printlogo


کد خبر: 158377تاریخ: 1395/3/12 00:00
گفت‌وگوی «وطن امروز» با برندگان نخستین دوره جشنواره فیلم مدافعان حرم

روح‌الله رفیعی، کارگردان فیلم «خالد و مجتبی»:
سنگ‌اندازی زیاد است
مستند «خالد و مجتبی» تا به حال در جشنواره‌های متعدد داخلی و خارجی حضور یافته و مورد توجه قرار گرفته و خوشحالم در نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم مورد قبول واقع شد. خیلی خوب است جشنواره‌ای مستقل و تخصصی با موضوع مهم مدافعان حرم برگزار می‌شود و این نشان‌دهنده اهتمامی است که در این راه انجام شده است. کاری که بچه‌های مدافع حرم انجام می‌دهند بسیار با ارزش است و ثبت فیلم‌هایی توسط افرادی امثال من در قبال رشادت‌های آنها قطره‌ای از دریاست. به نظرم با برگزاری جشنواره فیلم مدافعان حرم می‌توانیم به نوعی ارزشگذاری و تکریم رزمندگانی را داشته باشیم که مدافع مرزهای انقلاب اسلامی هستند و این می‌تواند توجه به خانواده‌های ارزشمند آنها باشد. متاسفانه دوستانی که در حوزه مستندسازی برای مدافعان حرم کار می‌کنند با سنگ‌اندازی‌های بسیاری از مسؤولان مواجه می‌شوند که جای تعجب دارد، چرا که کار بچه‌های مدافع حرم حماسه مهم بشریت است.
محسن اردستانی‌رستمی، کارگردان  فیلم‌های تقدیری «معلم» و «فاتحان فردا»:
برای من آوینی پدر سینماست
حضور در این جشنواره با توجه به انتخاب موضوعی مهم چون مدافعان حرم برایم ارزشمند بود و اینکه هر 2 کاری که انجام دادم مورد تقدیر قرار گرفت. از طرفی مساله مهم برایم حضور آقای ابراهیم حاتمی‌کیا در هیات داوران جشنواره بود که بسیار ارزشمند بوده و در واقع ایشان برایم نقش مراد در فیلمسازی را دارند و واقعا وقتی می‌خواستم جایزه خود را از دستان آقای حاتمی‌کیا بگیرم شوکه شده بودم. برای من شهید آوینی پدر سینماست و آقای حاتمی‌کیا به قولی عمو ابراهیم است و سعی می‌کنم تا جایی که می‌توانم از این به بعد از مشاوره و نگاه ایشان استفاده کنم. مستند «معلم» و «فاتحان فردا» را در سوریه ساختم که اولین کارهای ساخته‌شده درباره لشکر فاطمیون از فاتحان گرانقدر مدافع حرم بوده است. البته پیش از این هم درباره شهدای مدافع حرم در لبنان فیلم ساختم که در جشنواره عمار جایزه گرفت.
مرتضی شعبانی، تهیه‌کننده فیلم «پل»:
موضوع پل آزادی است
موضوع فیلم «پل» درباره آزادی شهر مقدادیه عراق است که وقوع یک حادثه روی یک پل منجر به شهادت علی انصاری می‌شود و قصه فیلم روایتی از این مساله و مستند محض است. در حقیقت فیلم «پل» هم روایت شهیدعلی انصاری است و هم گزارشگر شبکه الغدیر؛ آقا سیدمرتضی. فیلم تصویری از آزادسازی شهر مقدادیه عراق است که در راستای پاکسازی منطقه از نیروهای اشغالگر عراق و نجات مردمان مظلوم این کشور هستند و ما با توجه به اعتقادات مذهبی خود در صدد دفاع از مرزهای مسلمانان هستیم و سینما هم می‌تواند نمایشگر این نوع ایثارگری‌ها باشد. نمایش این صحنه‌ها می‌تواند ذهنیت کاملی را درباره مدافعان حرم ایجاد کند و فیلم مستند می‌تواند شناخت بسیار زیادی را درباره اتفاقات منطقه و فعالیت‌های افراد گمنامی دهد که با تمام وجود از مرزها دفاع می‌کنند. افرادی که قدم در این راه می‌گذارند در واقع از همه چیز دنیا گذشته و در فکر جهانی دیگر هستند و ما چنین افرادی مانند شهید آوینی را در زمان دفاع‌مقدس هم داشتیم.
محمدهادی نعمت‌‌اللهی، کارگردان فیلم «فرمانده»:
فرمانده شیفته نگاه امام(ره) است
مستند «فرمانده» با لطف خدا ساخته شد و از ابتدا قرار نبود من این مستند را بسازم. این مستند تصویری است از بچه‌های شیرمرد افغان به فرماندهی انسانی بزرگ چون شهید علیرضا توسلی معروف به ابوحامد است که موسس لشکر فاطمیون بوده که حالا تبدیل به لشکری تعیین‌کننده شده که بزرگ‌ترین عملیات منطقه را انجام می‌دهد. تفاوت فیلم «فرمانده» با مستند پرتره در این است که ما تصویری از ابوحامد را می‌بینیم که ادامه‌دهنده مسیر انقلاب بوده و چنین تصویری در فیلم غالب است. در واقع ابوحامد شیفته نگاه امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی شده بود و در نبردهای مختلف حضور یافته و حتی در دوران دفاع‌مقدس در جبهه مبارزه کرده است. ابوحامد زندگی خود را رها کرده و موسس گروهی برای حضور در منطقه سوریه و دفاع از مرزها شد و در نهایت اسفندماه سال گذشته به شهادت رسید. من سعی کردم قصه‌ای از زندگی پربار ایشان و لشکر فاطمیون را همگام با نمایش مسیر انقلاب اسلامی نشان دهم.


Page Generated in 0/0069 sec