printlogo


کد خبر: 158411تاریخ: 1395/3/13 00:00
«وطن امروز» از آمادگی اقشار گوناگون مردم و سازمان‌های فرهنگی ـ اجتماعی برای برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) گزارش می‌دهد
کاروان میلیونی عاشقان روح‌الله
فرمانده نیروی انتظامی: تدابیر لازم برای امنیت کامل مراسم اندیشیده شده است

گروه اجتماعی: مردم، سازمان‌های فرهنگی- اجتماعی و دستگاه‌های گوناگون در آستانه بیست‌وهفتمین سالگرد عروج ملکوتی امام راحل در تکاپو و تدارکند تا برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم
14 خرداد و بیعت با ولایت آماده شوند. این روزها که ایران همزمان با سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب عزادار است، این گروه‌های مردمی و خودجوش هستند که مانند سال‌های گذشته خود را برای میدانداری مراسم 14 خرداد آماده می‌کنند. حرکت کاروان‌های پیاده به سمت مرقد مطهر امام خمینی(ره) از روزهای گذشته آغاز شده و طیف‌های گوناگون جامعه مانند هنرمندان، ورزشکاران و همه عاشقان ولایت در قالب تیم‌های پیاده و دوی امدادی چند روزی است که از شهرهای دور  و نزدیک راه تهران را در پیش گرفته‌اند. در همین حال سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی و اجرایی در کنار نهادهای انتظامی و خدماتی نیز برای پذیرایی از زائران حرم امام راحل آستین‌ها را بالا زده و با تدارک برنامه‌های خاص از برپایی غرفه‌های فرهنگی و ایستگاه‌های صلواتی گرفته تا ارائه خدمات درمانی و بهداشتی و تدارک وسیله ایاب و ذهاب و حتی جانمایی محل پارک خودروی زائران در تلاش هستند تا این مراسم هرچه باشکوه‌تر از سال‌های گذشته با حضور اقشار گوناگون مردم برگزار شود. این در حالی است که براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته امسال بیش از یک میلیون زائر از سراسر ایران خود را به مرقد امام(ره) خواهند رساند و آنطور که سردار حسین اشتری، فرمانده ناجا عنوان کرده است 25 هزار مامور ناجا در این روز ماموریت دارند تا امنیت کامل مراسم را برقرار کنند.   
ناجا ضامن امنیت مراسم ارتحال
یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه درباره این مراسم  برقراری امنیت است که نیروی انتظامی برای انجام این مهم برای 25 هزار نفر از نیروهای خود ماموریت ویژه تعریف کرده است. سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به فعالیت قرارگاه حضرت روح‌الله اظهار داشت: حدود 25 هزار نفر از ماموران ناجا در اجرای ماموریت بزرگ در مراسم ارتحال امام به زائران خدمات‌رسانی می‌کنند.
وی درباره تامین امنیت میهمانان خارجی در بیست‌وهفتمین مراسم سالگرد ارتحال امام راحل(ره) خاطرنشان کرد: میهمانان خارجی از بدو ورود مورد حمایت قرار می‌گیرند و امنیت آنها توسط دستگاه‌های امنیتی- انتظامی و سپاه تامین می‌شود و همچنین محل ورود و خروج و اسکان میهمانان خارجی مشخص شده است.
سردار اشتری با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بیش از یک میلیون زائر در مراسم ارتحال امام راحل حضور یابند، افزود: با توجه به حضور جمعیت کثیر شرکت‌کننده در مراسم ارتحال امام در زمینه سرقت نیز پلیس آگاهی آمادگی برخورد با متخلفان را دارد.
آماده‌باش 2 هزار امدادگر
به مناسبت بیست‌وهفتمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) تیم‌های امدادی هلال‌احمر از چند روز گذشته برای خدمات‌دهی به زائران حرم مطهر امام خمینی(ره) در جاده‌های منتهی به حرم امام(ره) مستقر شده و برای روز 14خرداد نیز برنامه‌های خاصی را در دستور کار قرار داده‌اند.
