printlogo


کد خبر: 158366تاریخ: 1395/3/12 00:00
چهارگوشه

گروگانگیری و قتل مسافران توسط طالبان
روز گذشته مقامات و رسانه‌های افغانستان از ربوده شدن حدود 200 مسافر در مسیر ارتباطی قندوز- تخار و کشته شدن دست‌کم 17 تن از آنان توسط طالبان خبر دادند. به گفته سیدمحمود دانیش، والی قندوز، طالبان پس از متوقف کردن چندین دستگاه اتوبوس و خودرو، مسافران آنان را ربودند. شیرعزیز‌ کماول، فرمانده پلیس قندوز نیز از کشته شدن 17 نفر در این حادثه خبر داد. گفته می‌شود که دلیل قتل برخی از سرنشینان خودروها، مقاومت آنان در برابر افراد مسلح طالبان بوده است. تعدادی زن و کودک نیز در میان ربوده‌شدگان هستند.

27 کشته و زخمی در انفجار ترکیه
در ادامه جنگ داخلی ترکیه، تروریست‌های  پ‌ک‌ک با انفجار بمبی در شهر سیلوپی در استان شرناک در جنوب شرقی این کشور، 4 غیرنظامی را کشته و 22 نفر از جمله 5 مامور پلیس را  زخمی کردند. به گزارش روزنامه صباح، شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان ترکیه  روز گذشته به هنگام عبور یک خودروی پلیس در جاده‌ای در شهر شرناک، بمب کنار جاده‌ای مزبور را منفجر کردند. شهر سیلوپی که در مرز عراق و سوریه با ترکیه قرار دارد به یکی از صحنه‌های درگیری میان نیروهای پ‌ک‌ک و نیروهای امنیتی دولت آنکارا تبدیل شده است.


با وجود رژیم آل‌خلیفه امنیتی برای بحرین قابل تصور نیست
واکنش عفو بین‌الملل به تمدید حبس شیخ سلمان
گروه بین‌الملل:‌ در پی حکم دادگاه تجدیدنظر بحرین و افزایش مجازات حبس شیخ علی سلمان، دبیرکل جنبش الوفاق، مردم بحرین در سراسر کشور از جمله  منامه، پایتخت تظاهرات کرده و خواستار آزادی شیخ سلمان شدند. از سوی دیگر با وجود منع آمد و شد در منطقه سار در غرب منامه، معترضان به خیابان‌ها رفتند و ضمن سر دادن شعارهای اعتراض‌آمیز پرچم انگلیس را که از حامیان رژیم آل‌خلیفه است، به آتش کشیدند.
تظاهرات اعتراضی بحرینی‌ها در مناطق بلاد قدیم و المعامیر در جنوب پایتخت نیز برقرار بود و نیروهای امنیتی بحرین برای سرکوب معترضان در المعامیر به سوی آنها گاز اشک‌آور شلیک کردند. دادگاه تجدید نظر بحرین روز دوشنبه حبس شیخ علی سلمان را از 4 سال به 9 سال افزایش داد. حزب الوفاق این حکم را غیرقابل توجیه و تحریک‌آمیز خواند و اعلام کرد این اقدام منامه، تمام فرصت‌ها برای حل و فصل بحران سیاسی در این کشور را از بین می‌برد. جنبش «یاران انقلاب 14 فوریه» بحرین با انتشار بیانیه‌ای افزایش حکم حبس و زندان شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت اسلامی وفاق ملی بحرین را بشدت محکوم و بر اتخاذ راهبرد جدید در برابر آل‌خلیفه تاکید کرد. این بیانیه تاکید کرد، بعد از آن همه فعالیت سیاسی مسالمت‌آمیز شیخ علی سلمان در قالب گفت‌وگو و آشتی ملی، حمد طاغوتی (حمد بن عیسی آل‌خلیفه، شاه بحرین) و سران حکومت و دستگاه قضایی او حکمی سنگین علیه این روحانی صادر کردند.
این حکم به روشنی نشان می‌دهد با وجود حکومت آل‌خلیفه امنیت و آسایشی متصور نیست و دعوت به آشتی با حکومت قبیله‌ای و طاغوتی خودمحور بی‌فایده است.  در حالی که محکومیت‌ها درباره حکم ظالمانه افزایش زندان شیخ علی سلمان، رئیس جمعیت الوفاق بحرین به 9 سال ادامه دارد، سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد بازداشت شیخ علی سلمان و افزایش مدت زندان وی به دلیل سخنرانی انتقادی از رژیم آل‌خلیفه نقض آشکار آزادی بیان است. جیمز لینش، معاون مدیر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل گفت: پر واضح است محکومیت شیخ سلمان به انگیزه‌های سیاسی و به هدف رساندن این پیام به دیگران است که درخواست‌های قانونی و مسالمت‌آمیز بدون مجازات باقی نخواهد ماند. وی افزود: شیخ سلمان زندانی عقیده است و اساسا نباید مورد محاکمه قرار بگیرد و باید بدون هیچ شرطی فورا آزاد شود.


Page Generated in 0/0046 sec