printlogo


کد خبر: 158317تاریخ: 1395/3/11 00:00
اخبار

یک بازخواست سینمایی پس از 30 سال
چرا جمشید هاشم‌پور را
ممنوع‌الکار کردید؟
گروه فرهنگ و هنر: گفت‌وگوی جمشید هاشم‌پور، ستاره سینمای ایران در دهه‌های 60 و 70 با یکی از روزنامه‌های صبح و حاشیه‌های اخیر سینمای ایران پرسش‌های تازه‌ای را درباره حال و روز سینمای ایران در دوران مدیریت بهشتی ایجاد کرد. هاشم‌پور که قهرمان پرطرفدار آن روزها بود در گفت‌وگوی اخیر به بیان خاطراتی از آن دوران می‌پردازد؛ دورانی که طرفداران سینمای جشنواره‌ای  و روشنفکری این روزها، با عنوان ایامی باشکوه از آن یاد می‌کنند. جمشید هاشم‌پور در بخشی از مصاحبه اخیرش گفته است: «آقایان ارشاد فکر می‌کردند خودم عمدا می‌گویم در فیلم‌ها سر مرا بتراشید تا بیشتر به چشم بیایم. این ضرورت فیلمنامه و شخصیت بود که چنین شمایلی را می‌طلبید. برای همین تیپ و سرتراشیده، چند سال مرا ممنوع‌الکار کردند».  قابل تامل آنکه، اگر کمی به عقب بازگردیم و گفته‌های حسین فرحبخش را درباره اتفاقات آن روزها مرور کنیم به نکات تلخی از دوران مدیریت بهشتی می‌رسیم. آنجا که تهیه‌کننده پرکار سینمای دهه 60 عنوان کرد: «آقایان بهشتی و انوار وقتی دیدند هاشم‌پور به قول معروف گل کرده و در میان مردم به محبوبیت بسیار زیادی رسیده، او را با یک تهمت اخلاقی که هیچگاه هم ثابت نشد، ممنوع‌الکار کردند. این اتفاق باعث شد عبدالله علیخانی برای اعتراض به ارشاد برود و آنجا بود که فیض‌الله عرب‌سرخی در حضور آقای انوار و بهشتی به این تهیه‌کننده سینما شلاق زد».  این گفته‌ها و نوع برخورد با یک هنرمند مردمی تناقضی آشکار با مدعیان اندیشه دارد که همیشه و همچنان در قالب گفتارهایی فریبنده در پی نقد سینمای مردمی هستند. از سویی اگر آن اتفاق رخ داده در 30 سال پیش را در کنار درخواست شلاق زدن به منتقدی چون فراستی به دلیل بیان دیدگاه‌هایش قرار دهیم به ترکیب جالب‌تری هم خواهیم رسید و این پرسش اساسی را از مسؤولان دیروز که سال‌ها در بدنه سینمای به اصطلاح روشنفکری حضور داشتند مطرح می‌کند که آیا با چنین رفتارهای «گاز انبری» به دنبال سینمایی آرمانی بودند؟!


آتیلا پسیانی لباس سپاه پوشید
فیلمبرداری سریال ۴۲ قسمتى «آرام مى‌گیریم» به کارگردانى روح‌الله سهرابى، اوایل اردیبهشت در تهران آغاز شد و داریوش فرهنگ نیز براى ایفاى یکى از نقش‌هاى اصلى به این مجموعه اضافه شد. همچنین تصاویری از آتیلا پسیانی، بازیگر سریال با پوشش لباس سپاه منتشر شد.
به گزارش تسنیم، در ادامه تولید سریال ٤٢ قسمتى  «آرام مى‌گیریم» به کارگردانى روح‌الله سهرابى و تهیه‌کنندگى فرهاد گلى که فیلمبردارى آن از اوایل اردیبهشت‌ماه در تهران آغاز شد، داریوش فرهنگ نیز براى ایفاى یکى از نقش‌هاى اصلى به این سریال پیوست. «آرام می‌گیریم» محصول مشترک شبکه 2 سیما و انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس است که در 42 قسمت 45 دقیقه‌ای برای پخش در نیمه دوم سال 1395 از این شبکه تولید می‌شود.

سخنگوی ارشاد خطاب به فرهادی
فیلم‌هایی مبتنی بر فرهنگ ایرانی بساز
حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود، سعی کرده در ارتباط با سخنان هفته قبلش و مواضع وزارت ارشاد نسبت به فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی توضیحات بیشتری را ارائه کند. نوش‌آبادی در گفت‌وگو با «تماشاگران امروز» درباره فیلم جدید فرهادی گفت: ما هم تبریک گفتیم، ابراز خشنودی و خوشحالی هم کردیم ولی طبیعی است این فیلم برای اکران مراحل قانونی را طی کند. من درباره فروشنده سیر طبیعی کار را گفتم چون این فیلم هنوز در داخل کشور اکران نشده ممکن است برای دریافت مجوز اصلاحاتی به آن وارد شود. نوش‌آبادی در ادامه نقد ظریفی هم به اندیشه‌های فیلمسازی اصغر فرهادی داشت و گفت: اولا به آقای فرهادی خسته نباشید و خداقوت می‌گویم، چون یک فیلم ایرانی را با مجوز تولید کردند و در یک جشنواره بین‌المللی ارائه دادند. به ایشان تبریک می‌گویم اما اگر قرار باشد با ایشان صحبت کنم می‌گویم یک فیلمساز موفق مثل شما باید بتواند فیلم‌هایی بسازد که حاوی پیام‌های عالی‌تر و نکات مثبت و دربرگیرنده فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی باشد.


Page Generated in 0/0077 sec