قرار است یک سناریوی متفاوت در نصف‌جهان پیاده شود. محمدرضا خلعتبری و دیگر ستاره‌های باتجربه سپاهان قبل از پایان فصل می‌دانستند دیگر خبری از قراردادهای میلیاردی و دریافت پول‌های کلان در زمان مقرر نیست. همان آپشنی که موجب شده بود سالیان سال در اصفهان بمانند و بی‌دغدغه  فقط فوتبال بازی کنند.  اینگونه است که آنها در اینستاگرام هر روز در حال گذاشتن یک پست جدید هستند و به نوعی در حال فرستادن پالس مثبت برای تیم‌هایی‌ هستند که شاید آنها را بخواهند. اما موضوع چیست و قرار است چه اتفاقی رخ دهد؟
مدیران بالادستی کارخانه فولاد مبارکه و مهم‌تر از آن وزارت صنایع و تیم اقتصادی دولت یازدهم پس از نتایج ناامیدکننده این فصل سپاهان و کسب رتبه عجیب یازدهم از یک‌سو و قهرمان شدن تیم استقلال خوزستان که یک‌چهارم سپاهان هم هزینه نکرد، موجب شد آنها به فکر تحولات بنیادین در سپاهان بیفتند. از محرم نویدکیا تا خلعتبری و وریا غفوری؛ همه بازیکنان گرانقیمت و پا به سن گذاشته طی یک برنامه از پیش تعیین‌شده دیگر جایی در سپاهان نخواهند داشت. حتی اصغر باقریان به عنوان مدیرعامل هم به احتمال بسیار در آینده نه چندان دور جایش را به یک مدیر تازه‌نفس‌تر می‌دهد.  مدیران فولاد مبارکه که در یک دهه اخیر بیشترین رقم را در بین همه تیم‌های ایرانی صرف جذب بازیکن کردند و از قضا بهترین نتایج ممکن را گرفتند، می‌خواهند اینک با روش دیگری پیش بروند.  از این‌رو در نخستین اقدام سراغ مربی‌ای رفتند که تبحرش شناسایی  و جذب بازیکنان جوان و ناشناخته است. اما قرار نیست سپاهان محل آزمون و خطا شود. چراکه این تیم یکی از قطب‌های اصلی فوتبال ماست و باید حتما در کورس قهرمانی باشد. از این‌رو بودجه کافی را به ویسی می‌دهند تا سراغ جوانانی برود که قادر به قهرمان کردن سپاهان باشند. برای باز شدن جا در نخستین گام اکثر ستاره‌های پا به سن گذاشته کنار می‌روند. از سوی دیگر به ویسی این اختیار داده می‌شود دست‌کم در هر پست یک بازیکن ستاره اما زیر 25 سال را جذب کند. گفته می‌شود امید ابراهیمی یکی از این مهره‌هاست که امسال به صورت استثنایی شاید بیش از یک میلیارد تومان در سپاهان بگیرد. مدیران سپاهان فصل قبل به صورت جدی به دنبال ابراهیمی که بازیکن سابق خودشان هم به حساب می‌آید، بودند اما به او پیشنهاد 900 میلیون تومانی دادند که دقیقا 300 میلیون تومان کمتر از پیشنهاد استقلال بود.  اما قضیه امسال متفاوت است. قرار است چند ستاره با قیمت‌های نسبتا بالا جذب شود اما 70 درصد تیم را بازیکنان ارزان‌تر اما آینده‌دار تشکیل دهند. بازیکنانی مثل ارسلان مطهری و مهدی ترابی که آینده روشنی را پیش رو دارند. البته با توجه به قرارداد 2 ساله ترابی با سایپا شاید او جزو مهره‌های گرانقیمت به حساب بیاید. البته این کار به طور قطع خطرهای خودش را هم دارد. اگر در چند هفته ابتدایی لیگ شانزدهم، ویسی نتواند با سپاهان نتایج خوبی بگیرد شاید به کل پروژه با شکست مواجه شود. از این‌رو قرار شده با کارشناسی کامل خریدهای مورد نظر انجام شود. سپاهان می‌خواهد کماکان پر افتخار‌ترین تیم لیگ برتر باشد اما با الگویی متفاوت از گذشته. بدون ریخت و پاش و هزینه چندده میلیاردی.  حالا باید دید در گام نخست ویسی حاضر به حضور در این تیم می‌شود یا نه. اگر او پاسخ مثبت بدهد آن وقت با بزرگ‌ترین چالش زندگی‌اش مواجه خواهد شد. در یک سوی سکه ناکامی است و بی‌رحمی فوتبال و دقیقا همان بلایی که سر حسین فرکی  قهرمان لیگ چهاردهم و سیزدهم آمد. اما اگر ویسی بتواند با سپاهان جوان شده نتیجه بگیرد آنگاه او پیشقراول مربیان جوان و تابوشکن فوتبال ایران می‌شود.
