printlogo


کد خبر: 157944تاریخ: 1395/3/4 00:00
چهارگوشه

سفر محرمانه فرمانده عملیات ویژه ارتش آمریکا به سوریه
فرمانده عملیات ویژه ارتش آمریکا به منظور اطلاع از تلاش‌های ایجاد ائتلاف‌های قوی بین اعراب، کردها و دیگر نیروهای محلی برای جنگ با داعش و آمادگی جهت حمله احتمالی به مقر خلافت خودخوانده داعش در استان رقه، در سفری محرمانه به شمال سوریه رفته است. ژنرال جوزف فوتیل به مدت 11 ساعت در شمال سوریه بوده و با مشاوران نظامی آمریکایی که با شبه‌نظامیان عرب همکاری می‌کنند، دیدار کرده است.

فاصله 3 درصدی ترامپ با کلینتون
طبق یک نظرسنجی مشترک وال‌استریت‌ژورنال و ان‌بی‌سی‌نیوز که روز یکشنبه منتشر شد، پیشتازی هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از دونالد ترامپ، رقیب وی از حزب جمهوری‌خواه به
3 درصد کاهش یافته است. در نظرسنجی مشابهی که در ماه آوریل برگزار شد، کلینتون 50 درصد و ترامپ 39 درصد آرا را کسب کردند و اختلاف آنها 11 درصد بود. این در حالی است که فاصله برنی سندرز، دیگر نامزد دموکرات‌ها با ترامپ سرمایه‌دار هنوز عددی 2 رقمی است و اختلاف آنها 54 به 39 درصد است.

آویزان شدن بمب‌های خوشه‌ای انگلیس از درختان یمن
کشف یک بمب خوشه‎ای ساخت انگلیس در روستایی در یمن سندی دیگر در استفاده ائتلاف سعودی از تسلیحات ممنوعه در جنگ یمن است. سازمان عفو بین‌الملل به نقل از یک مرد چوپان در روستایی در استان حجه نوشت: «در منطقه‌ای نزدیک به ما، بمب‌ها از درختان آویزان هستند». انگلیس در میان دهه‌های 1980 تا 1990 مقادیر زیادی بمب خوشه‎ای به عربستان و امارات، یکی از اعضای اصلی ائتلاف سعودی در تهاجم به یمن، فروخت. این سازمان همچنین می‌گوید عربستان، یمن را به میدان مین تبدیل کرده است.

لغو تحریم تسلیحاتی ویتنام
رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان سفر به «هانوی» پایتخت ویتنام اعلام کرد آمریکا ممنوعیت فروش تسلیحات نظامی به ویتنام را به صورت کامل رفع می‌کند. آمریکا از حدود 5 دهه پیش فروش تسلیحات نظامی به ویتنام را ممنوع اعلام کرده بود که 2 سال پیش بخشی از آن رفع شد. ویتنام و آمریکا هر 2 از تشدید فعالیت نظامی چین در دریای جنوبی چین نگران هستند. باراک اوباما تاکید کرده است که تصمیم به رفع ممنوعیت فروش سلاح به ویتنام ارتباطی با چین ندارد.

45 کشته در حمله داعش در یمن
داعش پس از حضرموت و المکلا این بار در عدن از نیروهای مزدور تحت امر رئیس‌جمهور فراری یمن قربانی گرفت.  به گزارش خبرگزاری رویترز، روز دوشنبه انفجار یک خودروی بمب‎گذاری شده در منطقه خور مکسر در شهر عدن در جنوب یمن دست‌کم 45 کشته و 60 زخمی به جا گذاشت. داعش مسؤولیت این انفجار در مقابل خانه سرتیپ عبدالله الصبیحی، از فرماندهان مزدوران مسلح طرفدار عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی را برعهده گرفت.  قربانیان این انفجار افرادی بودند که مقابل منزل این فرمانده برای پیوستن به مزدوران طرفدار هادی صف بسته بودند. شهر عدن و دیگر شهرهای جنوبی یمن به دنبال اشغالگری ائتلاف سعودی با حمایت غرب، ماه‌هاست هدف حملات انتحاری و بمب‌گذاری‌‎های گروه‌های تروریستی از جمله داعش و القاعده قرار می‌گیرند.

 نخست‌وزیر جدید  ترکیه کیست؟
بن علی یلدیریم، وزیر ارتباطات و ترابری ترکیه، به‌عنوان نامزد رهبری حزب عدالت و توسعه و نخست‌وزیر این کشور معرفی شد.  یلدیریم که ۶۰ سال دارد بیش از 2 دهه از یاران نزدیک رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه بوده است بنابراین می‌تواند موقعیت اردوغان برای افزایش قدرتش را مستحکم کند.  یلدیریم که همراه رجب طیب اردوغان از بنیانگذاران این حزب است نیروی محرک پروژه‌های اصلی اقتصادی در ترکیه محسوب می‌شود و از چهره‌های شاخصی است که عامل پیروزی این حزب در دهه اول به قدرت رسیدنش بود. او از جمله سیاستمدارانی است که موافق سیاست تغییر نظام پارلمانی ترکیه به نظام ریاستی است که هدف آقای اردوغان به شمار می‌رود.


Page Generated in 0/0054 sec