printlogo


کد خبر: 158517تاریخ: 1395/3/16 00:00
سخنان جنجالی علیه سیاست‌های بن‌سلمان
اعتراف بن‌نایف به شکست سعودی

گروه بین‌الملل:‌ با گذشت تقریبا 15 ماه از حمله ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی به یمن و کشته و زخمی شدن هزاران کودک بی‌دفاع، روز پنجشنبه دبیرکل سازمان ملل متحد این ائتلاف متجاوز را به علت کودک‌کشی در یمن در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار داد. به نظر می‌رسد این اقدام واکنشی است به بالا گرفتن انتقادات از سازمان ملل در این زمینه. براین اساس، بان کی‌مون، روز پنجشنبه در گزارش سالانه خود با انتقاد شدید از ائتلاف نظامی تحت رهبری سعودی، تصریح کرد: ائتلاف به‌رهبری عربستان سعودی، مسؤول کشتار و زخمی کردن 60 درصد از کودکان در یمن در سال گذشته است. طبق این گزارش، در سال گذشته در حملات ائتلاف سعودی 510 کودک کشته و 667 کودک زخمی شده‌اند. گزارش دبیرکل سازمان ملل تأکید کرده است، نیمی از اهدافی که ائتلاف به ‌رهبری عربستان سعودی در یمن هدف قرار داده مدرسه و بیمارستان بوده‌اند. بان کی‌مون در گزارش خود عنوان کرد: «با تشدید درگیری‌ها (حقوق) کودکان به‌طور گسترده نقض شده است». طبق این گزارش، گروه «القاعده شبه‌جزیره عربستان» نیز در فهرست سیاه سازمان ملل متحد قرار دارد. سازمان ملل در گزارش خود تصریح کرده است: گروه‌هایی در فهرست سیاه قرار گرفته‌اند که کودکان را به‌عنوان سرباز به خدمت می‌گیرند، کودکان را مورد تجاوز، اذیت و آزار جنسی قرار می‌دهند، در حملات آنها کودکان کشته و معلول می‌شوند، به بیمارستان‌ها و مدارس حمله می‌کنند و کودکان را به گروگان می‌گیرند. براساس آمارهای منتشر شده، از زمان آغاز حملات ائتلاف متجاوز سعودی در یمن، بیش از 6 هزار و 400 نفر در این کشور کشته شده‌اند. این اتهام نقض حقوق کودکان و بحرانی بودن مخاصمه مسلحانه یمن در حالی است که منابع خبری در یمن هنوز از تداوم حملات جنگنده‌های متجاوزان سعودی به مناطق مختلف این کشور خبر  می‌دهند. این استمرار تجاوز عربستان در یمن به حدی است که خیلی از مدارس و خدمات ضروری دیگر را به طور کامل از بین برده است و اوضاع این کشور وخیم‌تر از چند ماه گذشته شده است. اما کشورهای مدعی حقوق‌بشر نظیر آمریکا و انگلیس چشم خود را نسبت به این جنایات سعودی‌ها بستند و نه‌تنها این تجاوز را محکوم نکردند بلکه در جهت تقویت و ادامه تجاوز کمک‌های تسلیحاتی و نظامی هم انجام دادند و با فروش بمب‌های خوشه‌ای که بیش از 90 درصد قربانیان آن غیرنظامیان هستند (فروش سلاح خوشه‌ای ممنوعیت ذاتی از سوی حقوق بین‌الملل دارد)، خود را شریک این جنایت جنگی بزرگ کردند. از طرف دیگر رسانه‌های غربی با بی‌توجهی به تجاوز عربستان در یمن سعی کردند شدت حملات خصمانه و جنایات علیه بشریت ریاض و متحدانش را در یمن از نظر افکار عمومی دنیا کمرنگ کنند تا از فشار اعتراضات نهادهای مردمی علیه سازمان ملل و کشورهای حامی این تجاوز  بکاهند.
گفتنی است، سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن بویژه شورای امنیت تا به حال تجاوز ائتلاف سعودی به یمن را محکوم نکرده و سعی داشته با موضع‌گیری منفعلانه به پیشبرد اهداف عربستان در یمن کمک کند. به نظر می‌رسد صدور بیانیه «ناقض حقوق کودک دانستن ائتلاف متجاوز سعودی» در سازمان ملل واکنشی است به انتقادهایی که در چند ماه اخیر از عملکرد سازمان ملل شده است.
آمریکا از پشت به عربستان خنجر زد
