printlogo


کد خبر: 158224تاریخ: 1395/3/10 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از آخرین وضعیت قیمت‌ها در آستانه ماه رمضان
قیمت مرغ پر کشید!

گروه اقتصادی: بازار در آستانه ماه مبارک رمضان شلوغ نشده اما افزایش قیمت‌ها شروع شده است!
به گزارش «وطن‌امروز» هر ساله در آستانه ماه مبارک رمضان سودجویان دست به کار می‌شوند تا نرخ کالاهای اساسی را افزایش دهند. البته سودجویان امسال کمی زودتر دست‌به کار شده‌اند و در رکود نظارتی، گرانی را به ارمغان آورده‌اند.
فعلا قیمت مرغ افزایش قابل توجهی داشته تا جایی‌که هم اکنون قیمت مرغ به ۶۳۰۰ تومان رسیده و تولیدکنندگان پیش‌بینی می‌کنند قیمت آن بالاتر هم برود. مهدی یوسفی، دبیر انجمن مرغ گوشتی در این باره گفت: تقاضا برای خرید مرغ افزایش یافته و همین باعث گران‌تر شدن مرغ شده است.  جالب اینکه یوسفی اعتقاد دارد باید نرخ مرغ به 7 هزار تومان برسد تا تولیدکننده ضرر نکند!
متاسفانه رکود و عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان موجب شده که بسیاری از تولیدکنندگان مرغ ضرر کنند و مرغداری‌های بسیاری نیز تعطیل شوند. حالا مصرف‌کننده باید هزینه این رکود و عدم حمایت از تولید را بپردازد! دبیر انجمن مرغ گوشتی در این‌باره گفت: چند روزی است که قیمت مرغ افزایش یافته است و به کیلویی 6300 تومان در مغازه رسیده، البته حتی این افزایش نیز در حدی نیست که بتواند قیمت مرغ را به قیمت واقعی برساند، زیرا قیمت واقعی مرغ باید کیلویی 7 هزار تومان باشد. وی ادامه داد: 3 سال پیش قیمت مرغ را 7 هزار تومان تعیین کردند اما متأسفانه به دلیل عرضه زیاد تنها در زمان‌های کوتاه و موقتی این کالا با قیمت واقعی خود عرضه شد و در زمان‌های دیگر شاهد عرضه با قیمت پایین بودیم. یوسفی تصریح کرد: در این مدت تقاضا تا حدی افزایش یافته و همین باعث گران‌تر شدن مرغ شده است البته با توجه به نزدیکی به ایام ماه رمضان پیش‌بینی می‌کنیم امکان دارد پس از این نیز شاهد افزایش قیمتی 8 درصدی باشیم، زیرا قرار است مرکز امور پشتیبانی دام مرغ یخ‌زده وارد بازار کند. دبیر انجمن مرغ گوشتی در ادامه با توجه به اهمیت صادرات مرغ در رابطه با ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا بیان داشت: وزیر جهاد کشاورزی به ما قول داده‌ است که مشوق‌هایی را برای صادرات مرغ در نظر بگیرد که اگر اینگونه شود بدون شک تا حدی عرضه در بازار داخلی کمتر شده و تناسبی بین عرضه و تقاضا ایجاد خواهد شد.
گوشت گوسفند در ماه مبارک رمضان گران نمی‌شود
طبق گفته مسؤولان در ماه مبارک رمضان تقاضا برای خرید کالاهای اساسی بیشتر می‌شود اما این موضوع درباره گوشت قرمز رخ نمی‌دهد! به همین علت مسؤولان وعده عدم افزایش قیمت گوشت قرمز را می‌دهند. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه هیچ مشکلی برای تأمین گوشت گوسفند مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان وجود ندارد، گفت: تولید گوشت فراوان است و هیچ افزایش قیمتی در ماه مبارک نخواهد بود.علی‌اصغر ملکی گفت: افزایش تقاضایی برای گوشت گوسفندی در ماه مبارک رمضان معمولا پیش نمی‌آید اما در صورت افزایش تقاضا هم کمبودی وجود ندارد. