printlogo


کد خبر: 158470تاریخ: 1395/3/16 00:00
پارلمان

آمریکایی‌ها در برجام بیانیه می‌دهند و در زیر کار دیگری می‌کنند
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی‌ها در برجام بیانیه می‌دهند و در زیر کار دیگری می‌کنند. علی لاریجانی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین لبنان، با اشاره به اولویت کشور در بحث اقتصادی گفت: بدعهدی آمریکایی‌ها در موضوع برجام باعث شده بانک‌های آمریکایی نتوانند با بانک‌های ما وارد تعامل شوند، آنها کم‌کاری کرده و کار خود را درست انجام ندادند. وی ادامه داد: ما نیازمند بیانیه نیستیم، آقای کری می‌گوید «ما بیانیه داده‌ایم و این بانک‌ها خود راضی به مراوده نیستند»، در حالی که ما می‌دانیم در عالم سیاست بیانیه داده و در زیر کار دیگر می‌کنند، از این رو ما احتیاج داریم این اقدام اقتصادی صورت گیرد. رئیس مجلس با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها در موضوع برجام، درباره مسائل بانکی مقصرند، گفت: اگر این مساله حل نشود به‌طور حتم مشکل برای آنها ایجاد خواهد شد، یعنی وقتی مسائل اقتصادی ایران مطابق برجام حل نشود، یعنی آمریکایی‌ها به توافقات‌شان عمل نکرده‌اند، از این رو ممکن است به تجدیدنظر برسد. لاریجانی تأکید کرد: ما فعلاً به‌دنبال این هستیم از مسیری که در برجام آمده، اختلافات حل شود اما شرایط داخلی ایران می‌تواند
تغییر کند.

«شکست» عارف اصلاح‌طلبان را به «کما»ی سکوت برد
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: شکست عارف در انتخابات هیات‌رئیسه موقت مجلس دهم، اصلاح‌طلبان را به کمای سکوت برد تا اجازه دهند نمایندگان با رأی خود رئیس را مشخص کنند. سیدحسین نقوی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره ترکیب هیات‌رئیسه مجلس دهم افزود: در انتخاب رئیس، آرایش سیاسی تعیین‌کننده بود و در مابقی جایگاه‌ها عواملی دیگر از جمله «لابی‌گری» در رأی نمایندگان تاثیر گذاشت و رقابت فقط در انتخاب رئیس مجلس اتفاق افتاد. به گفته وی، اینکه فراکسیون ولایت اکثریت مجلس را داشته باشد اما نامزدهای این فراکسیون در جایگاه‌های دیگر هیات‌رئیسه رأی نیاورند، نشان از ایراد در کارکرد فراکسیون دارد. نقوی ادامه داد: فراکسیون ولایت بیش از  170 عضو دارد ولی کاندیدای نایب‌رئیسی 130 رأی می‌آورد، خب! این آمار قابل قبول نیست و گویای مشکلاتی در فراکسیون است. نماینده مردم ورامین درباره گمانه‌زنی‌های اصلاح‌طلبان  قبل از انتخابات  مجلس دهم درباره ریاست عارف یادآور شد: شکست آقای عارف در انتخابات هیات‌رئیسه موقت مجلس، آنها را به «کما»ی سکوت برد تا اجازه دهند هر کدام از نمایندگان با رأی خود رئیس مجلس دهم را مشخص کنند.

مرکز پژوهش‌ها هم  به لاریجانی می‌رسد
 اصلاح‌طلبان که برای جبران شکست در انتخابات هیات‌رئیسه مجلس دهم به دنبال گرفتن مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین کمیسیون‌هایی مثل کمیسیون اصل 90 هستند؛ گویا در این حوزه نیز به در بسته خورده‌اند به گونه‌ای که برخی خبرها از ریاست مجدد کاظم جلالی بر مرکز پژوهش‌ها خبر می‌دهد.  کاظم جلالی با برنامه قبلی علاوه بر عدم شرکت در انتخابات هیات‌رئیسه مجلس، تمایلی هم به حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ندارد. پس از شکست سنگین عارف در انتخابات ریاست مجلس دهم، محمود صادقی نماینده تهران در مجلس و از اعضای فراکسیون امید مدعی شد با پیشنهاد علی لاریجانی به رئیس فراکسیون امید، عارف در مجلس دهم متصدی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خواهد شد. این خبر بلافاصله با پوشش ویژه خبری رسانه‌های اصلاح‌طلب مواجه شد و برخی کارشناسان دلیل این تمایل را بودجه مرکز پژوهش‌ها و همچنین نفوذ این مرکز در دستگاه‌های اجرایی و تقنینی دانستند. با این حال اما «نسیم آنلاین» گزارش داده است براساس اخبار دریافتی کاظم جلالی گزینه بسیار محتمل ریاست بر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در دوره دهم خواهد بود. جلالی با برنامه قبلی علاوه بر عدم شرکت در انتخابات هیات‌رئیسه مجلس، تمایلی هم به حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ندارد. براساس این گزارش، کاظم جلالی ترجیح داده است در مجلس دهم نیز در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به فعالیت خود ادامه دهد. کاظم جلالی از نمایندگان وابسته به علی لاریجانی در مجلس دهم است.
 


Page Generated in 0/0037 sec