printlogo


کد خبر: 158378تاریخ: 1395/3/12 00:00
در اختتامیه جشنواره کاریکاتور هلوکاست مطرح شد
حقیقت پنهان نمی‌ماند!

گروه فرهنگ و هنر: آیین اختتامیه دومین مسابقه بین‌المللی کاریکاتور «هولوکاست» عصر روز دوشنبه با حضور هنرمندان در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد. به گزارش فارس، در ابتدای مراسم امیرحسین مدرس که اجرای آیین اختتامیه را بر عهده داشت، گفت: با شروع اطلاع‌رسانی درباره این مسابقه، دنیا در مخالفت با موضوع آن واکنش نشان داد و با روکشی از حمایت از حقوق‌بشر و دفاع از قربانیان کشتار جمعی، اصرار داشت از هر طریقی شده این کار را متوقف کند. با این حال، برگزارکنندگان این مسابقه در نامه‌هایی رسمی، مواضع‌شان را مطرح و بیان کردند که به دنبال حقیقت‌خواهی هستند. وی ادامه داد: افتخار برگزارکنندگان دومین مسابقه کارتون و کاریکاتور هولوکاست، تقریظ و حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که مهر تایید و تحسینی بر روند برگزاری این فراخوان زد.
کاریکاتورهایی با نام‌های مستعار
در ادامه این مراسم، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، دبیر دومین نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست، گفت: در این نمایشگاه، آثاری از هنرمندان کشورهایی دیده می‌شود که در کشورشان مجازات‌هایی برای سخن گفتن از هولوکاست در نظر گرفته شده است.
به عنوان مثال 18 نفر از فرانسه در این نمایشگاه اثر دارند، چند نفر نیز با اسم مستعار در این نمایشگاه شرکت کردند اما عزم جدی داشتند که نسبت به اتفاقاتی که در جهان اطرافشان در حال رخ دادن است، از طریق زبان هنر اعتراض کنند که این جدیت آنها به ما انرژی و اراده بیشتری می‌دهد. همچنین حسن عباسی در آیین اختتامیه دومین مسابقه بین‌المللی کاریکاتور «هولوکاست» با تبریک برای موفقیت این نمایشگاه، اظهار داشت: می‌گویند در طول 5 سال، 6 میلیون یهودی را در کوره‌های آتش‌سوزی انداختند، اما جالب است که هیچکس نمی‌پرسد مشکل مردم اتریش و آلمان با یهودیان چه بوده و این موضوع چه ریشه‌ای داشته است. ما همیشه از جنگ دوم جهانی به بعد را شنیده‌ایم و نمی‌دانیم چه شد که کار به اینجا رسید و اگر هم هولوکاستی وجود دارد، کسی درباره اینکه چه شد چنین اتفاقی افتاد حرفی نمی‌زند. این پژوهشگر کشورمان یادآور شد: دوستان جوشکنی که این جو به وجود آمده را می‌توانند با هنر انقلابی‌شان بشکنند، بدانند که کاریکاتورها و کارتون‌های آنها می‌تواند لرزه بر اندام یونسکو و سازمان مللی که با بنیان رژیم صهیونیستی شکل گرفته است، بیندازد. امیدواریم این حرکت در وادی سینما، شعر و انیمیشن و همایش‌های علمی تکرار شود و این رزمندگان جبهه آزادگی در صحنه تنها نمانند. در ادامه این مراسم، کتاب‌ دومین مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست که با 150 اثر در 172 صفحه چاپ شده است، رونمایی شد؛ ضمن اینکه این کتاب در اختیار شرکت‌کنندگان در اختتامیه قرار گرفت. تجلیل از خانواده شهیدان آبشناسان، سعید جانبزرگی و آیت‌الله محمدعلی شاه‌آبادی بخش دیگری از مراسم بود که با قدردانی از این خانواده‌ها صورت گرفت. داوری آثار دومین مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «هولوکاست» در تاریخ 23 اردیبهشت 1395 در محل حوزه هنری با حضور سیدمحسن نوری‌نجفی، محمدحسین نیرومند و سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی انجام گرفت و از میان 864 اثر از 50 کشور دنیا نفرات برتر اعلام شدند.
از حاشیه‌های این اختتامیه این بود که برخی از هنرمندان خارجی بنا به محدودیت‌هایی نتوانستند در آیین اختتامیه شرکت کنند؛ برخی از آنها مانند «جیتت کاستانا» از اندونزی، «شانکار پامارثی» از هند و «لوک دسچیمائکر» از فرانسه پیام تصویری به مسابقه ارسال کردند که برای حاضران به نمایش درآمد. «زنون» کاریکاتوریست فرانسوی است که رتبه اول بخش کارتون را از آن خود کرد؛ وی به دلیل شرایط سخت حاکم، با اسم مستعار در این رویداد بزرگ هنری شرکت کرد که در طرح خود، صنعت هولوکاست را به چالش کشیده است. گفتنی است همزمان با روز نکبت در 25 اردیبهشت (14 مه) دومین دوره نمایشگاه کاریکاتور «هولوکاست» در حوزه هنری برپا شد؛ در این نمایشگاه 100 اثر کارتون و 50 اثر کاریکاتور چهره با محوریت نتانیاهو وجود داشت.
 


Page Generated in 0/0053 sec