printlogo


کد خبر: 157968تاریخ: 1395/3/4 00:00
با حضور ارتش عراق و 13 گروه حشد‌الشعبی آغاز شد
عملیات بزرگ در لانه داعش
خطوط دفاعی فلوجه شکسته شد

گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر عراق بامداد دوشنبه آغاز عملیات نظامی برای بازپس‌گیری شهر فلوجه از گروه تروریستی داعش را اعلام کرد. حیدر العبادی، بامداد دوشنبه گفت: «ساعت عملیات برای آزادسازی فلوجه فرارسیده است. لحظه پیروزی بزرگ نزدیک است و داعش چاره‌ای جز فرار ندارد». قبل از اعلام شروع رسمی این عملیات ارتش عراق از ساکنان این شهر خواسته بود که از «مسیرهای امن» شهر را ترک کنند. ارتش عراق اعلام کرده است شهروندانی که نمی‌توانند شهر را ترک کنند باید پرچمی سفید بر فراز خانه‌های‌شان برافرازند. به گفته منابع عراقی، نیروهای ارتش با کمک دیگر نیروها در نخستین روز عملیات «درهم شکستن تروریسم» موفق شدند مناطق الحراریات و روستای اللیفیه در شمال شرق فلوجه و مناطق السجر و الصبیحات را آزاد کنند و بیش از 40 داعشی را از پای درآورند. منابع خبری همچنین اعلام کردند، ارتش عراق در این عملیات «والی داعش» در فلوجه را به همراه پیش از 30 تروریست این گروه از پای درآورده است. همچنین 17 بمب که داعش برای ممانعت از پیشروی نیروهای عراقی کار گذاشته بود، خنثی شد. همچنین نیروهای عراقی با پشتیبانی جنگنده‌های ائتلاف حمله گسترده‌ای را به شهرستان الکرمه در شرق فلوجه انجام دادند و منطقه مهم الدوایه را آزاد کردند. در این راستا نیروهای امنیتی عراق توانستند منطقه‌ استراتژیک مهمی را در شمال شهرستان الکرمه در شمال شرق فلوجه آزاد کنند. فرماندار شهرستان الکرمه در استان الانبار، پیش از ظهر دوشنبه اعلام کرد منطقه الداویه در شمال الکرمه آزاد شده است. همچنین مسؤول عملیات آزادسازی فلوجه اعلام کرد نیروهای امنیتی عراق وارد منطقه النعیمیه شده و به پل التفاحه رسیدند. همزمان با آغاز عملیات گسترده نیروهای عراق برای آزادسازی فلوجه، گروه تروریستی داعش ورودی‌های این شهر را بسته و از خروج غیرنظامیان از این شهر جلوگیری می‌کند. مجید الجریصی، از سران عشایر شهر فلوجه، دوشنبه گفت: داعش امروز در شهر فلوجه منع رفت‌و‌آمد اعلام کرد و پل‌های شهر را به وسیله بلوک‌های سیمانی بست. شهر فلوجه در حدود
 ۶۰ کیلومتری غرب بغداد، نخستین شهر عراق بود که در زمستان سال ۲۰۱۴ به اشغال داعش درآمد و یکی از 2 پایگاه باقیمانده این گروه در عراق است. هزاران نفر از نیروهای امنیتی و نظامی از جمله ارتش، پلیس و نیروهای داوطلب مردمی شهر فلوجه را محاصره کرده‌اند. گفته می‌شود نزدیک به ۲۰ هزار نیروی پلیس پیش از عملیات به حومه فلوجه رسیده‌اند. بزرگان سرشناس فلوجه برای تسویه حساب با داعش و انتقام خون کشته‌ها تأکید کرده‌اند فلوجه را دودستی تقدیم نیروهای عراقی می‌کنند. داعش در جولای ۲۰۱۴ بخش‌های وسیعی از شمال و غرب عراق را اشغال کرد اما نیروهای امنیتی و نیروهای داوطلب مردمی موفق به عقب راندن این گروه شده‌اند. با شکست داعش و عقب راندن آن از فلوجه، موصل دومین شهر بزرگ عراق در شمال این کشور تنها پایگاه تحت کنترل این گروه تروریستی خواهد بود. داعش همچنین بخش‌های وسیعی از سوریه در همسایگی عراق را تحت کنترل دارد، با این حال در آنجا هم در حال عقب‌نشینی است.
