printlogo


کد خبر: 158286تاریخ: 1395/3/11 00:00
آخرین روزهای داعش در لانه اولش فرا رسیده است
ورود ارتش به فلوجه

گروه بین‌الملل: شهر فلوجه که به سر افعی معروف شده در 50 کیلومتری بغداد، پایتخت عراق قرار دارد و اولین لانه و مرکز اعلام موجودیت این گروهک منحوس وکماکان مهم‌ترین پایگاه عناصر تروریستی داعش در استان الانبار به شمار می‌آید و آزادسازی آن به معنای خشکاندن یکی از ریشه‌های اصلی بحران است.  یک هفته از آغاز عملیات آزادسازی فلوجه می‌گذرد که مرحله دوم آن با حضور ارتش، عشایر اهل سنت منطقه و نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) با موفقیت به پایان رسید و مرحله سوم آن بامداد دیروز آغاز شد.  مراحل ابتدایی عملیات، شامل پاکسازی همزمان حومه جنوب، شمال، غرب و شرق فلوجه از طریق حملات سنگین نیروهای عراقی تاکنون با موفقیت بیش از 90 درصدی انجام شده است. درگیری‌ها در فلوجه وارد فاز جدید خود شده است. نیروهای ویژه عراق در لشکر طلایی ارتش این کشور بامداد دوشنبه حمله نهایی به شهر فلوجه را آغاز کرده‌ و پس از چند روز محاصره شهر، وارد آن شده‌اند. پیش‌تر توافق شده بود نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) و دیگر یگان‌های مشارکت‌کننده در عملیات فلوجه تنها تا محاصره شهر پیش بروند و حمله نهایی برای آزادی شهر توسط «هنگ تاکتیکی» متشکل از نیروهای ویژه ارتش (مبارزه با تروریسم)، پلیس فدرال و برخی نیروهای محلی آموزش‌دیده انجام شود.  این حمله که مرحله سوم و نهایی آزادی شهر فلوجه است با پشتیبانی هوایی ارتش عراق و جنگنده‌های ائتلاف تحت امر آمریکا آغاز شده است. طبق این گزارش، نیروهای عراقی و داوطلب‌های مردمی شهر فلوجه را 3 روز است که به محاصره خود درآورده‌اند. نیروهای محاصره‌کننده هنوز در ورودی‌های شهر فلوجه هستند و نیروهای ویژه ارتش وارد شهر شده‌اند.  از سوی دیگر برخی منابع از ادامه پیشروی‌های نیروهای ارتش عراق، داوطلبان مردمی و عشایر این کشور به سمت شهر فلوجه در استان الانبار خبر می‌دهند. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق با آغاز عملیات تاکید کرد آزادی شهر بیش از 48 ساعت به طول نخواهد انجامید. با وجود این سخنان نخست‌وزیر اما به دلیل محاصره کامل شهر و عدم توانایی داعشی‌ها برای عقب‌نشینی یا فرار، جنگ در فلوجه برای آنها جنگ مرگ و زندگی خواهد بود از این رو احتمالا پاکسازی شهر به طول بینجامد.  در همین راستا، فرانس 24 روز یکشنبه با پخش گزارش میدانی تیم خبری خود از فلوجه گزارش داد: «برآورد می‌شود در زمان آغاز عملیات (بازپس‌گیری) فلوجه حدود 500 تا 900 داعشی وجود داشته که این تعداد خود را میان غیرنظامیان در آمیخته‌اند و اکنون در مرکز شهر فلوجه متمرکز شده‌اند.  بدون شک این ساعات پایانی یا در نهایت روزهای پایانی داعش برای کنترل فلوجه است؛ آن دسته از عناصر داعشی که در شهر باقی مانده‌اند، دست به تاکتیک‌هایی از روی درماندگی زده و اقدام به مخفی کردن بمب در ساختمان‌ها، خودروهای تله‌گذاری شده، گماردن تک‌تیرانداز و اقدامات انتحاری کرده‌اند». سرهنگ احمد، فرمانده تیپ 53 ارتش عراق مستقر در ستاد فرماندهی در نزدیکی شهر فلوجه به فرانس 24 اعلام کرد: موفقیت‌هایی در پیشروی به شهر فلوجه بخصوص در شمال و جنوب وجود داشته و داعش مقاومت اندکی از خود نشان داده است.
آزادی منطقه استراتژیک صقلاویه
نیروهای عراقی در راستای عملیات اصلی آزادسازی شهر فلوجه در استان الانبار صقلاویه را آزاد کرده و پرچم عراق را روی ساختمان‌های آن به اهتزاز درآوردند. یک منبع امنیتی اعلام کرد، نیروهای عراقی با حمایت نیروهای بسیج مردمی در اولین ساعات بامداد دوشنبه  عملیات آزادسازی شهر الصقلاویه در راستای آزادسازی فلوجه را آغاز کردند و در اولین گام موفق شدند، روستای الشیحه را آزاد و با ادامه پیشروی به سمت الصقلاویه، این شهر استراتژیک را به طور کامل آزاد کنند. به گفته این منبع نظامی عراقی این نیروها در ادامه از محور شمالی الصقلاویه درحال پیشروی به سمت فلوجه هستند که در 62 کیلومتری غرب بغداد قرار دارد و براساس جدیدترین گزارش‌ها هم اکنون کنترل بزرگراه بین‌المللی را که از این منطقه عبور می‌کند به دست گرفته‌اند. از سوی دیگر، السومریه‌نیوز به نقل از یک منبع آگاه بیمارستانی داخل شهر فلوجه نوشت که گروه تروریستی تکفیری «داعش» عناصر زخمی خود در جریان نبردهای اخیر را با تزریق سم از پای درمی‌آورد.  به گفته این منبع، داعش تاکنون 8 نفر از عناصر مجروح خود را که در بیمارستان فلوجه بستری شده بودند، با تزریق ماده «کلرید پتاسیم» به آنها که موجب ایست ناگهانی قلب می‌شود، از پای درآورده است. براین اساس، در عملیات آزادسازی فلوجه علاوه بر ارتش عراق، هزاران تن از عشایر اهل سنت منطقه حضور دارند و حفظ جان حداقل 50 هزار تن از مردم اهل سنت فلوجه در دستور کار است اما دولت آمریکا با فشار سنگین، هراس‌افکنی، تبلیغات دروغین جنگ طایفه‌ای و شعله‌‌ور کردن تنش‌های مذهبی تلاش می‌کند به هر طریقی این عملیات متوقف شود.  شهر فلوجه به دلیل بافت فرهنگی و مذهبی خود از مهم‌ترین پایگاه‌های داعش و گروه‌های افراط‌گرای عراقی محسوب می‌شود و یکی از اولین شهرهایی بود که دولت بغداد کنترل آن را از دست داد.
پاکسازی کامل هیت
از سوی دیگر منابع امنیتی می‌گویند: نیروهای عراقی پس از ساعت‌ها درگیری شدید با نیروهای داعش موفق شدند تمام محله‌های شهر هیت، دیگر شهر بزرگ الانبار را که داعشی‌ها وارد آن شده بودند، پس بگیرند.  روز شنبه ده‌ها عضو داعش که تعدادی عامل انتحاری نیز در میان آنها بود به شکل ناگهانی به شهر هیت، در استان الانبار حمله کردند و با دادن تلفات سنگین توانستند بخش‌هایی از شهر را به اشغال خود درآورند. جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش نیز در بمباران پایگاه‌های گروه تروریستی داعش در این شهر شرکت داشتند.  قاسم المحمدی، فرمانده عملیات جزیره اعلام کرد نیروهای امنیتی ارتش، دستگاه مبارزه با تروریسم، پلیس و نیروهای عشایر موفق شدند 60 تن از نیروهای داعش را در هیت از پای درآورده و خسارات مادی بسیاری به آنها وارد کنند. فرماندهی عملیات مشترک عراق حمله داعش به شهر هیت را در راستای کاهش فشار بر نیروهای این گروه تروریستی در داخل فلوجه دانست که هم‌اکنون در محاصره ارتش عراق است.
 

