printlogo


کد خبر: 158032تاریخ: 1395/3/5 00:00
چهارگوشه

اعتصاب و بحران سوخت در فرانسه
پس از آنکه اعضای اتحادیه‌های کارگری فرانسه در یک جریان اعتصابی پالایشگاه‌ها را بستند، هزاران پمپ بنزین در فرانسه با کمبود یا فقدان بنزین روبه‌رو شد که باعث بروز آشوب و ناآرامی شده است. طبق اعلام منابع خبری، دولت فرانسه از صبح دیروز سه‌‌شنبه برای شکستن اعتصاب کارکنان پالایشگاه‌ها به نیروهای پلیس متوسل شد. اعتراض‌ها به لایحه اصلاح قانون کار در بخش سوخت از چند روز پیش آغاز شده و همین امر به تعطیلی تعدادی از جایگاه‌های توزیع سوخت و تشکیل صف‌های طولانی خودرو در برخی از پمپ بنزین‌ها منجر شده است.

پاسخ کره‌شمالی به پیشنهاد ترامپ
نماینده کره‌شمالی در سازمان ملل متحد، پیشنهاد دونالد ترامپ برای دیدار با رهبر پیونگ‌یانگ را «نوعی تبلیغات سیاسی و ژستی برای انتخابات ریاست‌جمهوری» توصیف کرد. دونالد ترامپ، میلیاردر جمهوری‌خواه آمریکایی که احتمالا نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر است، اخیرا گفته بود مایل است با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی گفت‌وگو کند تا برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ را متوقف کند. وی همچنین پیشنهاد تغییر چشمگیر در سیاست‌های آمریکا در قبال این کشور منزوی را ارائه کرده بود.

بلن رئیس‌جمهور اتریش شد
وزارت کشور اتریش از پیروزی «الکساندر فان در بلن» در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور خبر داد. بلن کاندیدای مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری توانسته در دور دوم این انتخابات با کسب 3/50 درصد آرا بر نوربرت هوفر، رقیب خود از حزب آزادی پیروز شود. پیروزی بلن با اختلافی بسیار کم مانع شد که برای نخستین بار یک سیاستمدار راستگرای افراطی در اتحادیه اروپایی رئیس‌جمهوری شود. بلن یک دهه حزب سبزهای اتریش را رهبری کرده و از طرفداران اتحادیه اروپایی است.

وزیر اروپا تنها تغییر مهم کابینه جدید ترکیه
بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر جدید ترکیه و دومین پدرخوانده  حزب حاکم عدالت و توسعه پس از رجب طیب اردوغان، کابینه جدید را ۲ روز پس از دریافت حکم از سوی رئیس‌جمهور معرفی کرد.به گزارش  خبرگزاری فرانسه، اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه روز یکشنبه دوست نزدیکش را مامور تشکیل کابینه جدید کرده بود و  ییلدیریم دیروز ترکیب جدید هیات وزیران را اعلام کرد که البته چندان جدید نبود. همه وزرای کلیدی و مهم پست خود را حفظ کرده‌اند و تنها وزیر امور اتحادیه اروپایی تغییر کرده که نشان می‌دهد نحوه تعامل با اروپا یکی از مهم‌ترین دلایل اختلاف اردوغان با نخست‌وزیر قبلی، احمد داوود اوغلو بوده است.در کابینه ییلدیریم، مولود چاوش اوغلو همچنان وزیر خارجه است، بکیر بوزداغ وزیر دادگستری، افکان علا وزیر کشور  و مهمت سیسمک معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد خواهند بود. در بزرگ‌ترین تغییر کابینه نیز عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه وزیر جدید امور اروپاست که پیش از این ولکان بوزکر این سمت را بر عهده داشت.

تهدید چندین مدرسه آمریکا
به بمب‌گذاری
چندین مدرسه در ایالت‌های مختلف آمریکا بعد از دریافت تماس‌های مشکوک با مضمون تهدید بمب‌گذاری، تخلیه و تعطیل شده‌اند. به گزارش کانال تلویزیونی «کی‌کی تی‌وی»،  چندین مدرسه در شهرهای «کلرادو اسپرینگز» در ایالت «کلرادو»، «سالت‌لیک‌سیتی» در ایالت «آیوتا»، «شاین» در ایالت «وایومینگ» و همچنین در ایالت‌های «ماساچوست»، «دلاویر»، «نیوهمپشایر» و «ویسکانسین» به‌خاطر تماس‌های تلفنی مزبور که به صورت ضبط شده بوده‌اند، به حالت تعطیل در آمده‌اند.

داعش، هند را تهدید کرد
گروه تروریستی داعش مدعی شد که در حال طراحی اقدامات تلافی‌جویانه به منظور انتقام‌گیری درباره مسلمانانی است که در ایالت گجرات هند و سایر شهرهای این کشور کشته شده‌اند. بیش از 1000 تن در گجرات کشته شدند که اکثر آنان مسلمانانی بودند که توسط هندو‌های افراطی و به انتقام سوزاندن هندوها در یک قطار، مورد حمله قرار گرفتند. هند 160 میلیون مسلمان دارد که تنها شمار اندکی از آنان به داعش پیوسته‌اند.
 


Page Generated in 0/0089 sec