printlogo


کد خبر: 158391تاریخ: 1395/3/12 00:00
علی‌اکبر صالحی با اشاره به جلوگیری از ارسال محموله آب سنگین به آمریکا:
ممکن بود پولش را ندهند!

گروه سیاسی: محموله 32 تنی آب سنگین ایران به آمریکا ارسال نشد. این محموله که در راستای برجام و برای اطمینان یافتن آمریکایی‌ها از انسداد تمام مسیرهای منتهی به سلاح هسته‌ای، قرار بود به آمریکا ارسال شود؛ گویا به دلیل ماجرای اخیر دستبرد به 2 میلیارد دلار اموال ایران در سیتی‌بانک نیویورک، از ارسال آن جلوگیری شده است. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در این‌باره گفته است دلیل جلوگیری از ارسال این محموله این بوده که ممکن بود آمریکایی‌ها بدعهدی کرده، محموله آب سنگین را مصادره و از پرداخت پول آن به ایران امتناع کنند. این در شرایطی است که عباس عراقچی مدعی شده بود پرداخت پول آب سنگین ایران در شرف انجام است. اما اظهارات علی‌اکبر صالحی این گمانه را مطرح کرده که ایران در پاسخ به دستبرد
2 میلیارد دلار از اموال ایران، مانع ارسال محموله آب سنگین خود به آمریکا شده است. جلوگیری از ارسال محموله آب سنگین ایران در شرایطی است که وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی‌ها در مذاکرات ایران و 1+5 اخیرا در گفت‌وگویی تصریح کرد خرید آب سنگین ایران، آمریکا را از بسته شدن تمام مسیر‌های احتمالی برنامه هسته‌ای ایران به سمت سلاح هسته‌ای مطمئن کرده است.
اما خبر علی‌اکبر صالحی از ماندن این محموله تا اطلاع ثانوی خبر می‌دهد. در واقع شاید ایران به دنبال آن است ابتدا پول خرید این محموله را دریافت کرده و سپس آن را به آمریکایی‌ها تحویل دهد. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی دوشنبه هفته جاری در حاشیه امضای قرارداد همکاری این سازمان با پژوهشکده صنعت نفت در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما درباره زمان تحویل محموله آب سنگین به آمریکایی‌ها گفت: پس از دستبرد آمریکایی‌ها به دارایی
2 میلیاردی کشورمان از همکارانم خواستم از ارسال محموله آب سنگین به آمریکا خودداری کنند و جلوی آن را بگیرند تا تکلیف روشن شود. وی افزود: ممکن بود محموله آب سنگین به آمریکا برود و هم محموله را مصادره کنند و هم پولش داده نشود و این می‌توانست مشکلی را بویژه برای افکار عمومی ایجاد کند. صالحی تصریح کرد: به علت بی‌اعتمادی که به آمریکایی‌ها بود و پس از دستبرد آنان به دارایی 2 میلیارد دلاری ما این بی‌اعتمادی بیشتر شد گفتیم تا تکلیف واریز شدن پول خرید این محموله و بقیه امور روشن نشود محموله را ارسال نخواهیم کرد. وی گفت: ما طبق برجام تعهد داریم مازاد بر 130 تن آب سنگین تولیدی خود را برای فروش پیشنهاد دهیم و اگر کشوری آماده است بخرد، اما این بدان معنی نیست که اگر کسی نخرد دیگر چاره‌ای نداریم بلکه مانند سابق فرض می‌کنیم خریداری نیست و آب سنگین را تولید و ذخیره می‌کنیم.  صالحی افزود: خودشان می‌دانند اگر بخواهند ما آمادگی داریم مازاد بر 130 تن آب سنگین تولیدی خود را بفروشیم و اگر هم نخواستند ما مانند قبل آب سنگین را تولید و ذخیره می‌کنیم.
عراقچی: معامله تمام شده است!
این اظهارات صالحی در حالی است که همان روز دوشنبه، عباس عراقچی درباره مذاکرات برای فروش آب سنگین به آمریکا گفت این معامله تمام شده است! به گزارش فارس، او گفت: درباره آب سنگین، ما مازاد آب سنگین خود را در بازارهای بین‌المللی به فروش می‌رسانیم که این هم فروش یک کالای بسیار ویژه است که هر کشوری قدرت تولید آن را ندارد و هم اینکه بدین وسیله رسمیت توانمندی‌ ایران در تولید آب سنگین شناسایی می‌شود. وی افزود: کشور آمریکا متقاضی 32 تن آب سنگین است و با کشور روسیه هم در حال مذاکره برای فروش تقریبا همین مقدار آب سنگین هستیم. کار معامله با آمریکایی‌ها به اتمام رسیده و همانطور که سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده است درباره نحوه پرداخت منتظر هستیم اطمینان کامل حاصل شود و اول پول به حساب سازمان انرژی اتمی واریز شود و بعد کالا تحویل خواهد شد تا در این زمینه اطمینان پیدا کنیم، چون منشأ پول آمریکایی است، گرفتار بحث‌های مربوط به استرداد، مصادره و اینها نشود. معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: وقتی پول به حساب سازمان انرژی اتمی واریز شود و تا جایی که من خبر دارم در شرف انجام است، انتقال صورت می‌گیرد. رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام اضافه کرد: طبق برجام متعهد هستیم مازاد آب سنگین خودمان را برای فروش به بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم و اگر خریداری پیدا شد به آن خریدار تحویل خواهیم داد، اگر هم پیدا نشود به هر حال کالایی است که نزد خودمان باقی خواهد ماند تا وقتی که مشتری برای آن پیدا شود. وی گفت: کارخانه آب سنگین ما همچنان به تولید آب سنگین ادامه می‌دهد، این کالای بسیار ویژه‌ای است و خریدار هم در دنیا زیاد دارد. همان‌طور که تا الان 32 تن از آن را فروخته‌ایم و برای فروش 40 تن دیگر نیز در حال مذاکره هستیم، در آینده نیز ان‌شاءالله با کشورهای دیگر اگر لازم باشد درباره فروش آب سنگین مذاکره می‌کنیم.


Page Generated in 0/0056 sec