printlogo


کد خبر: 158263تاریخ: 1395/3/10 00:00
ایران به واردات بنزین وابسته‌تر شد
توقف تولید بنزین یورو ۴ در برخی پالایشگاه‌ها

گروه اقتصادی: تولید بنزین یورو 4 در برخی پالایشگاه‌های کشور متوقف شده تا بیش از پیش به واردات بنزین نیاز پیدا کنیم. قرار بود تولید روزانه بنزین در کشور به رقم ۶۵ میلیون لیتر برسد، در حالی که وزارت نفت نتوانست این برنامه را محقق کند. مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران میزان واردات بنزین درسال جاری را روزانه 16 میلیون لیتر دانست و از شکست برنامه تولید وزارت نفت برای دستیابی به تولید روزانه 65 میلیون لیتر بنزین سخن گفت. جلیل سالاری در گفت‌وگو با نسیم آنلاین اعلام داشت قرار بود تولید روزانه بنزین در کشور به رقم 65 میلیون لیتر برسد، در حالی که وزارت نفت نتوانست این برنامه را محقق کند. به گفته وی، هم‌اکنون رقم تولید روزانه بنزین 57 میلیون لیتر بوده که با کاهش 8 میلیون لیتر، این برنامه وزارت نفت هم محقق نشد. سالاری از ناهماهنگی بین پالایشگاه‌ها و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد و اذعان داشت این ناهماهنگی منجر به افت زیاد تولید بنزین شده است. وی از فقدان یک تمایز جدی بین پالایشگاه‌های دارای محصولات متنوع و کمتر متنوع سخن گفت که همین عامل سبب شده انگیزه تولید بنزین در بین بعضی پالایشگاه‌ها کاهش یابد و اذعان داشت به دلیل انجام نشدن اصلاحات، با پالایشگاه‌های تولیدکننده محصولات با کیفیت و بی‌کیفیت یکسان برخورد می‌شود که تداعی‌کننده یکسان بودن دوغ و دوشاب است. مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به چالش‌های صنعت پالایشگاهی کشور اشاره کرد و به نسیم آنلاین گفت: پالایشگاه‌ها به عنوان بخش خصوصی به دنبال کسب سود بوده و برای حفظ نماد خود در بازار سرمایه باید شرکت ملی پالایش و پخش شاخص‌های تمایزی فعالیت کیفی را رعایت کند در حالی که به دلیل انجام نشدن اصلاحات، برخورد یکسانی با همه پالایشگاه‌ها می‌شود. وی خالی بودن ظرفیت بخشی از پالایشگاه‌ها را یکی دیگر از چالش‌های صنعت پالایشگاهی برشمرد که این امر به دلیل ناهماهنگی بین مدیریت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و پالایشگاه‌ها صورت گرفته و سبب شده خوراک مورد نیاز بموقع به آنها نرسد. سالاری چالش دیگر را شفاف نشدن موضوع مالیات بر ارزش افزوده دانست که منجر شده حساب برخی شرکت‌های پالایشگاهی مسدود شود و ادامه داد: پرداخت مالیات بر ارزش افزوده وظیفه دولت است. وی با بیان اینکه بروز برخی حوادث و ماجراها منجر به توقف تولید بنزین یورو 4 در اراک شده گفت: در حال حاضر تولید بنزین یورو 4 این پالایشگاه کاهش یافته است. همچنین قرار بود توزیع بنزین یورو 4 هشت کلانشهر در سال گذشته به اتمام برسد که این طرح هم شکست خورد. مدیر عامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران حذف کارت سوخت را عامل مهمی در افزایش مصرف بنزین دانسته و گفته موازنه‌ای بین اعداد تولید و مصرف بنزین وجود ندارد و حتی آمارهای اعلامی وزارت نفت شفاف نیست. وی گفت: سال قبل 6/1 میلیارد لیتر بنزین به عنوان سهمیه در کارت سوخت‌ها موجود بود که تعیین زمان محدود باعث شد مردم برای سوخت نشدن، سهمیه کارت‌های خود را به دیگران بدهند و بنزین ذخیره شده از بین رفت در حالی که طبق قانون شرکت ملی پخش می‌توانست سهمیه را لیتری 400 تومان از مردم بخرد هر چند در همان زمان پالایش و پخش بنزین 80 سنتی از خارج وارد کرد. وی خبر داد که وزارت نفت سال گذشته روزانه 10 میلیون لیتر وارد کشور کرده که بخشی از بنزین مورد نیاز هم از محل پتروشیمی تأمین شده که اعداد مصرف و تولید در گزارشات اعلامی شفاف نبوده و برخی اعداد هم پنهان  شده است.  سالاری گفت: مصرف روزانه بنزین در اسفند سال گذشته به 74 میلیون لیتر رسید که نشان می‌دهد توازن بین مصرف و تولید از بین رفته است. مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیرامون بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس هم گفت: میزان پیشرفت فیزیکی این طرح در سال گذشته 4 درصد بوده که به طور متوسط ماهانه به 3 دهم درصد می‌رسد از این رو این پالایشگاه در سال جاری هم به مرحله تولید نخواهد رسید. وی در عین حال به نیمه‌تمام رها شدن طرح بهینه‌سازی بنزین بندرعباس اشاره کرد و گفت: دولت قبل این طرح را با 92 درصد پیشرفت فیزیکی تحویل دولت جدید داد که باید در همان سال اول این طرح به بهره‌برداری می‌رسید، در حالی که در حال حاضر این طرح نیمه‌تمام رها شده است. سالاری از انجام یک سوآپ نفتی در سال گذشته خبر داد که با هزینه یک دلاری در هر بشکه انجام شده در حالی که هزینه سوآپ 70 دلار بوده و گفت: این سوآپ غیرهمنام بوده و با کاهش قیمت آن دلال‌ها و واسطه‌ها سود سرشاری هم از این سوآپ برده‌اند.
وزارت نفت «صاحب نفت» نیست
شفاف نبودن قراردادهای نفتی، بی‌توجهی دست‌اندرکاران حوزه نفت به نظرات و هشدارهای کارشناسان و نخبگان و اتخاذ سیاست سکوت و بی‌خبری در بخش‌هایی از دولت، جنبش عدالتخواه دانشجویی را واداشت تا با صدور یک بیانیه خواستار «محرم دانستن مردم» شود. در این بیانیه آمده است:
«این سوال مطرح است که چرا جلسات پیگیری و بررسی چنین الگویی(قراردادهای نفتی) با این اهمیت و با توجه به تعهداتی که ایجاد می‌کند پشت درهای بسته و در سکوت کامل خبری برگزار می‌شود و مردم از روند پیگیری این قرارداد‌ها در دستگاه‌های مسؤول مطلع نیستند؟ مردم انقلابی، مستقل و توانمند جمهوری اسلامی ایران طعم تلخ فساد بی‌سابقه نفتی کرسنت و فسادهای مشابه را تحت اشراف آقازاده‌ها و رانت‌جویان مفسد اقتصادی چشیده‌اند و نیک دریافته‌اند که علت‌العلل بروز چنین فسادها و خیانت‌هایی در ساختارهای معیوب سیستم اداری کشور، نشأت گرفته از عدم نظارت جدی و عدم شفافیت اطلاعاتی است، چنانکه قراردادی مانند کرسنت محصول نفوذ مفسدان و رانت‌جویان سیاسی و حرکت زیرپوستی و غیرشفاف در ساختار حاکمیت و در نتیجه، غفلت توده‌های مردمی بود».
 


Page Generated in 0/0078 sec