حداقل 6 بازیکن از سپاهان می‌روند
مدیرعامل باشگاه سپاهان اصفهان با بیان اینکه عبدالله ویسی در این تیم برنامه بلندمدت دارد، گفت: حداقل ۶، ۷ بازیکن از تیم سپاهان جدا خواهند شد. اصغر باقریان با بیان اینکه صبح روز دوشنبه قرارداد ویسی با باشگاه سپاهان امضا شده است، گفت: قرارداد ویسی یک ساله است ولی ما توافق و برنامه بلندمدتی با ویسی داریم. ما یک کار بلندمدت را طراحی کرده‌ایم. وی درباره دستیاران ویسی در سپاهان تاکید کرد: ما صحبت‌هایی در این‌باره داشتیم و تقریبا توافق‌هایی هم داشته‌ایم ولی تا با افراد مذاکره نکنیم، قطعی نیست. مدیرعامل باشگاه سپاهان در پاسخ به این سوال که ویسی از چه زمانی کارش را شروع می‌کند؟ گفت: او از امروز کارش را شروع می‌کند و فکر می‌کنم تمرینات از بیستم خرداد استارت بخورد. باقریان درباره اینکه سپاهان برای فصل آینده خانه‌تکانی اساسی دارد، به رادیو جوان گفت: با توجه به شرایط سنی تیم و دیدگاه‌های سرمربی، فکر می‌کنم حداقل ۶ یا ۷ بازیکن از تیم ما بروند.
ویسی: مگر دیوانه باشم که قول قهرمانی سپاهان را بدهم!
سرمربی جدید تیم فوتبال سپاهان گفت: هیچ قولی به هیأت‌مدیره نداده‌ام؛ مگر دیوانه باشم قول قهرمانی سپاهان را بدهم. عبدالله ویسی پس از پایان تمرین تیم‌ملی فوتبال در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با تلاشی که بازیکنان ما در خوزستان انجام دادند و همدلی‌ای که بین تماشاگران و مردم ایجاد شد، با کمک باشگاه استقلال خوزستان که حرفه‌ای نیز عمل کرد، به قهرمانی رسیدیم ولی بعد از آن احساسم، احساس خوبی نبود و به نظرم تیم شرایط حضور در آسیا را نداشت. با مدیر باشگاه و هیأت‌مدیره صحبت کردم و حالا هم از هواداران خوزستانی عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم مردم از دست من ناراحت نباشند. من نمی‌توانستم در استقلال خوزستان کار کنم و مأموریت من در این تیم تمام شده بود. سرمربی جدید سپاهان در پاسخ به این سوال که چه تدابیری برای حاشیه‌های این تیم دارد، گفت: مردم اصفهان اگر تیم‌شان را دوست دارند باید به سپاهان کمک کنند، من می‌روم که انقلابی در سپاهان به وجود بیاورم و 9-8 سال در آنجا بازی کرده‌ام. از مردم می‌خواهم کاری به شخص و نفر نداشته باشند و از تیم خودشان حمایت کنند. ویسی درباره اینکه چه برنامه‌ای برای محرم نویدکیا دارد، گفت: با او جزئی صحبت کردم و باید ببینم چگونه می‌تواند به ما کمک کند. وی در پاسخ به این سوال که چه پستی برای نویدکیا در نظر گرفته است، گفت: هنوز فکر خاصی نکرده‌ام و اگر او خواست در تیم باشد در خدمتیم و اگر نه، این دیگر به مسؤولان باشگاه بازمی‌گردد و من در کار مدیریت دخالت نخواهم کرد. سرمربی فصل گذشته استقلال خوزستان، در پاسخ به این سوال که خواسته شما از این باشگاه چه بود، گفت: وقتی تیم قهرمان می‌شود انتظارات بالا می‌رود، فضا دیگر مناسب نیست و قرارداد بازیکنان ما بسیار پایین بود. 5 میلیارد برای تیم هزینه شده بود که به درد ما نمی‌خورد، من خواسته بودم تیم بودجه‌اش بالا برود و در حد باشگاه آسیایی شود اما این اتفاق نیفتاد؛ هرچند باشگاه زحمتش را کشید. من هم در خوزستان مربیگری، سرمربیگری و بازی کرده‌ام و دینم را به آنجا ادا کرده‌ام. خبرنگاری گفت: البته پیشنهاد سپاهان هم شما را وسوسه کرده بود که ویسی پاسخ داد: 5 تیم دیگر با من صحبت کرده بودند ولی من به آنها برنامه نداده بودم. من سپاهان را دوست داشتم و امروز هم به باشگاه گفتم استقلال خوزستان اولویت اول و دوم من بود ولی قسمت نشد آنجا بمانم. ویسی در پاسخ به این سوال که آیا قولی به هیأت‌مدیره سپاهان داده؟ گفت: مگر دیوانه باشم بخواهم قولی بدهم اما مطمئناً دوست دارم تیمم در رتبه‌های بالای جدول باشد.
 


Page Generated in 0/0052 sec