printlogo


کد خبر: 157999تاریخ: 1395/3/5 00:00
با وجود وعده‌های گذشته، معاون وزیر آموزش‌وپرورش:
برنامه‌ای برای جذب حق‌التدریسی‌ها نداریم!

گروه اجتماعی: انگار نمی‌توان پایانی برای دغدغه و نگرانی‌های نیروهای حق‌التدریس آموزش و پرورش متصور شد، چرا که بتازگی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش درباره سرنوشت استخدامی این قشر از نیروهای این وزارتخانه گفته است:« برنامه‌ای برای جذب حق‌التدرسی‌ها نداریم»!
این در حالی است که تا به حال مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای حق‌التدریس بارها درباره آینده پرابهام شغلی خود زبان به گلایه گشوده‌اند و حتی مقابل مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه آموزش‌وپرورش تجمع کرده‌اند تا شاید گوش شنوا یا چشم بینایی برای رفع مشکلات شغلی‌شان بیابند اما هربار با شنیدن وعده‌های تکراری، دوباره راهی کلاس‌های درس شده‌اند و منتظر عملیاتی شدن وعده‌های مدیران مانده‌اند.
صف شدن وعده‌ها مقابل معلمان
وضعیت مبهم مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای حق‌التدریس طی این سال‌ها آنقدر ادامه پیدا کرده و طولانی شده است که حتی وزیر آموزش‌وپرورش را نیز به بهارستان کشانده تا به وکلای ملت در این باره پاسخگو باشد. جالب اینجاست که تاکنون هر بار از سوی وزارت آموزش‌وپرورش، برنامه‌ای برای به کار‌گیری این نیروها که چندین سال از عمر خود را در حالت بلاتکلیفی صرف آموزش و تعلیم دانش‌آموزان کرده‌اند اعلام شده است. علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش‌وپرورش پیش از این درباره وضعیت استخدام نیروهای حق‌التدریس گفته بود:«در این زمینه براساس نیازمان به رشته و جنسیت افراد اقدام می‌کنیم و اگر در منطقه‌ای نیازی داشته باشیم اقدام به جذب نیروهای حق‌التدریس خواهیم کرد».
استخدام منوط به برگزاری آزمون
در همین حال وزیر آموزش‌وپرورش اردیبهشت‌ماه سال جاری در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره وضعیت نامعلوم به کارگیری نیروهای حق‌التدریسی، تعیین تکلیف این افراد را به برگزاری آزمون استخدامی گره زد. وی که در مراسم سپاس معلم حاضر شده بود درباره به کارگیری آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیش‌دبستانی که  به صورت حق‌التدریس در آموزش‌وپرورش مشغول به فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: به کارگیری نیروی انسانی در این وزارتخانه همانند سایر دستگاه‌ها سازوکار خاصی را داشته و از طریق برگزاری آزمون استخدامی انجام می‌شود. وزیر آموزش‌وپرورش همچنین برگزاری آزمون استخدامی طی سال جاری را نیز در گرو دریافت مجوز از سازمان مدیریت دانست و به نوعی توپ را در زمین دولت انداخت.
بازی نخ‌نمای آموزش ‌وپرورش
یکی دیگر از نکاتی که درباره شیوه مدیریت وزارت آموزش‌وپرورش و درباره موضوعاتی مانند استخدام و به کارگیری نیروها در این وزارتخانه می‌تواند مورد توجه قرار گیرد پاسکاری درخواست‌ها و به نوعی خرید زمان با طرح مواردی مانند برگزاری آزمون و اقدام قانونی پس از طی مراحل بروکراتیک اداری و دریافت مجوز از سازمان مدیریت است. مربیان و نیروهای حق‌التدریس که برای دریافت پاسخی قانع‌کننده به مدیران مراجعه می‌کنند در نهایت با پیوند موضوع با برگزاری آزمون رسمی استخدام آن هم پس از دریافت مجوز از سازمان مدیریت، دفتر مدیر مربوط را ترک کرده و  این بار چشم انتظار خبر تایید مجوز برگزاری آزمون باقی می‌مانند.
آب پاکی روی دست حق‌التدریسی‌ها
این در حالی است که با وجود وعده‌های وزیر آموزش و پرورش مبنی بر به کارگیری نیروهای حق‌التدریسی این بار معاون توسعه مدیریت پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش به نوعی آب پاکی را روی دست حق‌التدریسی‌های این وزارتخانه ریخته و از نبود برنامه‌ای برای استخدام آنها خبر داده است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش درباره استخدام نیروهای حق‌التدریسی توضیحاتی ارائه داد. سیدمحمد بطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش درباره استخدام نیروهای حق‌التدریس اظهار داشت: هیچ برنامه‌ای برای استخدام و پیمانی و رسمی شدن نیروهای حق‌التدریس نبوده و در حال حاضر نیز برنامه‌ای نداریم. معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش همچنین درباره به کارگیری نیروی انسانی که به زبان‌های خارجی دیگر مسلط هستند نیز عنوان کرد: بنده اطلاعی ندارم در آزمون سال جاری نیروی متخصص به زبان‌های غیر از زبان انگلیسی جذب می‌شود یا خیر. بطحایی تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل ما در بحث زبان‌های خارجی  استقبال کم دانش‌آموزان است و آنها گرایش بیشتری نسبت به زبان انگلیسی دارند. وی تاکید کرد: باید اقداماتی انجام دهیم تا گرایش دانش‌آموزان نسبت به زبان‌های غیر از زبان انگلیسی بیشتر شود.


Page Generated in 0/0059 sec