printlogo


کد خبر: 157988تاریخ: 1395/3/5 00:00
رأی قاطع خبرگان ملت به ریاست آیت‌الله جنتی واقعیت‌ها درباره نتایج انتخابات 7 اسفند را نشان داد
تکرار کنید جنتی

گروه سیاسی: منتخبان مردم ایران در دوره پنجم خبرگان رهبری روز گذشته با اکثریت آرا آیت‌الله جنتی را به عنوان رئیس این مجلس انتخاب کردند تا طی چند سال اخیر یک بار دیگر نشان دهند حریم مجلس خبرگان را از سیاست‌بازی‌ها و سیاست‌زدگی‌های باندی و حزبی در امان نگه می‌دارند.  انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان پنجم روز گذشته در حالی برگزار شد که ترکیب کاندیداهای هیات رئیسه بخوبی نشان داد سیاست‌زده‌ها فرصت عرض اندام در این مجلس را ندارند. آنها
حتی تلاش کردند به صورت نیابتی در انتخابات هیات رئیسه حضور داشته باشند که البته این حضور نیابتی نیز برای آنها بدون نتیجه شد.  آنهایی که در کوران انتخابات 7 اسفند 1394 هدف انتخاباتی خود را جلوگیری از حضور چهره‌های نشان‌دار جریان انقلابی در مجلس خبرگان رهبری تعیین کرده بودند؛ دیروز شاهد آن بودند که اکثریت نمایندگان مردم سراسر ایران در مجلس خبرگان رهبری، شاخص‌ترین چهره انقلابی مجلس خبرگان رهبری را بر صدر این مجلس نشاندند تا نشان دهند در ساختار جمهوری اسلامی ایران، تمام مسیرها برای ضد انقلاب مسدود است.  دیروز روز سرخوردگی جریان ضد انقلاب بود. آنها که تصور می‌کردند با نمایش‌های سخیف انتخاباتی و تحریک برخی افراد بی‌اطلاع در اطراف خود می‌توانند همانند موریانه به جایگاه خطیری مانند مجلس خبرگان رهبری وارد شوند؛ روز گذشته با مشخص شدن ریاست آیت‌الله جنتی و نیز کلیت ترکیب مجلس خبرگان رهبری، دچار سرخوردگی شدند. برخی چهره‌های این جریان، دقایقی پس از مشخص شدن نتایج انتخابات هیات رئیسه خبرگان پنجم، به سران خود اعتراض کردند و تصریح کردند در اختیار قرار دادن طیف اصلاح‌طلب در خدمت جریان هاشمی رفسنجانی یک اشتباه بوده است. آنها با اشاره به ترکیب خبرگان پنجم و مقایسه آن با ترکیب خبرگان چهارم به این نتیجه رسیدند خبرگان در دوره جدید انقلابی‌تر از دوره گذشته است. البته این عصبانیت آنها دور از واقعیت نیست. آنها که با همراهی انگلیسی‌ها، پروژه مثلث «جیم» را برای انتخابات 7 اسفند کلید زدند؛ حالا با حضور آیت‌الله احمد جنتی در صدر مجلس خبرگان رهبری مواجه شده‌اند. آنها دیروز صدای سیلی محکم خبرگان به صورت انگلیسی‌های داخلی را شنیدند. ترکیب قاطع دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری که با نتیجه انتخابات هیات رئیسه این مجلس آشکار شده است؛ آغازگر یک روند سرخوردگی جمعی در میان جریان ضد انقلاب است. آنها که تا دیروز به دروغ مدعی پیروزی در انتخابات 7 اسفند بودند؛ حالا با ریاست آیت‌الله جنتی بر مجلس خبرگان رهبری، ناکامی‌های خود در عرصه مدیریت سیاسی را «تکرار» می‌کنند.
 به گزارش «وطن‌امروز»،  مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح دیروز(سه‌شنبه) با حضور منتخبان مردم در ساختمان مجلس قدیم آغاز شد. میهمانان ویژه این مراسم نیز پرشمار بودند؛ از حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری که پیام ایشان به مناسبت آغاز به کار دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری را قرائت کرد تا چهره‌هایی مانند سرلشکر فیروزآبادی، سرلشکر جعفری، اسحاق جهانگیری،  حجت‌الاسلام اژه‌ای، محمدباقر قالیباف، محمود احمدی‌نژاد، سعید جلیلی، علی‌اکبر صالحی، حجت‌الاسلام تقوی، حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر، محمدحسین صفارهرندی و... به عنوان میهمانان ویژه در مراسم افتتاحیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری حضور داشتند.  به گزارش خبرگزاری‌ها، در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله میرمحمدی به‌ عنوان رئیس، آیت‌الله امینی به‌ عنوان نایب‌ رئیس، سیدصدرالسادات حسینی و حجت‌الاسلام پروانی به‌ عنوان منشی سنی انتخاب شدند. طبق تبصره ماده 14 قانون انتخابات خبرگان، هیات‌رئیسه سنی، مرکب  از رئیس و نایب‌ رئیس از سالمندترین و 2 منشی از جوان‌ترین اعضای حاضر در جلسه هستند که باید انتخابات هیات‌رئیسه دائم را برگزار کنند. احمد پروانی از حوزه انتخابیه گیلان با 34 سال سن بعد از سیدصدرالسادات حسینی 30ساله جوان‌ترین فرد این مجلس است.
گزارش آیت‌الله جنتی از انتخابات 7 اسفند
