printlogo


کد خبر: 158392تاریخ: 1395/3/12 00:00
انتخابات هیأت‌رئیسه دائم مجلس دهم با 2 تغییر نسبت به انتخابات هیأت‌رئیسه موقت برگزار شد
بازهم لاریجانی

گروه سیاسی: نمایندگان مجلس دهم در سومین نشست علنی خود، هیأت‌رئیسه دائم مجلس را برای یک سال انتخاب کردند. اگر چه در هیأت‌رئیسه دائم، ریاست مجلس همچنان در دست علی لاریجانی باقی ماند اما هیأت‌رئیسه مجلس نسبت به هیأت‌رئیسه موقت تغییراتی پیدا کرد.
به گزارش «وطن امروز»، دستور کار سومین نشست بهارستان‌نشینان ارائه گزارش شعب پانزده‌گانه بررسی اعتبارنامه‌ها و انتخابات هیأت‌رئیسه دائم مجلس بود. وکلای ملت، پس از استماع گزارش شعب پانزده‌گانه، تمام 282 اعتبارنامه منتخبان ملت را تایید کردند تا انتخابات هیأت‌رئیسه دائم مجلس دهم برگزار شود. بر همین اساس نیز هیأت‌رئیسه موقت مجلس از کاندیداهای ریاست هیأت‌رئیسه دائم خواست نام خود را اعلام کنند. علی لاریجانی منتخب مردم قم و رئیس موقت مجلس دهم یکی از کاندیداهای ریاست دائم مجلس شد. او روز یکشنبه با محمدرضا عارف کاندیدای جریان اصلاح‌طلب برای ریاست موقت مجلس دهم به رقابت پرداخت و با اختلاف 70 رای رقیب اصلاح‌طلب خود را شکست داد. پس از این شکست بود که عارف اعلام کرد در انتخابات هیأت‌رئیسه دائم کاندیدا نخواهد شد. او همین کار را نیز کرد و برای ریاست دائم مجلس کاندیدا نشد اما به جای او، مصطفی کواکبیان که پیش‌تر گفته بود در صورت عدم کاندیداتوری عارف برای ریاست مجلس، وی قطعا اعلام کاندیداتوری می‌کند، خود را کاندیدا کرد. پس از آغاز فرآیند اخذ رای از نمایندگان برای ریاست دائم دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، کواکبیان که می‌دانست شانسی برای رقابت ندارد و نمی‌تواند تاثیر زیادی بر آرای لاریجانی بگذارد، از رقابت انصراف داد اما علی لاریجانی که اداره جلسه را به عهده داشت، اظهار داشت: پس از آغاز رای‌گیری نمی‌توان از کاندیداتوری اعلام انصراف داد. لاریجانی در واکنش به فریادهای مکرر کواکبیان که بر اعلام انصراف خود پافشاری می‌کرد و دست خود را بالا می‌گرفت، گفت: ایشان می‌خواهد تا آخر با ما «بای‌بای» کند. پس از پایان رای‌گیری و شمارش آرا، علی لاریجانی گزینه فراکسیون ولایت با کسب 237 رأی از 276 آرای مأخوذه توانست برای بار سوم بر کرسی ریاست پارلمان تکیه بزند. مصطفی کواکبیان هم 11 رأی(!) نمایندگان مجلس را از آن خود کرد،
28 رأی سفید هم به صندوق انداخته شد.
لاریجانی پس از انتخاب به عنوان رئیس دائم قوه مقننه گفت: آقای کواکبیان در میانه رأی‌گیری گفتند من از کاندیداتوری منصرف شدم اما چون اعلام رأی کرده بودیم، دیگر نمی‌شد انصراف داد. وی تاکید کرد: براساس آیین‌نامه، وقتی اعلام رأی می‌شود دیگر کسی نمی‌تواند انصراف دهد. رئیس مجلس دهم ضمن تشکر از وکلای ملت برای انتخاب مجدد وی برای ریاست مجلس، گفت: از ابراز محبت، لطف و حسن‌ظن شما تشکر می‌کنم و ان‌شاءالله مجلسی آرام و کارآمد داشته باشیم.
تغییر در ترکیب نواب رئیس
در ادامه نشست علنی مجلس دهم، نمایندگانی که کاندیدای نواب رئیس بودند، اسامی خود را به هیأت‌رئیسه اعلام کردند. بر این اساس، محمد دهقان، حمیدرضا حاجی‌بابایی، مسعود پزشکیان و علی مطهری کاندیدای تصدی نواب رئیس مجلس دهم شدند. این 4 نفر در انتخابات هیأت‌رئیسه موقت نیز کاندیدای تصاحب نواب رئیسی بودند که در نهایت مسعود پزشکیان با 154 رای و محمد دهقان با 136 رای توانستند نواب اول و دوم مجلس شوند.  در نشست روز گذشته، پس از رأی‌گیری، از مجموع 273 آرای مأخوذه، مسعود پزشکیان، گزینه فراکسیون امید با کسب 158 رأی و علی مطهری گزینه فراکسیون امید با کسب 133 رأی به ترتیب به عنوان نواب اول و دوم هیأت رئیسه دائم مجلس دهم انتخاب شدند تا نخستین تغییر در هیأت‌رئیسه دائم نسبت به هیأت‌رئیسه موقت شکل گیرد. همچنین محمد دهقان 118 رأی و حمیدرضا حاجی‌بابایی نیز 123 رأی را به خود اختصاص دادند. نمایندگان مجلس دهم پس از انتخاب نواب هیأت رئیسه دائم، وارد انتخاب دبیران (منشی‌ها) و کارپردازان (ناظران) هیأت‌رئیسه مجلس شدند.