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه افزایش قیمت گوشت گوسفند در ماه‌های آخر سال گذشته به خاطر صادرات دام کوچک بود، افزود: با زاد و ولد دام‌ها در فصل بهار کمبود جبران شده و هیچ مشکلی برای تأمین گوشت گوسفندی مورد نیاز مردم وجود ندارد. وی افزود: قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی از بهمن ماه سال گذشته تاکنون 4 هزار تومان کاهش داشته است و افزایش قیمت در ماه مبارک رمضان نخواهد بود. ملکی تصریح کرد: هر کیلوگرم گوشت گوسفندی با قیمت 26 هزار تا 26 هزار و 500 تومان به مغازه‌دارها تحویل می‌شود و آنها هم هر کیلوگرم شقه بدون دنبه را با قیمت 30 هزار تومان به مشتری عرضه می‌کنند. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی بیان داشت: با توجه به افزایش تولید در نیمه نخست سال به علت زاد و ولد دام نیازی به واردات گوشت قرمز نیست.
 گرانی مرغ از آخر اردیبهشت شروع شد
در هفته منتهی به ۳۱ اردیبهشت ماه قیمت ۴ گروه لبنیات، برنج، چای و روغن نباتی بدون تغییر بود اما قیمت گروه حبوب 9/1 درصد و گوشت مرغ 1/11 درصد افزایش یافت.  متوسط قیمت خرده‌فروشی 11 گروه کالایی در هفته منتهی به 31 اردیبهشت ماه منتشر شد. براساس محاسبات بانک مرکزی، متوسط بهای گروه‌های لبنیات، برنج، چای و روغن نباتی تغییری نداشت اما قیمت گروه حبوب 9/1 درصد و گوشت مرغ 1/11 درصد  افزایش یافته است. در این میان قیمت گروه تخم‌مرغ 1/0درصد، میوه‌های تازه 5/10 درصد، سبزی‌های تازه 1/3 درصد و قند و شکر 8/0 درصد کاهش داشت. در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت تمام اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. بهای تخم‌مرغ معادل 0/1 درصد کاهش داشت و شانه‌ای 70 هزار الی 100 هزار ریال فروش می‌رفت.
برنج و حبوب
در این هفته در گروه برنج قیمت برنج وارداتی غیر تایلندی معادل 4/0 درصد کاهش یافت و بهای برنج داخله درجه یک و درجه 2 ثابت بود. در گروه حبوب قیمت لوبیا سفید معادل 4/0 درصد و لوبیا قرمز 2/0 درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 8/0 درصد تا 1/6 درصد افزایش داشت.
در هفته مورد گزارش، بهای گوشت گوسفند معادل 1/0 درصد و گوشت مرغ 1/11 درصد افزایش یافت و قیمت گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغییر بود.

ذخیره‌سازی ۶۰ هزار تن گوشت مرغ برای رمضان
معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه گوشت قرمز گرم در ماه مبارک رمضان عرضه می‌شود، گفت: بیش از ۶۰ هزار تن گوشت مرغ برای ماه مبارک ذخیره‌سازی شده است.  به گزارش مهر، حسن رکنی اظهار داشت: زیرساخت‌های مناسب سبب شده است تولید گوشت مرغ و گوشت قرمز در کشور پایدار باشد. وی افزود: معمولا قیمت محصولات پروتئینی در ماه مبارک رمضان افزایش می‌یابد اما امسال تولید گوشت مرغ گرم به راحتی نیاز بازار را تامین می‌کند و  قیمت‌ها نوسان جدی نخواهد داشت.  معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام در صورت نیاز به بازار عرضه خواهد شد و نگران تامین محصولات پروتئینی ماه مبارک رمضان نیستیم. رکنی تصریح کرد: بیش از ۶۰ هزار تن گوشت مرغ برای ماه مبارک رمضان در شرکت پشتیبانی امور دام ذخیره‌سازی شده است.


Page Generated in 0/0143 sec