printlogo


کد خبر: 158376تاریخ: 1395/3/12 00:00
گزارشی از مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره فیلم مدافعان حرم
به افتخار یاران سلیمانی

مرتضی اسماعیل‌دوست: نخستین دوره جشنواره فیلم مدافعان حرم با هدف نزدیکی نگاه‌های مردمی با حماسه‌سازی‌های مردان مدافع زینبی برگزار شد و با اعلام برندگان بخش‌های فیلم مستند، کلیپ و نماهنگ به کار خود پایان داد. این جشنواره با اهداف کلانی چون نمایش چهره زیبای شهدای مدافع حرم و نیز نمایان‌سازی چهره گروه‌های تروریستی منطقه نظیر داعش و جبهه النصره و نمایش مقاومت مردم سوریه، عراق، یمن و فلسطین در برابر گروه‌های تروریستی و اشغالگران و نیز ترسیم چهره حامیان تروریست‌ها نظیر آمریکا، ترکیه، رژیم صهیونیستی، انگلیس و عربستان و نقش ایران و حزب‌الله در محور مقاومت و نقش تاثیرگذار رهبر معظم انقلاب در هدایت محور مقاومت با همت خبرگزاری فارس و با همکاری موسسه فرهنگی - هنری کتیبه نوای فاطمی و مرکز بسیج سازمان صداوسیما از بهمن‌ماه سال گذشته کار خود را آغاز کرد و با اعلام فراخوان انجام‌شده در اسفندماه 94 در حدود 400 اثر به دبیرخانه ارسال شد تا آغاز کار جشنواره همراه با استقبالی قابل توجه از سوی فیلمسازان جوانی باشد که در داخل و بیرون از مرزهای کشور در پی ارائه تصاویری از جانفشانی قهرمانانی واقعی اما گمنام هستند.
تشویق‌های ممتد سردار سلیمانی
در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم که دوشنبه‌شب در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد، پس از پخش یک کلیپ از پشت صحنه برگزاری جشنواره و روند داوری آثار که شامل فیلمسازانی شناخته‌شده چون ابراهیم حاتمی‌کیا، علیرضا رضاداد، مسعود ده‌نمکی، مصطفی رزاق کریمی و محمد خزاعی بود، حجت‌الاسلام گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری در سخنرانی خود با بیان تقارن گرانقدر ایام برگزاری جشنواره با رحلت امام(ره)، خاطرنشان کرد: امام شخصیت والایی است که با قیام خود ارزش‌های فراموش‌‌شده اسلام را احیا کرد. ارزش‌هایی که در طول تاریخ فراموش شده بود که یکی از آنها مکتب شهادت است. در این مراسم، تمبر شهدای مدافع حرم توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی رونمایی و ممهور شد. این مراسم همچنین با حضور خانواده‌های شهدای مدافع حرم و سخنان مادر شهید محمدرضا خاوری همراه بود تا به رشادت‌های مردانی آسمانی در حضور شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی حاضر در مراسم بپردازد. در مراسمی که فرمانده‌ای استوار چون قاسم سلیمانی مورد تشویق ممتد حضار قرار گرفت. همچنین بخشی از مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم اختصاص به اجرای علیرضا افتخاری داشت و در بخشی دیگر داریوش ارجمند، هنرمند برجسته سینمای ایران طی سخنانی همراه با توصیف واژه‌هایی هنرمندانه گفت: این حرم حرم هستی و شرف و ایمان و خاک و فرهنگ ماست و متبلور شده در بانوی دینی ما حضرت زینب با آن درایت که  جمله بزرگ ما رایت الا جمیلا را پرتاب می‌کند به قلب تاریخ در حضور سران کفر و زر و زور و تزویر.
انتظار خورشید در بیانیه حاتمی‌کیا
