مهدی جابری: این روزها هر فروشنده در هر کوچه و پسکوچه یک گواهینامه ایزوی بینالمللی دارد! از بقالی گرفته تا فروشگاههای بزرگ، از کافه و قنادی تا چلوکبابی و جگرکی، از لبنیاتی تا کارخانههای معروف و نامدار! اما واقعیت و حقیقت چیست؟ این گواهینامهها و ایزوهای به اصطلاح بینالمللی از کجا میآید و چرا در هر چهاردیواری، یک ایزوی قابگرفته آویزان شده است؟ به گزارش «وطن امروز» کمتر محصول و خدماتی در کشور ما یافت میشود که مزین به یکی از شمارههای ایزو نباشد:
ISO 9001 ، 10002، 10006، 10015، 14001، 18001، 22000، 50001 و الی آخر! اشتیاق و علاقه بسیاری از ایرانیها و صاحبان مشاغل به دریافت یک گواهینامه ایزو با هر قیمت و شرایطی، موجب شده است شرکتهایی در آنسوی مرزها تشکیل شود که کارکردشان فقط ارائه گواهینامه برای ایرانیها باشد! اما آیا این شرکتها واقعا خارجی هستند؟ پاسخ منفی است! حقیقت تلخ این است که ایرانیهای به ظاهر خارجی، با تاسیس شرکتهایی در آلمان و انگلستان تلاش میکنند پاسخگوی عطش ایرانیها برای دریافت گواهینامه بینالمللی باشند! برای اثبات این ادعا میتوانید عنوان «مدرک بینالمللی» را در موتورهای جستوجو وارد کنید و سپس به سایتهایی هدایت شوید که در ازای دریافت 150 تا 250 هزار تومان، به شما گواهینامه ایزو میدهند؛ ایزوهایی که کمتر از یک ماه در آلمان و انگلستان برای شما صادر میشود! خبرنگار «وطن امروز» با دنبال کردن یک شرکت در آلمان که 2 حرف از 3 حرف نام اختصاری آن با «TU» آغاز میشود به این نتیجه رسید که 95 درصد مشتریان این شرکت، ایرانی هستند و تعدادی نیز از امارات و عربستان! این اطلاعات در بخش «مشتریان ما» در این سایت قابل مشاهده است. به راستی اگر فعالیت این شرکت منطبق بر اصول و معیارهای جهانی است، چرا در کشورهای اروپایی و آمریکایی یا حتی کشورهایی همچون چین، ژاپن و کرهجنوبی مشتری ندارد؟! یک شرکت به ظاهر آلمانی دیگر که 3 حرف ابتدایی از نام اختصاری 5 حرفی آن «TCK» است، وضعیتی جالبتر دارد، چراکه تقریبا 100 درصد مشتریان آن ایرانی هستند و در بخش «تایید صحت مدارک» 2 تصویر برای نمونه قرار داده که یکی از آنها مربوط به یک ایرانی است! این شرکت هر نوع گواهینامه ایزو و مدرک بینالمللی را در چند هفته و با قیمتی کمتر از 200 هزار تومان به دست شما میرساند و برای دریافت آن کافی است در یکی از مراکز صدور مدرک بینالمللی در ایران ثبتنام کنید! شبیه همین فعالیتها در حوزه «واردات بنزین به ایران» نیز وجود داشت و سیدمهدی موسوینژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم درباره آن گفته بود: «برخی ایرانیها در آلمان و امارات، شرکتهای به ظاهر خارجی تاسیس کردهاند و بنزین ایرانی را پس از خروج از کشور، به نام محصول خارجی به خودمان میفروشند!» با توجه به این شرایط، جای تعجب ندارد که بسیاری از محصولات تبلیغشده در تلویزیون و رسانههای ما یک نشان بینالمللی هم دارند و به هر فروشگاه و شرکتی که مراجعه میکنید انواع و اقسام گواهینامههای آلمانی و انگلستانی را روی دیوارشان آویزان کردهاند. این حقیقت تلخ، بیانگر یک واقعیت تلخ دیگر است؛ یعنی بسیاری از شرکتهای ایرانی و تعداد قابل توجهی از مردم ایران بیآنکه به کیفیت و اصالت محصولات و خدمات توجه داشته باشند، در پی مهرها و نشانهای خارجی هستند؛ حتی اگر این نشانها تقلبی و برای عوامفریبی باشد. وجود چنین فرهنگ غلط و ظاهربینانهای موجب میشود محصولات اصیل و باکیفیت نیز زیر سوال بروند و در صحت گواهینامههای آنها تردید ایجاد شود. ما ایرانیها برای رسیدن به اصل و حقیقت باید ظواهر را کنار بزنیم و اجازه ندهیم برخی افراد که نقاب خارجی به صورت زدهاند، به همین راحتی از ما سوءاستفاده کنند.