پیشمرگ‌ها در 25 کیلومتری موصل
عرصه بر داعش در عراق همچنان تنگ می‌شود. سخنگوی رسمی نیروهای زیروانی (یکی از واحدهای ویژه نیروی پیشمرگ) پیش از ظهر دوشنبه از بازپس‌گیری 5 روستا در منطقه الخازر از قبضه داعش خبر داد. دلشاد مولود، سخنگوی نیروهای پیشمرگ به سومریه‌نیوز گفت:‌ نیروهای داعش مقاومت چندانی مقابل پیشروی کردها نکردند. مولود ادامه داد: مرحله دوم عملیات نظامی علیه داعش در محور الخازر آغاز شد و 5 روستا تا این لحظه آزاد شده است. وی افزود: نیروهای پیشمرگ در حال حاضر
25 کیلومتری شهر موصل هستند و داعش هیچ مقاومت قابل ملاحظه‌ای نداشته است. شورای امنیتی اقلیم کردستان اعلام کرد این عملیات با هدف آمادگی برای آزادسازی شهر موصل است و بیش از 5000 نیروی پیشمرگ در آن مشارکت دارند. نیروهای پیشمرگ صبح یکشنبه حمله‌ای گسترده به مقرهای داعش در منطقه خازر در شمال شرق موصل داشتند.
 


Page Generated in 0/0062 sec