گروه فرهنگ و هنر: کتابها بستری مناسب برای رسیدن به زاویهای روشن از آگاهی هستند و البته آنها نیز مانند آدمیان میتوانند خصلتهای متفاوتی داشته و دوستانی شایسته یا دوستنمایانی خطرناک باشند! در زمینه فرهنگ و هنر و در عرصه سینما در سالهای اخیر آثار متفاوتی به چاپ رسیده و با توجه به رشد فعالیت ناشران سینمایی، آثار منتشره میتوانند حاوی موضوعات متعدد و متفاوتی از دریچههای مختلفی باشند که گاه چندان اعتباری به لحاظ وزن علمی نداشته اما گاه چنان تشعشع دانشی ژرف را به آدمی پرتاب میکنند که خواننده کتاب نسبت به پیش از آن به فضای متفاوتی هدایت میشود. چندی است آثاری جدید در حوزه سینما توسط انتشارات بنیاد سینمایی فارابی به بازار آمده که مصداق همان دوست آگاه و مهربانی است که برای هر فرد مشتاقی، نعمتی گرانبها محسوب میشود. کتابهای «اصول اساسی کارگردانی سینما»، «کارگردانی داستان» و «جعبه ابزاری برای فیلمساز»، آثاری برازنده از حیث اعتبار و دانش سینمایی و هدیهای گرانقدر برای علاقهمندان و فیلمسازان و منتقدان جدی و کنجکاو سینما است تا از طریق منابعی ارزنده بتوانند به درک تازهای از مقوله فیلمسازی نظر افکنند. کتاب «اصول اساسی کارگردانی سینما (پیش از فیلمبرداری، فیلم خود را ببینید)» اثری است که برخی فیلمسازان و منتقدان از سال گذشته مشتاق انتشارش بودند. این کتاب ارزنده، زبان فیلم و روش علمی و دقیق کارگردانی را به شکلی کارآمد پیش روی مخاطبان قرار میدهد. کتاب یاد شده در 19 فصل دستور زبان فیلم را همراه با تصاویری روشن به کارآموز منتقل میکند. «نیکلاس تی. پروفرس»، نویسنده کتاب به شکلی کاربردی سعی داشته تا چگونگی سازماندهی پیشرفت تدریجی و دراماتیک داستان را از طریق قالبهای دراماتیک، ضربات روایی و تکیهگاهی، نمایان کند. «اصول اساسی کارگردانی سینما» همچنین تحلیل دقیقی از ساختار دراماتیک فیلمهای سینمایی مهم تاریخ سینما؛ «هشت و نیم» فلینی، «بدنام» هیچکاک و «نمایش ترومن» پیتر ویر را به شکل نما به نما ارائه و در 11 فیلم دیگر سبک و ساختار دراماتیک را بررسی میکند. این کتاب 2 بخش چشمگیر با عناوین «سازماندهی حرکت در صحنههای پرتنش» و «سازماندهی حرکت در صحنههای روایی» هم دارد که روششناسی کتاب را به دیگر اشکال بیان سینمایی گسترش دادهاند. همچنین نویسنده کتاب «اصول اساسی کارگردانی سینما» از طریق فیلمهای «در حال و هوای عشق» و «بچههای کوچک» سعی داشته به مقایسه هوشمندانهای از سبکها و ساختار روایی این 2 فیلم نیز بپردازد.
کتاب دیگر تازه منتشر شده توسط انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، «کارگردانی داستان(داستانگویی حرفهای و تکنیکهای طراحی استوری بورد در فیلم زنده و انیمیشن)» نوشته فرانسیس گله باس بوده که در 16 فصل به دنبال آموزش عملی و گام به گام کارگردانی سینما است و پیش از مرحله تکنیکی همه نظریههای لازم را به توضیح درمیآورد. کتاب «کارگردانی داستان» سعی دارد شیوه داستانگویی به شکلی تجربی را از طریق روانشناسی، زبانشناسی، صنایع ادبی مانند استعاره، کنایه و نظریههایی مانند گشتالت ارائه دهد. کتاب «جعبه ابزاری برای فیلمساز (چگونه با بودجه اندک فیلمی حرفهای بسازیم؟)» نوشته «جیسن جی توماریک» هم درسهایی ارزنده از مراحل سهگانه فیلمسازی را به مخاطب ارائه میدارد که با توجه به نادیدگی بخش پستولید در سینمای کشورمان، خوانش این بخش میتواند برای بسیاری قابل تامل باشد. کتاب «جعبه ابزاری برای فیلمساز» به شکلی ساده از سیر تکوین فیلم تا مراحل و قسمتهای مختلفی مانند لوکیشن، تجهیزات و بودجه را بهسادگی ارائه داده و مواردی فنی در سینما همچون کارگردانی، بازیگری، فیلمبرداری، صدابرداری و... را توضیح میدهد. برای نمونه در بخش بازیگری نکاتی ارزنده از انواع تکنیکها مانند سیستم استانیسلاوسکی، تکنیک مایونز و تکنیک چخوف را شرح میدهد. کتاب «جعبه ابزاری برای فیلمساز» توسط انتشارات بنیاد سینمایی فارابی منتشر شده و قابل دسترس برای مخاطبان جدی و علاقهمند سینما از طریق کتابفروشیهای سراسر کشور است.