ناصر چرخ‌ساز، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به تمهیدات جمعیت هلال‌احمر برای خدمت‌رسانی به عزاداران ارتحال امام راحل، عنوان کرد: بر این اساس
2 هزار نیروی امدادی هلال‌احمر در سراسر کشور پوشش خدمات امدادی مراسم را از 13 تا 15 خردادماه بر عهده خواهند داشت. بنابر اظهارات چرخ‌ساز، به‌کارگیری 200 دستگاه آمبولانس برای خدمت‌رسانی به هموطنان و استقرار 2 فروند بالگرد در آشیانه ستاد سازمان امداد و نجات از دیگر تمهیداتی است که برای این مراسم اندیشیده شده است.
برنامه‌های ترافیکی راهور
همه‌ساله همزمان با برگزاری مراسم ارتحال امام به دلیل حضور میلیونی زائران که در قالب کاروان‌های پیاده یا با وسایل نقلیه شخصی و عمومی برای شرکت در مراسم حاضر می‌شوند، برنامه‌های خاص ترافیکی از سوی پلیس راهور عملیاتی می‌شود. امسال نیز با توجه به حضور یک میلیون زائر و تردد 19 هزار اتوبوس در این روز رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت از اعمال برخی محدودیت‌های ترافیکی خبر داده است. سردار سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اعلام آمادگی پلیس راهور برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم بیست‌وهفتمین سالگرد ارتحال امام(ره)، گفت: امسال مراسم ارتحال با روز جمعه مصادف است و با توجه به برگزاری نماز جمعه در محل دانشگاه تهران، بعد از مراسم نماز جمعه، مأموریت ترافیکی- انتظامی پلیس به تسهیل در تردد زائران و شرکت نمازگزاران معطوف خواهد شد.
استقرار کاروان‌های استانی
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به پوشش ترافیکی پلیس راهور در محدوده‌ای در حدود 100 کیلومترمربع خاطرنشان کرد: از ساعت ۶ صبح روز پنجشنبه (۱۳ خردادماه) مأموریت ترافیکی پلیس راهور آغاز می‌شود و تا پایان مراسم و تخلیه همه پارکینگ‌ها ادامه خواهد داشت. به گفته وی، موضوع قابل توجه در برگزاری مراسم امسال این است که هر کاروان استانی در محل معینی که در قالب ۱۰ پارکینگ مشخص شده، استقرار پیدا می‌کند.
عاشقان ولایت در راه مرقد امام(ره)
این در حالی است که حضور آحاد مردم در مراسم 14 خرداد یکی از جلوه‌های با شکوه این مراسم به حساب می‌آید که تعداد زیادی از خبرنگاران سایر کشورهای را برای انعکاس این حضور میلیونی به ایران می‌کشاند. در همین راستا کاروان راهیان نور با عنوان عاشقان ولایت یکی از هیات‌ها و کاروان‌هایی است که برای حضور در مرقد امام راحل از خوزستان راهی پایتخت شده است.
برپایی یک بیمارستان صحرایی
خدمات بهداشتی و درمانی نیز از دیگر موضوعات مورد نیاز زائران است که به طور ویژه از سوی وزارت بهداشت مورد توجه قرار گرفته است و آن طور که سخنگوی اورژانس تهران مطرح کرده نیروهای اورژانس در آماده‌باش 100درصدی قرار گرفته‌اند. حسن عباسی، سخنگوی اورژانس تهران در این باره بیان داشت: به مناسبت مراسم ارتحال امام خمینی (ره) 7 دستگاه اتوبوس- آمبولانس و 200 دستگاه آمبولانس پیش‌بینی شده و یک بالگرد و 10 خودروی ستادی اورژانس نیز در این زمینه در نظر گرفته شده است.  سخنگوی اورژانس تهران از به کارگیری 500 نیروی اورژانس به صورت عملیاتی به مناسبت این ایام خبر داد و اعلام کرد: نیروها به حالت آماده‌باش درآمده‌اند و یک بیمارستان صحرایی داخل حرم مطهر برپا خواهد شد.
