printlogo


کد خبر: 158319تاریخ: 1395/3/11 00:00
گزارشی از آیین رونمایی کتاب‌ «سیاست‌گذاری رسانه‌ای»
غربت دانش در صداوسیمای «اموال‌محور»

آیین رونمایی از کتاب‌های «سیاست‌گذاری رسانه‌ای» و «از سرمایه شهرتی تا شهرت رسانه‌ای» نوشته طاهر روشندل و سیدمهدی شریفی برگزار شد. به گفته استادان حاضر در این نشست، غیرعلمی اداره شدن رسانه‌ها و نبود نیروی متخصص در آن عمده‌ترین مشکلات مدیریت رسانه در ایران است. به گزارش «وطن امروز» آیین رونمایی از کتاب‌های «سیاست‌گذاری رسانه‌ای» و «از سرمایه شهرتی تا شهرت رسانه‌ای» نوشته طاهر روشندل و سیدمهدی شریفی روز یکشنبه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. عقیلی، رئیس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای این مراسم با بیان اینکه جای این دو کتاب در ادبیات رسانه در دهه گذشته خالی بوده گفت: دکتر روشندل در کتاب «سیاست‌‌گذاری رسانه‌ای» به مباحثی پرداخته که گویای نیازهای رسانه‌هاست و عنوان این کتاب یکی از درس‌های دوره کارشناسی ارشد و دکترای رشته مدیریت رسانه است. یکی از ثمره‌های کار دانشگاه تولید علم است و با توجه به اینکه تولید علم در حوزه انسانی و اجتماعی یکی از دشوارترین کارهاست و اغلب نیز کمتر مورد توجه قرار گرفته، تولید آثاری از جمله سیاست‌گذاری رسانه‌ای می‌تواند به این مهم کمک کند. به گفته این استاد ارتباطات، کتاب «سیاست‌‌گذاری رسانه‌ای» از 130 منبع لاتین بهره برده و سعی شده آخرین مباحث مرتبط به این حوزه به صورت علمی و مستدل بیان شود، در واقع این یکی از نخستین آثار تولیدشده در این حوزه است و کار دکتر روشندل در تشخیص نیاز دانشجویان مدیریت ارتباطات و رسانه بسیار اهمیت دارد.
 اولین کتاب مدون در مدیریت رسانه
پروفسور دادگران در ادامه این مراسم ضمن انتقاد از عدم مدیریت صحیح در صداوسیما گفت: یکی از مشکلات موجود در ایران این است که در مدیریت رسانه بیگانگی از کار وجود دارد. رسانه، کارنامه روزبه‌روز دارد و باید نیازهای اطلاعاتی مخاطبانش را در لحظه تامین کند به همین دلیل مدیریت رسانه کار بسیار دشواری است و نمی‌توان آن را به صورت فامیلی اداره کرد در حالی که پس از انقلاب اسلامی همواره این موضوع یکی از مشکلات اصلی ما بوده است.  این استاد ارتباطات با بیان اینکه دکتر روشندل عمل و نظر را با یکدیگر دارد، عنوان کرد: او توانسته نظریه را با عمل ترکیب کند و اولین کتابی که بعد از استقرار جمهوری اسلامی به صورت مدون در مدیریت رسانه تولید شده توسط وی بوده است. انتشار این کتاب فرصت خوبی است تا همه ما آن را بخوانیم و نقد کنیم و دید اقتصادی را در جامعه توسعه دهیم. وی در پایان گفت: به جای بازگشت نیروهای بسیار مسن به مدیریت صداوسیما باید از این همه فارغ‌التحصیل آکادمیک این رشته استفاده شود.
سیاست‌های رسانه را «مردم» مشخص می‌کنند
سلطانی‌فر، مدیرگروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه شهرت برای رسانه یک تجارت است و اعتبار به همراه می‌آورد، گفت: شهرت از 3 جنبه با رسانه قابل بررسی است؛ نخست آدم‌هایی که در رسانه کار می‌کنند و به‌ آن اعتبار می‌بخشند. دوم خود رسانه که می‌تواند به فعالانش اعتبار دهد و سوم زمینه‌ای که رسانه به صورت تخصصی در آن کار می‌کند و اعتبارش را از آن می‌گیرد. وی با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری در صداوسیما یکی از فصل‌های اصلی کتاب سیاست‌گذاری رسانه‌ای است، اظهار کرد: امروز رسانه‌ها به جایگاهی رسیدند که مردم سیاست‌گذاری را به آنها اعمال می‌کنند. امروز صداوسیما فکر می‌کند متولی فرهنگ است اما مردم عملا نشان دادند سیاست‌گذاری باید از دل مردم برآید. سیاست‌گذاری رسانه یک مسیر بالا به پایین ندارد، بلکه دقیقا سیاست رسانه‌ای از پایین به بالا و مبتنی بر نظر مردم است که جهت‌گیری‌هایش را باید مشخص کند و اساسا دوران وب2 در عرصه رسانه یعنی دوران رسانه با مدیریت پایین به بالا!
صداوسیما اموال‌محور است تا دانش‌محور!
شریفی، مولف کتاب «از سرمایه شهرت تا شهرت رسانه‌ای» در ادامه این مراسم توضیحاتی را درباره موضوع این کتاب ارائه کرد و گفت: امروز رونمایی از تراژدی غمرنگی است که رسانه‌ها با آن درگیرند. وی ادامه داد: امروز خبرگزاری‌ها، مطبوعات و رسانه‌های ما برای افزایش توسعه منابع انسانی خود برنامه‌ای ندارند و نهادهایی چون صداوسیما در ایران اموال‌محور هستند تا دانش‌محور! این در حالی است کارگران دانشی باید محور تولید محتوا باشند. متاسفانه رسانه‌های ما غیرعلمی اداره می‌شوند. روشندل نیز در بخش دیگری از این مراسم درباره کتاب «سیاست‌گذاری رسانه‌ای» گفت: تجربه مدیریت رسانه‌ای در کشور نشان داده که متاسفانه رسانه‌های ما به چه میزان غیرعلمی اداره می‌شوند! این در حالی است که رسانه‌ها امروز معماران جوامع هستند بنابراین ضرورت پرداختن به سواد رسانه‌ای که از ابتدای نشست همواره مطرح شده به درک اهمیت مدیریت رسانه و توسعه علمی این رشته مرتبط است. دانشیار دانشگاه تهران افزود: اگر مدیریت علمی نداشته باشیم نمی‌توانیم انتظار ارتقای سواد رسانه‌ای در جامعه را داشته باشیم بنابراین باید به مدیریت رسانه به عنوان یک رشته مهم در هزاره سوم نگاه کنیم، چرا که امروزه رسانه‌های جمعی همه ابعاد زندگی بشری را به سلطه خودشان درآورده‌اند و در عرصه سیاست دیپلماسی حرف اول توسط رسانه‌ها زده می‌شود. وی با بیان اینکه امروزه واقعیت‌های رسانه‌ای به درک واقعیت‌های اجتماعی کمک می‌کند، اظهار کرد: اهمیت پرداختن به مدیریت رسانه اینجا خودش را نشان می‌دهد و کتاب سیاست‌گذاری رسانه‌ای این موضوع را که تاکنون مغفول مانده مورد توجه قرار می‌دهد. این کتاب حاصل زحمات شبانه‌روزی یکی از دانشجویان من است و تلاش شده در آن به صورتی اختصاصی روی سیاست رسانه‌ای متمرکز شویم.
 


Page Generated in 0/0064 sec