printlogo


کد خبر: 158516تاریخ: 1395/3/16 00:00
درگذشت محمدعلی اسطوره بوکس جهان
راند آخر

سلطان مسلمان بوکس جهان روز گذشته در سن 74 سالگی درگذشت. محمدعلی کلی، قهرمان اسطوره‌ای 3 دوره بوکس سنگین وزن جهان و یک دوره المپیک،  پس از 3 روز بستری شدن در بیمارستانی در شهر فونیکس آمریکا به دلیل عارضه تنفسی جان باخت. البته او از 1984 با بیماری پارکینسون دست و پنجه نرم می‌کرد و در سال‌های آخر عمر بسیار لرزان، بی‌حرکت و آرام بود. بیماری او  ناشی از ضربات پی در پی به سرش در دوران ورزشی‌اش بود.
بزرگ‌ترین اسطوره ورزش بوکس با نام  «کاسیوس مارسلوس کلی جونیور» در 17 ژانویه 1942 در شهر لویی ویل ایالت کنتاکی آمریکا دیده به جهان گشود؛ جایی که امروز مراسم تشییع پیکرش برگزار می‌شود. کلی در سال 1964 به اسلام گروید و نام خود را به محمدعلی تغییر داد. او تحت تاثیر مالکوم ایکس، رهبر جنبش «مسلمانان سیاهپوست» به اسلام رو آورد و از آن پس تغییرات فاحشی در رفتار و شخصیتش ایجاد شد. محمد علی همواره بر اهمیت اسلام به عنوان نیرویی معنوی در زندگی‌اش تاکید داشت.
او از همان ابتدای چهره شدن علاوه بر یک ورزشکار مستعد، هنرمند و سخنوری ذاتی بود که رجزخوانی‌های بی‌باکانه و دیدگاه‌های سیاسی صریحش، در کنار اسطوره بوکس از او یک نماد فرهنگی شگفت‌انگیز ساخت. کلی 3 سال پس از مسلمان شدنش از عضویت در ارتش اشغالگر آمریکا در اعتراض به جنگ  ویتنام سر باز زد و  در اظهارنظری معروف گفت: «هیچ ویت کنگی به من نگفته است کاکا سیاه!» که در حقیقت اشاره‌اش به این بود که دشمن او و دیگر سیاهان، سیاستمداران آمریکایی هستند نه ویتنامی‌ها. پس از آن در یک اقدام کاملا سیاسی کمیسیون ورزشی نیویورک  و متعاقب آن کمیته بوکس ایالات متحده، مجوز حرفه‌ای سلطان بوکس جهان را لغو کرده و حتی از به رسمیت شناختن عنوان قهرمانی جهان او ممانعت کردند. پس از آن،  زندگی حرفه‌ای محمدعلی دچار اخلال شد اما او کماکان به حرف‌ها و رفتار خطرناکش علیه نژادپرستی حاکم بر آمریکا ادامه داد. او چند سالی از رینگ دور ماند تا اینکه اوایل دهه 70 میلادی دادگاه عالی آمریکا محرومیت وی را لغو کرد.
محمدعلی، در ایران قبل از انقلاب هواداران زیادی داشت. در ایران سر به گریبان برده از استبداد شاهنشاهی هر مشت او به صورت پترسون، فریزر و فورمن، ضربه‌ای بود بر پیکر نظام سرمایه‌داری. راز محبوبیت او در ایران علاوه بر مسلمان شدنش، سرکشی او مقابل نظام حاکم آمریکا بویژه در قضیه جنگ ویتنام بود. کلی از ابتدا نسبت به تبعیض نژادی گسترده در آمریکا معترض بود و حتی مدال طلای بوکس المپیک 1960 رم را به نشانه اعتراض به رودخانه انداخته بود. اما  مسلمان شدن کلی تنها 18 روز پیش از آنکه سانی لیستون را شکست داده و برای نخستین بار به قهرمان سنگین وزن جهان تبدیل شود، رقم خورد. او در مسابقه‌ای در مرحله مقدماتی‌ در آستانه شکست از رقیبش بود. به گفته خودش، در حالی که نقش بر زمین شده و داور مسابقه شمارش معکوس می‌داد، یکی از هواداران وی که یک مرد مسلمان ایرانی بود، از او خواست کلمه «یا الله» را تکرار کند. کلی بعد از تکرار «یا الله» به طرز معجزه‌آسایی جان تازه‌ای گرفت و بازگشت و رقیبش را شکست داد. بعد از پایان مسابقه از دوست ایرانی درباره  لفظ مقدس «یا الله»  پرسید و وقتی درباره ریشه اسلامی آن آگاه شد، تصمیم بر مسلمان شدن گرفت.از آن پس کلی از همه خواست دیگر او را با نام کاسیوس صدا نکنند و به جای آن، به او محمد علی بگویند. او در رابطه با این تحول بزرگ گفت: «کلی نامی بود که به نیاکان برده من داده شده بود. من این نام را انتخاب نکرده‌ام و آن را نمی‌خواهم. من محمدعلی هستم، یک انسان آزاد و از همه مردم می‌خواهم وقتی با من حرف می‌زنند یا درباره من حرف می‌زنند از این نام استفاده کنند.»
از آن پس محمدعلی، اسطوره سیاهان آمریکا و نماینده آنان در سفر به کشورهای اسلامی بود و به زیارت خانه کعبه نیز رفت.او که اسلام آوردنش را مدیون یک ایرانی می‌دانست علاقه زیادی به کشورمان پیدا کرد و 2 بار به این سفر کرد. یک بار پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و دومین بار در سال 1372 و به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران. در آن سفر او همچنین در نماز جمعه تهران نیز شرکت کرد.


Page Generated in 0/0050 sec