printlogo


کد خبر: 158502تاریخ: 1395/3/16 00:00
حماس نشست پاریس را نقض خطرناک حقوق ملت فلسطین دانست
امتیازگیری هرچه بیشتر غرب از شیوخ عربی

گروه بین‌الملل:‌ جنبش مقاومت فلسطین (حماس) از اجلاس پاریس که با هدف حل و فصل مساله فلسطین و احیای مذاکرات به اصطلاح صلح با اسرائیل برگزار شد، انتقاد کرده و آن را نقض خطرناک حقوق ملت فلسطین دانسته است. دولت فرانسه روز جمعه کنفرانس بین‌المللی صلح  را در پاریس با هدف احیای روند مذاکرات سازش بین رژیم صهیونیستی و حکومت خودگردان فلسطین با وزرای خارجه کشورهای قدرتمند برگزار کرد. عجیب آنکه نمایندگان فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی در این نشست حضور نداشتند. طرح سازش مورد حمایت پاریس که محور این کنفرانس قرار گرفته در حقیقت نخستین اقدام مهم  «ژان مارک ایرو»، نخست وزیر پیشین فرانسه به عنوان  وزیر خارجه جدید است. در این کنفرانس بیش از 20 نماینده که عمدتا از سازمان ملل، اتحادیه اروپایی و اتحادیه عرب بودند، به منظور برنامه‌ریزی برای نشست بین‌المللی تا پایان سال 2016 شرکت کردند. اگرچه در بیانیه نهایی نشست پاریس، نسبت به خشونت رژیم اسرائیل علیه فلسطینی‎ها و ادامه شهرک‌سازی‎های غیرقانونی، هشدار داده شده است اما حماس این را حربه فرانسوی‌ها برای پاک کردن اصل صورت مساله بحران فلسطین می‌داند.  در بیانیه حماس که به امضای جنبش جهاد اسلامی، جبهه خلق آزادیبخش فلسطین، جبهه دموکراتیک آزادیبخش فلسطین نیز رسیده است، ایده‌هایی که فرانسه در قالب نوعی ابتکار عمل مطرح کرده است، مبیّن نقض جدی اصول ملی مشترک فلسطینی‌ها بویژه حق بازگشت آنان عنوان شده است. این بیانیه هر گونه اقدامی که هدف آن بازگشت طرف فلسطینی به مذاکرات «بی‌نتیجه» و افزایش روند شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی اشغال شده فلسطین باشد را رد می‌کند. دور آخر مذاکرات به اصطلاح صلح میان فلسطینیان و رژیم اسرائیل در سال 2014 میلادی با بن‌بست مواجه شد. روند شهرک‌سازی غیرقانونی تل‌آویو و امتناع این رژیم از آزادی اسرای بلندپایه فلسطینی از جمله علل اصلی شکست این مذاکرات بود. رژیم اشغالگر قدس در آوریل 2014 بعد از اقدام محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای پیشبرد پیمان وحدت با جنبش مقاومت حماس، به طور رسمی مذاکرات با حکومت فلسطین را به حال تعلیق در آورد. رژیم اسرائیل در واکنش به پیمان وحدت میان جنبش فتح و حماس، ساخت 4 هزار و 800 واحد غیرقانونی شهرک‌نشین را در اراضی اشغال شده فلسطین به مناقصه گذاشت. عبدالباری عطوان، تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه رای‌الیوم معتقد است با نگاهی به اوضاع متشنج و سراسر ضعف کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس بخوبی می‌توان متوجه شد نشست غیرمنتظره پاریس برای بررسی قضیه فلسطین فرصت مغتنمی برای امتیازگیری هرچه بیشتر از آنان است. او با اشاره به نشست غیرمنتظره پاریس برای بررسی قضیه فلسطین نوشت: «نشست وزیران خارجه 30 کشور دنیا از جمله آمریکا در پاریس برای بررسی قضیه فلسطین و روند صلح براساس تشکیل 2 کشور را می‌توان براساس 3 احتمال اصلی مورد ارزیابی قرار داد:
اول: جهان غرب احساس می‌کند اسرائیل به دلیل سیاست‌های اشتباه و ندانم‌کاری در معرض خطر بزرگی قرار گرفته است از همین رو به تکاپوی نجات آن افتاده است.
دوم: متقاعد شدن به اینکه عرب‌ها در شرایط کنونی در تمام سطوح در ضعیف‌ترین وضعیت خود قرار دارند و این فرصت مناسبی برای گرفتن بیشترین امتیازات از آنان یا تحمل کردن راه‌حل‌ها بر آنان است.
سوم: بازگشت به قضیه فلسطین نشان می‌دهد نقشه‌ای بزرگ برای جنگ‌های گسترده در منطقه طراحی شده که هدف از آن از هم پاشیدگی و تقسیم هر چه بیشتر منطقه براساس اصول نژادی و طایفه‌ای است.عملی کردن این نقشه نیازمند یک پوشش و ایجاد  بمب‌های دودزاست تا سرپوشی برای این نقشه فراهم شود و این سرپوش از طریق توسل به قضیه فلسطین صورت می‌گیرد درست شبیه زمانی که جورج بوش پدر و پسر برای ادامه جنگ ویرانگر علیه عراق و تحریم و اشغال آن با همدستی و تبانی کامل عرب‌ها موضوع تعهد به تشکیل دولت مستقل فلسطین را مطرح کردند».


Page Generated in 0/0047 sec