printlogo


کد خبر: 158334تاریخ: 1395/3/11 00:00
گزارش «وطن امروز» از تصمیم عجیب مسؤولان
واردات برنج باز هم آزاد شد!

اسدالله خسروی: واردات برنج به‌صورت قانونی آزاد شد چرا که تولید داخل هنوز تامین‌کننده تمام نیاز مصرف کشور نیست. به گزارش «وطن‌امروز»، عدم همخوانی میزان عرضه و تقاضای برنج در کشور و نبود نظارت دقیق بر تجارت آن مشکلاتی را به‌وجود آورده است، چرا که واردات چنین کالایی متاسفانه با تبعات فراوانی همراه است، تبعاتی که دست خیلی‌ها را برای واردات بی‌حد و حصر برنج خارجی باز می‌گذارد. در حقیقت تامین نیاز مصرف سالانه برنج کشور حدود 5/3میلیون تن است که بیش از 5/2 میلیون تن آن در داخل تولید می‌شود می‌شود و کمتر از یک میلیون تن مورد نیاز دیگر باید از طریق واردات انجام شود. اما از آنجایی که دروازه‌های کشور اکنون به روی واردکنندگان برنج باز شده است، مشخص نیست که با آزادسازی واردات، چه نوع برنجی و با چه کیفیت و قیمتی وارد کشور می‌شود و نظارت‌ها در این عرصه چگونه باید انجام گیرد تا سلامت جامعه و اقتصاد کشاورزی برنجکاران و مصرف‌کنندگان قربانی واردات نشود. غلامرضا خانکشی‌پور، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با بیان اینکه واردات برنج باید از فیلترهای قوی نظارتی عبور کند تا سلامت جامعه تهدید نشود، افزود: واردات برنج باید حساب شده انجام و به کیفیت و قیمت تمام شده آن توجه ویژه شود چرا که اگر واردات بیش از نیاز واقعی باشد یا قیمت‌ها منطقی نباشد بازار برنج کشور با مشکل مواجه خواهد شد. وی افزود: البته برنجکاران با فروش برنج خود به واسطه‌ها با قیمت نازل یعنی 6 تا 8 هزار تومان سود آنچنانی کسب نمی‌کنند اما این دلالان سودجو هستند که قیمت برنج تولید داخل را در بازار بالا برده و با قیمت 12 هزار تومان می‌فروشند، این در حالی است که اگر برنج با کیفیت و قیمت تمام شده مناسب وارد شود، این احتمال وجود دارد که در بازار این کالا رقابت ایجاد شود.
آزادی واردات برنج به چه شکلی؟
مدیرکل دفتر ساماندهی توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به دریافت تعرفه ۵۰۰ تومانی و عوارض از واردات برنج خارجی، محدودیت ورود این محصول به کشور ‌غیر از فصل برداشت آزاد شد. جمال مدرسی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: درباره واردات برنج به کشور ممنوعیتی وجود ندارد و تنها در 4 ماه فصل برداشت این محصول یعنی در ماه‌های مرداد، شهریور، مهر و آبان ورود این محصول به کشور برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی ممنوع است. وی افزود: برای واردات برنج سقفی گذاشته نشده و براساس وضعیت بازار و عرضه و تقاضا اعمال می‌شود و ما دیگر جلوی کسی را برای واردات نمی‌گیریم. مدیرکل دفتر ساماندهی توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: برنج وارداتی به‌طور معمول 30 درصد بیشتر از نیاز داخلی به کشور وارد می‌شود و نیاز کل کشور به واردات این محصول یک‌میلیون و 200هزار تن است که به‌طور معمول یک‌میلیون و 500هزار تا یک‌میلیون و 700هزار تن به کشور وارد می‌شود. مدرسی تصریح کرد: با توجه به اینکه برای واردات برنج تعرفه گذاشته شده است و برای ورود هر کیلوگرم از این محصول 500 تومان عوارض و ورودی دریافت می‌شود، دیگر مانند گذشته از طرف ما محدودیتی اعمال نمی‌شود. وی یادآور شد: تعرفه و عوارض واردات برنج به‌حدی بالا رفته که واردات این محصول توجیهی برای واردکننده ندارد و واردکنندگان به دولت حقوق گمرکی و عوارض پرداخت می‌کنند. مدیرکل دفتر ساماندهی توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی درباره حجم وارد شده این محصول به کشور، گفت: تا پایان سال گذشته 760هزار تن برنج در فاصله زمانی 8 ماه مجاز به کشور وارد شده است و ورود این محصول در سال جاری نیز ادامه داشته اما هنوز آمار سال جاری مشخص نشده است. مدرسی تأکید کرد: افزایش قیمت برنج در بازار داخلی به‌خاطر مسائل واردات برنج خارجی نیست بلکه مواردی پیرامون شبکه نظارت بر عرضه این محصول باعث می‌شود که بازار رفتارهای غیرحرفه‌ای از خود نشان دهد.
گرانی ۲۰ درصدی برنج در هند با افزایش تقاضای ایران
به دنبال افزایش تقاضا از سوی ایران، قیمت برنج باسماتی در هند ۲۰ درصد افزایش یافت. به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری ایندیا تایمز، به دنبال افزایش تقاضا از سوی ایران، قیمت برنج باسماتی هند افزایش یافته است. ایران قصد دارد در آینده نزدیک واردات برنج باسماتی از هند را ممنوع کند. موهیندر پال جیندال، رئیس اتحادیه صادرکنندگان برنج هند گفت: «قیمت برنج باسماتی افزایش یافته است. در یک ماه گذشته ما شاهد افزایش 20 درصدی قیمت‌ها بودیم به نحوی که قیمت عمده‌فروشی نوع 1121 برنج باسماتی به 46 روپیه در هر کیلو رسیده است.» ایران یکی از مشتریان عمده برنج باسماتی هند است. کشورهای غرب آسیا مشتری 75 درصد برنج باسماتی صادراتی هند در سال 15-2014 بوده‌اند. جیندال افزود، در آستانه ممنوعیت واردات برنج باسماتی در ایران به منظور حمایت از تولید‌کنندگان داخلی که از 23 جولای آغاز خواهد شد، تجار در حال امضای قراردادها و ارسال محموله‌های برنج به این کشور هستند. ویجی ستیا، رئیس سابق اتحادیه صادرکنندگان برنج هند گفت، ایران در سال مالی 2016، 4 میلیون تن برنج باسماتی خریده، در حالی که این رقم در سال گذشته 37 میلیون تن بوده است.  
برنج‌های وارداتی سرطان‌زاست!
این در حالی است که رئیس انجمن برنج گیلان با بیان اینکه برنج‌های وارداتی بویژه از هند آلوده به آرسنیک بوده و سرطان‌زا است، چندی پیش گفت: تا چند سال آینده ایران دارای بیشترین بیمار سرطانی می‌شود. غلامعلی قربانی در گفت‌وگو با فارس، با انتقاد از وضعیت برنج‌های وارداتی اظهار کرد: نیاز واردات برنج کشور ۴۰۰ هزار تن است و چرا باید 2 میلیون تن وارد شود. وی با بیان اینکه برنج‌های وارداتی در انبارهای نامناسب قرار می‌گیرند و آلوده هستند، افزود: درصد آرسنیک این برنج‌های وارداتی بسیار بالا بوده و سرطان‌زاست. رئیس انجمن برنج گیلان ادامه داد: به دلیل ورود برنج‌های آلوده، ممکن است تا چند سال آینده بیشترین بیمار سرطانی را در ایران داشته باشیم.


Page Generated in 0/0065 sec