printlogo


کد خبر: 158316تاریخ: 1395/3/11 00:00
10 شاخصه یک خانواده منتظر

۱- خانواده‌ای است که سیره اهل بیت علیهم‌السلام و سنت نبوی الگوی ایشان در اعمال و رفتار باشد؛ و هیچگاه خود را از قرآن و عترت جدا فرض نکند. پس خانواده‌ای که ایشان را سرلوحه برنامه زندگی خود قرار دهد می‌تواند منتظر محسوب شود. امام سجاد(ع) در این زمینه فرموده‌اند: «برای ما زینت باشید و مایه ننگ ما نشوید!»
۲- بالا بردن سطح دانش مهدوی از برنامه‌های آن باشد؛ به قول آیه ۹ سوره زمر «آیا آنان که می‌دانند با آنان که نمی‌دانند یکسانند؟» از جمله کسب علوم، معرفت به امام عصر(عج) است که تنها با دانستن نام و نسبت حضرت، علم کامل نمی‌شود بلکه با تبیین شناخت آن حضرت و جایگاه وجودی ایشان و نیز اثر محوری ایشان بر موجودات عالم می‌توان علم به ایشان پیدا کرد.
۳- خانواده‌ای است که به مقوله خودسازی در آن توجه خاصی می‌شود. نتیجه کنترل خود و محیط اطراف با این مقوله خود نوعی تحول است و لازمه تحول، هدفمند بودن و آمادگی از لحاظ روحی و فکری است. توجه به بیماری‌های نفس و تلاش برای رفع آنها باید به عنوان یک برنامه تعریف شده در خانواده منتظر اجرا شود؛ چراکه خودسازی برای چنین هدفی نیازمند عمیق‌ترین برنامه اخلاقی، فکری و اجتماعی است.
۴- خانواده‌ای است که خود را با لباس تقوا، ریاضت و پرهیزکاری زینت داده باشد. ساده‌زیست بوده و با دوری از رفاه و تجمل‌گرایی روحیه زهد و دنیاگریزی را در خود تقویت کند. اعمال ناشایست و گناهانی که از شیعیان سر می‌زند یکی از اسباب یا تنها علت طولانی شدن غیبت ایشان شمرده می‌شود. لذا در روایتی از امام صادق(ع) آمده است «...به وسیله ورع و تقوا دشمنان‌مان را در رنج و فشار قرار دهید».
۵- خانواده‌ای است که مطابق آموزه‌های قرآنی، صبر را از عوامل آزمایش الهی به حساب می‌آورد و لذا در عمل کامیاب‌تر خواهد بود. چنانکه در آیه ۱۵۵ بقره آمده است: «قطعا همه شما را با ترس، گرسنگی، کمبود مالی، جانی و میوه‌ها ابتلا می‌نماییم و بشارت باد بر پایداران». لذا مقاومت مسلمین در برابر ظلم‌ها و فسادها به ایشان جرأت ایستادگی در برابر دشمنان اسلام را می‌دهد و خانواده منتظر باید بردباری را به عنوان سرمایه روحی بزرگ سرلوحه اعمال خود قرار دهد.
۶- خانواده‌ای است که تربیت حماسی داشته باشد. مفهوم انتظار به معنای دعوت به نپذیرفتن باطل، دوری از بردگی و خواری است. لذا خانواده منتظر همیشه باید آماده پیکار و رزم با باطل و ظالمان بوده و سلاح خود را زمین نگذارد.
۷- خانواده‌ای است که مدعیان دروغین را به‌خوبی بشناسد و خام حرف‌های پوچ و واهی ایشان نشود. در بسیاری از روایات آمده است در زمان غیبت کبری از کسی که ادعای امامت و نیابت خاصه امام را دارد پیروی نکنید. چنانکه بعد از اتمام غیبت صغری تاکنون مدعیان دروغینی بر مهدویت ظهور پیدا کرده‌اند؛ والدینی که با اهداف و ابعاد فکری این گروه افراد آشنایی نداشته باشند ممکن است به دلیل آمادگی افکار جوانان برای انحراف به هر سو؛ دچار بحران شده و رهایی از وضع ایجاد شده برای والدین میسر نشود.
۸- خانواده‌ای است که روابط خانوادگی با صالحان را ترک نکند. از آنجا که انتخاب همنشین و گروه‌های شایسته برای خانواده بسیار پراهمیت است لذا والدین باید زمینه را برای آمد و شد و ارتباط با چنین افرادی فراهم کنند، چنانکه این امر در روایات برای زمان انتظار امری است تایید شده.
۹- خانواده‌ای است که به امر به معروف و نهی از منکر اهمیت می‌دهد. لذا ابتدا از افراد درون خود شروع کرده و سپس به هدایت و امر به معروف دیگران می‌پردازد. در آیه ۶ سوره تحریم آمده: «‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید خود و خانواده خود را نگاه دارید از آتشی که مردم و سنگ خارا فروزنده آنند».
۱۰- خانواده‌ای است که دوستی خود به امام را با دادن روزانه صدقه برای سلامتی ایشان ابراز می‌کند و بخشی از دارایی خود را برای این امر هدیه کرده و بر این امر مداومت می‌کند. به طوری که به نقل از روایت صله ایشان در این زمان از صله ایشان در زمان دولت حقه و تسلط ایشان بهتر است.
منبع: پایگاه فرهنگی «باحجاب»


Page Generated in 0/0063 sec