ایستگا‌ه‌های سلامت پذیرای زائران
علاوه بر این در کنار برپایی بیمارستان صحرایی با همت بسیج جامعه پزشکی، ایستگاه‌های  سلامت برای ارائه آموزش‌های بهداشتی به زائران برپا می‌شود. روح‌الله قائد امینی، معاون امداد و درمان بسیج جامعه پزشکی با اعلام خبر برپایی چادرهای سلامت اظهارداشت: به منظور اطلاع‌رسانی از سوی بسیج با همکاری نهادهای ذی‌ربط مانند سپاه‌های استانی بروشورهایی تهیه شده و بیمه حوادث برای همه زوار حرم در نظر گرفته شده است.
اقدامات شهرداری تهران در 14 خرداد
یکی از سازمان‌هایی که در پذیرایی از زائران حرم امام راحل به عنوان میزبان برنامه‌های گوناگونی را اجرایی خواهد کرد شهرداری تهران است.
مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران با تشریح اقدامات شهرداری پایتخت برای برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) عنوان کرد: بیش از ۱۰۰ چادر اسکان برای زائرانی که از استان‌های گوناگون به مجموعه مرقد مطهر می‌آیند در نظر گرفته شده است.
وی از استقرار بالن‌های راهنمای زائر در وسعت 2هزار هکتار خبر داد و  افزود: 3 دستگاه تلویزیون شهری نیز در داخل مرقد امام راحل نصب شده است. به گفته عبداللهی، در ایام برگزاری مراسم ارتحال امام راحل تمام 123 ایستگاه آتش‌نشانی سطح شهر تهران در آماده‌باش کامل قرار دارند و بیش از 600 نفر از نیروهای خارج از شیفت این سازمان نیز در حرم مطهر و اطراف آن با انواع ماشین‌های سبک و سنگین مستقر هستند تا به شهروندان ارائه خدمات کنند.
وی درباره تردد مردم در این ایام خاطرنشان کرد: خط یک مترو در روز 14 خردادماه رایگان خواهد بود و 4 هزار اتوبوس از ساعت 6 صبح تا 14 در میادین شهر تهران برای انتقال شهروندان مستقر می‌شوند.
دایر شدن ایستگاه‌های صلواتی
البته برنامه‌های شهرداری برای این روز به این موارد ختم نشده و نواحی گوناگون شهری با برپایی ایستگاه‌های صلواتی از عزاداران پذیرایی خواهند کرد. برپایی ایستگا‌ه‌های صلواتی، اعزام کاروان‌های پیاده‌روی به سمت حرم امام خمینی(ره) با مشارکت مساجد و پایگاه‌های مقاومت بسیج از جمله برنامه‌های منطقه ۲۲ شهرداری تهران است. معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه 22 از اجرای ویژه‌برنامه‌های فرهنگی- اجتماعی همزمان با بیست‌و‌هفتمین مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) با هدف تحکیم بیعت با رهبر معظم انقلاب و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و تاکید بر الزامات محتوایی رویکردهای امام(ره) و ولایت فقیه اجرا می‌شود. امیر وثوقی با تاکید بر اهمیت برگزاری آیین‌های سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) گفت: ویژه‌برنامه‌های فرهنگی منطقه 22 در بیست‌و‌هفتمین سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) با محوریت ابعاد، ریشه‌ها، اهداف، شگردها و آسیب‌های جنگ نرم در حوزه‌های فردی و اجتماعی به طور جد مد نظر قرار می‌گیرد.
معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه 22 افزود: غرفه‌های فرهنگی با موضوعاتی همچون حجاب و عفاف، مهدویت، خوشنویسی، بلوتوث مذهبی، قرآن بخوانید و جایزه بگیرید، نمایشگاه کتاب، پاسخگویی به سوالات شرعی، عکس، نقاشی کودکان، نمایش فیلم، خاطره‌گویی و آسمان آبی و زمین پاک و نگاه گذر تخصصی با موضوع افسران جنگ نرم، جهاد فرهنگی و نظم در امور و توزیع اقلام فرهنگی در پهنه تحویلی به منطقه در قسمت شرقی عوارضی تهران- قم برپا می‌شود.


Page Generated in 0/0063 sec