در ابتدای مراسم افتتاحیه دوره پنجم مجلس خبرگان، آیت‌الله احمد جنتی در مقام دبیر شورای نگهبان سخنرانی و گزارشی از روند انتخابات 7 اسفند ارائه کرد. نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در این سخنرانی به فرمایشات مقام معظم رهبری در آخرین دیدارشان با اعضای مجلس خبرگان دوره چهارم اشاره و خاطرنشان کرد:‌ معظم‌له به نفوذ،‌حفظ خصوصیات انقلابی و حل نشدن در هاضمه خطرناک جهانی اشاره کردند و وظیفه مجلس خبرگان را انقلابی ماندن و انقلابی فکر کردن عنوان فرمودند. وی ادامه داد: انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری در حالی برگزار شد که حساسیت‌ها و شرایط خاصی آن را احاطه کرده بود که خدا را شاکریم در کمال صحت و سلامت برگزار شد. دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه انتخابات ۷ اسفند 94 در سلامت کامل برگزار شد، خاطرنشان کرد:‌ این انتخابات  علاوه بر رضایت مردم رضایت رهبری را نیز در بر داشت و ما از حمایت معظم‌له از شورای نگهبان به خود می‌بالیم و خدا را سپاسگزاریم. دبیر شورای نگهبان در انتهای سخنرانی خود گزارشی از روند برگزاری پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ارائه کرد.
پس از سخنرانی آیت‌الله جنتی، منتخبان پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری سوگند یاد کردند. متن این سوگند توسط حجت‌الاسلام صدرالسادات جوان‌ترین عضو مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم
قرائت شد.
متن کامل سوگندنامه اعضای مجلس خبرگان رهبری به‌شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
من در محضر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که ودیعه‌ای را که ملت به ما سپرده است به‌عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در ایفای وظیفه سنگینی که برعهده دارم یعنی تشخیص معرفی بهترین فرد برای مقام والای رهبری امت و حراست از منصب الهی و حفظ آن از هرگونه خطری خود را در پیشگاه مقدس خداوند مسؤول بدانم و در بهره‌مندی ملت غیور ایران از این نعمت عظیم الهی کمال کوشش را نمایم و کوچک‌ترین مسامحه و خیانت را روا ندارم.
انتخاب انقلابی
پس از ادای سوگند، برنامه انتخاب اعضای هیات‌رئیسه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری آغاز شد. اگرچه پیش‌تر و پس از انتخابات 7 اسفند، حامیان حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی او را کاندیدای قطعی ریاست خبرگان پنجم می‌دانستند اما رفسنجانی دیروز کاندیدا نشد. او پس از مشخص شدن ترکیب مجلس خبرگان پنجم، تلاش کرد برای ریاست خبرگان، دیگر چهره‌های موجه را ترغیب کند و به نوعی کاندیدای نیابتی معرفی کند که در این پروژه نیز ناکام ماند.
طی 2 هفته اخیر اما مصاحبه‌های برخی منتخبان مجلس خبرگان رهبری نشان می‌داد گرایش اکثریت این منتخبان به ریاست آیت‌الله جنتی است. همان کسی که جریان هاشمی با کمک رسانه‌های ضد انقلاب تلاش کرد مانع حضور او در خبرگان پنجم شود. اما نه تنها آنها در این مسیر ناکام ماندند بلکه حالا باید پایین‌تر از او در مجلس خبرگان رهبری قرار گیرند.
کاندیداهای ریاست خبرگان پنجم آیات جنتی، امینی و هاشمی‌شاهرودی بودند که در نهایت آیت‌الله احمد جنتی با 51 رای خبرگان ملت به عنوان رئیس مجلس پنجم خبرگان رهبری انتخاب شد. براین اساس از 86 رای اخذ شده آیت‌الله احمد جنتی 51 رای، آیت‌الله ابراهیم امینی 21 رای و آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی 13 رای کسب کردند. همچنین یک رای باطل محسوب شد و 2 نفر از اعضای پنجمین دوره مجلس خبرگان نیز غیبت داشتند. دوره ریاست آیت‌الله جنتی 2 ساله است. انتخاب آیت‌الله جنتی با 51 رای در حالی است که در دوره گذشته آیت‌الله محمد یزدی با 47 رأی  در مقابل 24 رای هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان شد. در سایر انتخابات هیات رئیسه نیز یک ترکیب یکدست انتخاب شد. آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی با 65 رای و آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی با 63 رای نواب رئیس مجلس خبرگان رهبری شدند. همچنین آیت‌‌الله دری‌نجف‌آبادی با 49 و آیت‌الله احمد خاتمی با 56 رای به مدت 2 سال به عنوان منشی‌های هیات رئیسه خبرگان
 انتخاب شدند. آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری نیز به عنوان کارپرداز فرهنگی و آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی به عنوان کارپرداز مالی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری انتخاب شدند. در نهایت، با این انتخابات ترکیب هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری مشخص شد. این ترکیب 2 تفاوت با هیات‌رئیسه سال پایانی مجلس چهارم داشت. اول اینکه آیت‌الله جنتی جایگزین آیت‌الله یزدی در جایگاه ریاست خبرگان شد. تفاوت دوم نیز در جایگاه نواب رئیس است که جایگاه آیات موحدی‌کرمانی و هاشمی‌شاهرودی نسبت به مجلس چهارم تغییر کرد.