12 کاندیدای دبیری هیأت‌رئیسه
نمایندگان مجلس در ادامه، وارد انتخابات ‌دبیران هیأت رئیسه شدند.علی سبحانی‌فر، عبدالکریم حسین‌زاده، محمدعلی وکیلی، سهیلا جلودارزاده، علیرضا رحیمی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، احمد امیرآبادی‌فراهانی، غلامرضا کاتب، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، اکبر رنجبرزاده، عباس پاپی‌زاده و سیدناصر موسوی‌لارگانی کاندیدای تصدی پست دبیری هیأت‌رئیسه دائم مجلس دهم شدند. از میان این 12 نفر، غلامرضا کاتب با 146 رأی گزینه فراکسیون ولایت، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی با 146 رأی گزینه فراکسیون ولایت، اکبر رنجبرزاده با 140 رأی گزینه فراکسیون ولایت، علی‌اصغر یوسف‌نژاد با 135 رأی گزینه فراکسیون امید، احمد امیرآبادی‌فراهانی با 128 رأی گزینه فراکسیون ولایت و محمدعلی وکیلی با 124 رأی گزینه فراکسیون امید از مجموع 275 آرای مأخوذه به عنوان دبیران هیأت‌رئیسه دائم مجلس دهم انتخاب شدند تا در ترکیب دبیران هیأت‌رئیسه نیز تغییر ایجاد شود. سیدناصر موسوی‌لارگانی و عبدالکریم حسین‌زاده دبیران موقت هیأت‌رئیسه به ترتیب با کسب 121 و 106 رای نتوانستند به هیأت‌رئیسه راه یابند. همچنین علیرضا رحیمی 122 رأی، عباس پاپی‌زاده 110 رأی، سهیلا جلودارزاده 107 رأی و علی سبحانی‌فر 105 رأی به خود اختصاص دادند.
انتخاب ناظران هیأت رئیسه
به گزارش فارس، نمایندگان پس از انتخاب رئیس، نواب رئیس و دبیران هیأت‌رئیسه دائم، وارد انتخاب ناظران (کارپردازان) هیأت‌رئیسه دائم مجلس دهم شدند که بر این اساس بهروز نعمتی، مجید ناصری‌نژاد، محمد آشوری‌تازیانی، پروانه مافی، محمدقسیم عثمانی و مهدی شیخ برای تصدی پست نظارت (کارپردازی) هیأت رئیسه دائم مجلس دهم داوطلب شدند. پس از رأی‌گیری در صحن مجلس، محمد آشوری‌تازیانی با 165 رأی گزینه فراکسیون ولایت، بهروز نعمتی 154 رأی گزینه فراکسیون ولایت و محمدقسیم عثمانی با 138 رأی گزینه فراکسیون امید از مجموع 278 آرای مأخوذه به عنوان ناظران (کارپردازان) هیأت‌رئیسه دائم مجلس دهم برگزیده شدند. همچنین مجید ناصری‌نژاد 123 رأی، پروانه مافی 100 رأی و مهدی شیخ 80 رأی به خود اختصاص دادند.  براساس این گزارش، در ترکیب هیأت‌رئیسه دائم مجلس،  7 عضو فراکسیون ولایت و 5 عضو فراکسیون امید حضور دارند.
پس از برگزاری انتخابات هیأت رئیسه، مراسم تحلیف 12 عضو این هیأت ‌طبق آیین‌نامه داخلی برگزار شد و اعضای منتخب سوگند یاد کردند.
عارف: عضو کمیسیون آموزش می‌شوم
محمدرضا عارف، کاندیدای اصلاح‌طلب و اصلی‌ترین گزینه این جریان سیاسی برای رقابت با علی لاریجانی، پس از شکست در انتخابات هیأت‌رئیسه موقت، در انتخابات هیأت‌رئیسه دائم کاندیدا نشد. او گفته می‌خواهد عضو کمیسیونی شود که جاذبه کمتری دارد. رئیس فراکسیون امید در مجلس دهم درباره کاندیداتوری مصطفی کواکبیان برای هیأت‌رئیسه مجلس گفت: فراکسیون ما تصمیم گرفت کاندیدایی برای ریاست نداشته باشد، اما هر نماینده یک جنبه فردی دارد و یک جنبه فراکسیونی که باید به تصمیمات فراکسیون خود عمل کند. آقای کواکبیان از جایگاه حق و حقوق فردی خود استفاده کرد. از این جایگاه مجاز بود کاندیدا شود و دیدیم سریع انصراف هم دادند؛ منتها چون وارد پروسه رای‌گیری شده بود، نتوانستند کاری بکنند.
وی ادامه داد: بنا نیست هر کار فردی که یک نفر انجام داد، بلافاصله به فراکسیون ربطش دهیم. ما باید بتوانیم از هر تصمیمی که فراکسیون می‌گیرد، دفاع کنیم. عارف درباره کمیسیون‌های مجلس نیز گفت: باید در کمیسیون‌هایی که کمتر جاذبه دارد، حضور پیدا کنیم و از همین رو من به کمیسیون آموزش و تحقیقات می‌روم.
 


Page Generated in 0/0061 sec