کد خبر: 158348تاریخ: 1395/3/12 00:00
عضو هیأت رئیسه انجمن ارگانیک ایران:
تولید محصولات تراریخته تعلیق شود
برنج تراریخته زیر کشت انبوه رفته است

گروه اجتماعی: عضو هیأت رئیسه انجمن ارگانیک ایران تاکید کرد دولت باید تا زمانی که شرایط تولید محصولات تراریخته در کشور مهیا نشده است تولید آن را تعلیق کند.
مشکلات و مخاطرات محصولات تراریخته از 3 منظر مشکلات اقتصادی- اجتماعی، مخاطرات سلامت و تاثیرات زیست‌محیطی قابل بررسی است.  به باور کارشناسان، تولید این محصولات در شرایط فعلی کشور مخالف اقتصاد مقاومتی است، چرا که در چنین شرایطی بسته‌های ژنی بیگانه به اقلام بومی کشورمان منتقل می‌شود و از آنجا که ما این بسته‌های ژنی را به وجود نیاورده‌ایم، محصولات بومی نظیر گندم، برنج، جو و پنبه به این ژن‌ها آلوده می‌شوند.این در حالی است که آزاد عمرانی، عضو هیات رئیسه انجمن ارگانیک کشور درباره، مشکلات تولید محصولات تراریخته گفته است: «این مشکلات از جانب طرفداران واردات و تولید محصولات تراریخته مغفول مانده و جریانی سازماندهی شده مانع اطلاع‌رسانی حقایق دستکاری ژنتیکی در مقیاس تجاری می‌شود».
هزار و700 رقم ثبت شده تراریخته
به گفته عمرانی،‌ در حال حاضر بیش از هزار و 700 رقم ثبت شده تراریخته وجود دارد که تفاوت آنها در ژن جهش‌یافته مقاومت به آفات یا علف‌کش در گیاهان است. این یعنی یک فاجعه زیست‌محیطی!  عضو هیات رئیسه اتحادیه ملی محصولات کشاورزی افزود: استفاده از علف‌کش‌ها در گیاهان تراریخته مقاوم به علف‌کش، باکتری‌های خاک را از بین می‌برند و روند تجزیه بقایای موجودات و تثبیت کربن و نیتروژن اتمسفری را با مشکل مواجه کرده و خاک را به یک توده فیزیکی بی‌خاصیت تبدیل می‌کند.
حمله به ارزش‌های اخلاقی
عمرانی همچنین خاطرنشان کرد:‌ از سویی ارزش‌های انسانی و اخلاقی در بسیاری از موارد در تولید محصولات تراریخته رعایت نشده است به گونه‌ای که شرکت‌های تولیدکننده محصولات دستکاری شده ژنتیکی روند ارزیابی و تایید محصولات خود را بر مبنای خوداظهاری انجام می‌دهند و در اغلب موارد ارزیابی‌های مورد به مورد صورت نگرفته است.
وی به فارس بیان داشت: کشف حقایق محصولات دستکاری شده ژنتیکی و تخلفات و تقلب‌های آن در سطح بین‌المللی یک پیام روشن برای دولت و ملت ما دارد و آن اینکه حواسمان را جمع کنیم و بدون توجه به جوسازی‌های موجود، ارزیابی‌های کشاورزی، سلامت و زیست محیطی را مورد به مورد و توسط مراجع مورد وثوق انجام دهیم.
بذر فرانسوی در زمین ایرانی
عمرانی خاطرنشان کرد: کشور ما به دلیل فقدان تکنولوژی بذر به جایی رسیده است که از فرانسه بذر گندم وارد می‌کند، در حالی که گندم خراسان که هم غذا و هم دارو است در معرض انقراض قرار گرفته است.  عضو هیأت رئیسه انجمن ارگانیک ایران گفت: هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند باور کند که گیاهان تراریخته درمان دردهای کهنه کشاورزی ما باشد. اگر ما می‌دانیم که مصرف بی‌رویه سموم کشاورزی عامل افزایش سرطان در کشور است باید در جهتی حرکت کنیم که مصرف سموم شیمیایی را به حداقل برسانیم نه اینکه به امید تراریخته‌ها به استقبال خطرهای جدید و ناشناخته‌ای برویم.
تأثیرپذیری دولت از جوسازی‌ها
عمرانی گفت: در سطح دنیا 99 درصد محصولات تراریخته شامل 4 محصول کشاورزی ذرت، سویا، ‌روغن کلزا و پنبه است. پیش از این مصرف این محصولات در کشور ما زیاد نبوده اما متأسفانه ذائقه غذایی دنیا را اکنون آمریکا مهندسی می‌کند و دنیا را ذرت و سویاخوار کرده است!  بنابر اظهارات عضو هیأت مدیره انجمن ارگانیک ایران، دولت نباید تحت تأثیر جو رسانه‌ای که مدافعان تراریخته در کشور ایجاد کرده‌اند درها را برای ورود محصولات تراریخته به کشور باز کند یا به بهانه واردات مجوز تولید بدهد.
برنج تراریخته زیرکشت انبوه
وی تصریح کرد: اکنون ادعا شده فقط در سطح آزمایشگاه در کشور این محصولات تولید شده البته برنج تراریخته براساس مطالب منتشر شده پیش از این به زیر کشت انبوه رفته است و بعد توقف کشت انبوه آن اعلام شد. اما وقتی این محصول وارد طبیعت شده ما نمی‌توانیم ادعا کنیم برنج تراریخته در مزارع ما وجود ندارد! چرا که رهاسازی شده و کشت انبوه شده است. عضو هیأت مدیره انجمن ارگانیک ایران افزود: با توجه به تصاویری که از برخی آزمایش‌های میدانی منتشر شده است، برخلاف اظهار برخی مدیران، احتیاط ایمنی زیستی رعایت نشده و امکان انتقال گرده یا حتی بذر گیاهان تراریخته به طبیعت و مزارع اطراف وجود دارد.  وی خاطرنشان کرد: بنابر این تا زمانی که گام‌های اساسی جهت تضمین سلامت واردات و تولید این محصولات در کشور مهیا نشده باید هرگونه اقدام عملی در سطح واردات، تولید و توزیع تعلیق شود و مدیران به واسطه فشار رسانه‌ای مجبور به رهاسازی آن در بازار و مزارع کشور نشوند. امن‌ترین مسیر در جهت تضمین امنیت غذایی و پایداری زیست‌بوم عمل به سیاست‌های ابلاغی محیط زیست  است.