printlogo


کد خبر: 158285تاریخ: 1395/3/11 00:00
رئیس سازمان حج جزئیات کارشکنی سعودی‌ها را تشریح کرد
11 محدودیت عربستان برای حجاج ایرانی

گروه اجتماعی: رئیس سازمان حج و زیارت با افشاگری کارشکنی عربستان در موضوع حج، از محتوای 11 بند منفی سعودی‌ها در تفاهمنامه‌ای که طرف ایرانی حاضر به امضای آن نشد، پرده برداشت.
به گزارش «وطن امروز» سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت در این باره بیان داشت: دولت عربستان 11 بند منفی را به تفاهمنامه حج ایران  اضافه کرده بود که سال‌های گذشته خبری از آنها نبود. وی یادآور شد: محدودیت در استفاده‌ زائران ایرانی از هواپیمای شرکت‌های داخلی و موضوع صدور ویزا از جمله‌ این بندهای منفی تفاهمنامه حج بود. رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: تفاهمنامه پیشنهادی عربستان یک‌طرفه بود و روح تفاهمنامه‌های قبلی در آن جریان نداشت. برداشت ما این بود که اگر دولت عربستان اعتقاد دارد حج از مسائل سیاسی جداست، پس چرا چنین تفاهمنامه‌ای را آن هم با تاخیر و با اعمال محدودیت تنظیم می‌کند.  اوحدی افزود: موضوع آن است که عربستان اراده جدی برای نپذیرفتن زائران ایرانی داشت و می‌خواست با خریدن زمان، مانع حج ایرانی‌ها شود.
ممنوعیت نصب پرچم ایران
وی به دیگر بندهای منفی این تفاهمنامه اشاره کرد و گفت: ممنوعیت نصب پرچم جمهوری اسلامی ایران در ساختمان‌های محل اسکان زائران ایرانی و همچنین در مسیر حرکت زائران، یکی از بندهای منفی این تفاهمنامه بود. رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: اعمال محدودیت در تعداد درمانگاه‌های ایران در عربستان هنگام موسم حج، اعمال محدودیت در انتقال دارو برای استفاده‌ زائران ایرانی در عربستان، اعلام جزئیات اطلاعات پزشکان ایرانی اعزامی به حج و همچنین تعیین ظرفیت برای پزشکان، بند منفی دیگر این تفاهمنامه بود. وی تصریح کرد: عربستان همچنین استقرار چادرهای امداد و نجات ایرانی‌ها را در مسیر جمرات و مشعر، ممنوع و تاکید کرد درمانگاه‌های ایرانی باید مجوز استقرار داشته باشند. رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: دولت عربستان از ما خواست اسامی اعضای بعثه رهبری و ستاد سازمان حج و زیارت را که به حج اعزام می‌شوند به همراه پست اجرایی و سوابق آنها اعلام کنیم.  وی همچنین درباره دستور عربستان برای استفاده‌ زائران ایرانی از مچ‌بند الکترونیکی یادآور شد: دولت عربستان اعلام کرد این مچ‌بندها را خودش طراحی می‌کند و مجوز استفاده از مچ‌بندهایی را که از سوی طرف ایرانی طراحی شود نمی‌دهد.
برگزاری مراسم مذهبی قدغن
اوحدی به بند منفی دیگری اشاره کرد و افزود: آنها تاکید کردند زائران ایرانی حق برگزاری هیچ مراسمی را در هتل‌ها ندارند.  معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سردرگمی و ناهماهنگی‌های طرف سعودی در 2 دور مذاکرات حج، اظهار داشت: این ناهماهنگی‌ها باعث کندی پیشرفت مذاکرات شد ضمن آنکه در مذاکرات  نوعی سردرگمی را در مسؤولان حج عربستان شاهد بودیم. وی تصریح کرد: سال گذشته
40 مورد دستگیری به بهانه‌های واهی صورت گرفت، البته زائران ایرانی بعد از 3-2 روز آزاد شدند که عربستان به خاطر آن عذرخواهی هم نکرد اما در هر حال وجود امکانات کنسولی، تضمینی برای تامین امنیت زائران است.
انصراف 6هزار متقاضی حج
اوحدی با اشاره به انصراف 6هزار نفر از
17 هزار زائری که برای حج ثبت‌نام اولیه کرده بودند،  عنوان کرد: این آمار نشان‌دهنده دغدغه مردم است. برای همین با وزیر حج عربستان در دور اول مذاکرات به توافق رسیدیم که جنگ رسانه‌ای را در این کشور تلطیف کند که در سفر بعدی نه‌تنها شاهد این اقدام نبودیم، بلکه اوضاع بدتر هم شد.
 


Page Generated in 0/0061 sec