 در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم که شخصیت‌های برجسته‌ای چون حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی، محمدجواد ایروانی معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری، سردار پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران، سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع‌مقدس، ابراهیم حاتمی‌کیا رئیس هیات داوران جشنواره و مسعود ده‌نمکی داور جشنواره حضور داشتند، کارگردان فیلم «بادیگارد» بیانیه هیات داوران را قرائت کرد که در بخشی از آن آمده است: داوری در ایامی که هنوز خون گرم شهیدان مدافع حرم در جوش و شیدایی است، قضاوت ساده‌ای نیست. داوری با چشمان همیشه بارانی تجربه تازه‌ای بود. آخر مگر می‌شود فرزندان مظلوم زینب را دید و مانع جوشیدن این احساسات شد. واقعا قضاوت ساده‌ای نیست. آرزو داشتیم تصویری نزدیک‌تر و شفاف‌تر از فرزندان زینب ببینیم ولی می‌دانیم که آداب غربت غریبان این پهلوانان قافله، در سایه بودن آنهاست و باید تا فجر پیروزی منتظر خورشید بمانیم. آرزو داشتیم پرداختی نخبه‌تر و تحلیلی‌تر از این کارزار که جنگی نیابتی است، ببینیم ولی می‌دانیم که تک‌تیراندازان کج‌اندیش سفیانی فرصتی برای این تامل نمی‌دهند و عرصه همچون دوران مقدس بر جوانان تازه‌نفس و باغیرت و شیدا هموارتر است. آرزو داشتیم رنگین‌کمان طیف‌های مدافع حرم را می‌دیدیم ولی بعضی را غریبانه غایب دیدیم. خدا کند آنها ثبت شده باشد و روزی از گنجه مصلحت خارج شود. ما می‌دانیم مدافعان سلحشور حرم دلمشغولی‌های زیادی دارند، ولی بارها خودشان درباره تجربه مدافعان حرم دوران مقدس اذعان به کم‌بهایی کرده‌اند. عزیزان مدافع حرم، نسل فرزندان مدافع حرم فردا تصویر می‌خواهند و نه صرفا خاطره‌نگاری. باید ثبت کرد ولو در قاب‌های کوچک تلفن‌های همراه. هیات داوران اولین جشنواره مدافعان حرم بر آستان عزم همه فیلمسازانی که در این مسیر گام نهادند، بوسه می‌زند و ان‌شاءالله این حرمت‌گذاران مصور عزم‌شان مقبول حضرت حق قرار گیرد.
انتخاب بهترین‌های نخستین جشنواره مدافعان حرم
پایان‌بخش مراسم اختتامیه اعلام برندگان نخستین دوره جشنواره فیلم مدافعان حرم بود که در بخش کلیپ‌ دیپلم افتخار بهترین کلیپ به «موج دریا» به کارگردانی جواد مزدآبادی اهدا شد. تندیس جشنواره برای بهترین کلیپ نیز به «لبیک» به کارگردانی محمد و حسین بوشهری اعطا شد. همچنین لوح تقدیر دبیرخانه جشنواره بنا به پیشنهاد هیات داوران به حامد زمانی تعلق گرفت. هیات داوران در بخش آثار مستند نیز 5 اثر زیر را جهت تقدیر معرفی کردند. دیپلم افتخار جشنواره به روح‌‌الله رفیعی کارگردان فیلم «خالد و مجتبی» اهدا شد. دیپلم افتخار دیگر جشنواره نیز به ناصر نادری، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «رد پای فرشته» تعلق گرفت. همچنین جایزه ویژه هیأت داوران به محمدهادی نعمت‌‌اللهی، کارگردان فیلم «فرمانده» داده شد. تندیس جشنواره برای بهترین کارگردانی نیز به وحید فراهانی، کارگردان فیلم «بی‌ جی» اهدا شد. تندیس بهترین فیلم جشنواره به فیلم «پل» به تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی و کارگردانی امیرحسین نوروزی اعطا شد. همچنین تندیس جشنواره و جایزه ویژه دبیر جشنواره بنا به پیشنهاد هیات داوران به مجموعه آثار محسن اردستانی‌رستمی تعلق گرفت.


Page Generated in 0/0055 sec