مقاومت اسلامی نجبا:13  گروه مقاومت در عملیات فلوجه همکاری می‌کنند
 همزمان با آغاز عملیات بزرگ آزادسازی فلوجه، دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی نجبای عراق به تشریح ابعاد این عملیات پرداخت.حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ «اکرم الکعبی»، گروه‌های شرکت کننده در عملیات فلوجه را 13 تشکل دانست که در عملیات بزرگ آزادسازی این شهر از 4 محور مختلف همکاری می‌کنند. طی روزهای اخیر گروه‌های مقاومت و نیروهای امنیتی عراق، دور تا دور شهر «الگرمه» را کمربند امنیتی ایجاد کرده‌اند. به گفته رهبر سازمان نجبا که علاوه بر عراق در سوریه هم نیروهای داوطلبش علیه تروریست‌ها می‌جنگند، آغاز این عملیات به معنای فرا رسیدن زمان مرگ داعش در عراق است. کعبی گروه‌های مختلف بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی)  را که پس از آماده‌سازی مقدمات جنگ، با فرمان شروع عملیات در صحنه حاضر شده‌اند، 13 تشکل عنوان کرد و گفت: «علاوه بر رزمندگان ما، «سرایا عاشورا»، «شاخه نظامی سازمان بدر»، «گردان‌های حزب‌الله»، «سرایای خراسانی»، «عصائب أهل الحق»، «سرایا العقیده»، «تیپ رزمی عباس(ع)»، «تیپ علی‌اکبر(ع)»، «کتائب سیدالشهداء(ع)»، «تیپ رزمی امام علی(ع)»،  «تیپ أنصار المرجعیه» و «سرایا الجهاد» پشت دروازه ورودی فلوجه حضور دارند.» به گفته او، گروه‌های مقاومت با ساماندهی حشد شعبی، فلوجه را محاصره کرده‌اند و از 4 محور عملیات زمینی و همچنین هوایی و توپخانه‌ای عملیات برای پاکسازی کامل شهر از تروریست‌ها را آغاز کرده‌اند. پیش از این نیز فرماندهی «عملیات مشترک» ارتش عراق در بیانیه‌ای از اهالی شهر خواسته بود  تا از مقرهای داعش و تجمعات آنها دوری کنند و از شهر خارج شوند.در این عملیات که «نبرد شکست تروریسم» نامگذاری شده علاوه بر نیروهای مورد اشاره بسیج مردمی،  نیروهای ارتش و عشایر اهل سنت  نیز حضور داشته و نیروی هوایی و توپخانه‌ای عراق به همراه نیروی هوایی ائتلاف بین‌المللی ضد تروریسم، پوشش لازم را برای آنها فراهم خواهند کرد.
خطوط دفاعی داعش شکست
طبق آخرین خبرها یگان موشکی مقاومت اسلامی مرکز استخبارات داعش در فلوجه را با موشک‌های فاتح هدف قرار داده است. در نخستین ساعات عملیات، خطوط دفاعی دشمن در اثر ضربات مقاومت درهم شکسته شده و نشانه‌های پیروزی در فلوجه به روشنی دیده می‌شود که این امر، صحنه درگیری‌های میدانی و سیاسی عراق را تغییر خواهد داد. مرکز رصد نجبا نیز از بروز واهمه حالت شکست و بی‌نظمی کامل بین تروریست‌ها خبر داد که از مکالمات بی‌سیمی داعشی‌ها مشخص شده است. فریادهای عناصر این گروهک تروریست در فلوجه، از بی‌سیم‌هایشان شنود شده است که به کرات درخواست نیروی کمکی کرده‌اند. همچنین سیدهاشم‌ الموسوی یکی از سخنگوهای بسیج مردمی دیروز با تاکید بر بالا بودن قوای معنوی و نظامی نیروهای عراق گفت: «بی‌شک، نماز پیروزی را در فلوجه خواهیم خواند».
 


Page Generated in 0/0057 sec