 

رهبر انقلاب: مسؤولیت مجلس خبرگان حراست دقیق و همه‌جانبه از هویت اسلامی و انقلابی نظام است
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز به کار پنجمین دوره‌ مجلس خبرگان، ضمن تبریک به اعضای این مجلس به خاطر دستیابی به اعتماد و انتخاب ملت، تأکید کردند: اهمیت این مجلس عظیم‌الشأن، ناشی از عظمت مسؤولیتی است که بر دوش منتخبان آن نهاده شده و این «مسؤولیت»، حراست دقیق و همه‌جانبه از هویت اسلامی و انقلابی نظام حاکم بر کشور و هدایت دستگاه‌های درهم‌تنیده‌ این نظام به سمت هدف‌های والا و عالیقدر آن است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر حکیم انقلاب اسلامی که صبح دیروز از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری قرائت شد، به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
آغاز به کار پنجمین دوره‌ مجلس خبرگان در ایام ولادت حضرت ولی‌الله الاعظم ارواحنا فداه تقارن مبارکی است که باید به فال نیک گرفت و اطمینان به تسدید و تایید الهی و رعایت و رضایت وَلَوی را در دل مؤمن به صدق وعده‌های الهی، افزون و پایدار ساخت. همچنین همزمانی با سوم خرداد را که نماد پیروزی مقاومت و افراشتن پرچم فتح و نصرت الهی است، باید قدر دانست و از آن پدیده‌ شگفت‌آور، درس آموخت. خداوند عزیز و حکیم را با همه‌ دل سپاس می‌گزارم که به ملت مؤمن و شجاع و باوفا توفیق تشکیل این مجلس را ارزانی فرمود و نظام جمهوری اسلامی را بار دیگر به بیعتی عمومی سرافراز ساخت.
به شما برگزیدگان نیز به خاطر دستیابی به اعتماد و انتخاب ملت تبریک می‌گویم و توفیق در تقدیم خدمت شایسته به کشور و مردم را برای شما از خداوند علیم و بصیر مسألت می‌کنم.
اهمیت این مجلس عظیم‌الشأن، ناشی از عظمت مسؤولیتی است که بر دوش منتخبان آن نهاده شده است. این مسؤولیت در یک جمله:
حراست دقیق و همه‌جانبه از هویت اسلامی و انقلابی نظام حاکم بر کشور و هدایت دستگاه‌های درهم‌تنیده‌ این نظام به سمت هدف‌های والا و عالیقدر آن است.
ادای این مسؤولیت سنگین نیازمند صلاحیت‌هایی است که در قانون اساسی به آن اشاره شده است. تشخیص وجود و بقای این صلاحیت‌ها برعهده این مجلس معظم است و این به‌نوبه‌ خود مسؤولیت‌های بزرگی را متوجه آن می‌سازد: آشنایی با جایگاه جمهوری اسلامی در دنیای کنونی، توجه به پدیده‌ جذاب مردمسالاری دینی در میان انبوه شیوه‌های گوناگون حکومت که در آنها یا معنویت و دین یا مردم و یا هر دو قربانی شده‌اند، توجه به نقش بی‌مانند ایمان و باورهای برآمده از معارف اسلامی در نوع
گزینش‌های مردمی، توجه به تأثیر تقوای فردی و سیاسی شخص رهبر در حفظ اعتماد مردم و سلامت و صلابت و استواری نظام... اینها بخشی از مسؤولیت‌های این مجلس معظم را که متشکل از فقهای مردمی و اثرگذار است، یادآور می‌شود و ادای آن را مطالبه می‌کند. هریک از سرفصل‌های مذکور متضمن وظایفی است که حسن انجام آن، کشور و نظام را به صلاح و سداد رهنمون می‌شود و رهبر را در ادای آن مسؤولیت بزرگ و بی‌همتا مدد می‌رساند. توفیق شما حضرات محترم و خود را در پیمودن این مسیر مبارک که راه امام راحل بزرگوار و هدف بزرگ و حیاتی ایشان بود، از خداوند منان مسألت می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای
اول خرداد1395
 


Page Generated in 0/0056 sec