در همین راستا، روزنامه رای‌الیوم در تحلیلی گزارش اخیر بان کی‌مون علیه ائتلاف سعودی را ضربه‌ای دردناک دیگری به عربستان توصیف کرد و نوشت: پس از اینکه کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرد که به قربانیان حملات 11 سپتامبر سال ۲۰۰۱ و بازماندگان حادثه اجازه می‌دهد طرح دعوای غرامت علیه دولت عربستان را در مجامع قضایی این کشور مطرح کنند و درخواست غرامت کنند، بان کی‌مون ضربه مهلک و دردناک دیگری به سعودی‌ها زد و ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان در یمن را در فهرست سیاه قرار داد. خطرناک بودن این گام سازمان ملل در این است که ۹ کشور عرب که در ائتلاف تحت رهبری عربستان مشارکت می‌کنند را محکوم می‌کند. اینکه عربستان که همپیمان اصلی غرب محسوب می‌شود در فهرست سیاه قرار گیرد آن هم در کنار القاعده موضوع بزرگی است. فکر نمی‌کنیم دبیر کل سازمان ملل که این فهرست سیاه را اعلام کرده است بدون مشورت قبلی با دولت آمریکا این کار را انجام داده باشد و بعید نمی‌دانیم دولت آمریکا پشت پرده این فهرست سیاه باشد. دخالت نظامی سعودی در یمن در چارچوب توفان قاطعیت که طی آن بیمارستان‌ها و گاوداری‌ها و محافل عروسی و مخازن آب هدف قرار گرفت، نتایج معکوس از نظر سیاسی، اقتصادی و انسانی برای عربستان سعودی به دنبال داشته است و علاوه بر آن هیچ یک از اهداف این جنگ محقق نشده است.
شکست سیاست‌های منطقه‌ای عربستان
از اظهارنظر نسبت داده شده به محمد بن‌نایف، ولیعهد سعودی در سایت روزنامه الوطن که در آن گفته است «عملیات توفان قاطعیت طولانی شده و از توقع ما خارج شده است»، شگفت‌زده نمی‌شویم. هر چند که روزنامه الوطن اعلام کرده است هک شده و این اظهارنظر جعلی است اما عباراتی که بیان شده است به دور از حقیقت نیست و بسیاری از شهروندان و مسؤولان سعودی در محافل شخصی خود آن را بر زبان می‌آورند و از ترس نمی‌توانند آشکارا بیان کنند. ‌ مجتهد، کاربر مشهور توئیتری سعودی افشاگری تازه‌ای درباره اعترافات ولیعهد سعودی در موضوع شکست‌های منطقه‌ای این کشور انجام داد.  مجتهد در صفحه توئیتر خود نوشت: پایگاه اینترنتی روزنامه الوطن عربستان‌سعودی هک نشده و سخنان منتشره منتسب به محمد بن نایف، ولیعهد عربستان که در آن از سیاست سعودی انتقاد شده بود، صحیح است.  او افزود حذف این سخنان نشانه آن است که محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد قوی‌تر از ولیعهد است.  پایگاه روزنامه الوطن، پنجشنبه نوشته بود محمد بن نایف ضمن ابراز تاسف از طولانی شدن مدت جنگ در یمن، آمادگی سران سعودی برای اعطای امتیازات جهت برقراری ثبات در منطقه را اعلام کرده است.  براساس خبر منتشر شده در الوطن، بن‌نایف کشورهای عضو ائتلاف سعودی برای تجاوز به یمن را به خاطر انجام ندادن وظایف‌شان، عامل یکسره نشدن تجاوز علیه یمن دانسته است.  بن‌نایف درباره موضوع سوریه گفته بود نظام اسد باید با کمک ترکیه و آمریکا سرنگون می‌شد اما وعده‌های این دو تحقق پیدا نکرد.  ولیعهد سعودی همچنین اذعان کرده بود  جهان عرب در 2 سال گذشته گرفتار بحران‌ها و درگیری‌های زیادی شده که حل آن نیازمند بازنگری در سیاست‌ها و محاسبات سعودی‌هاست. روزنامه الوطن پس از افشای این سخنان اقدام به حذف خبر و تعطیلی چند ساعته پایگاه اینترنتی خود کرد.  الوطن چند ساعت بعد مدعی شد پایگاه این روزنامه هک شده و خبری که هکرها به نقل از ولیعهد سعودی منتشر کرده‌اند، دروغ بوده است.

واکنش سعودی به گزارش سازمان ملل
احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف عربی حمله‌کننده به یمن گزارش سازمان ملل درباره این ائتلاف را محکوم کرد. عسیری در نخستین واکنش به قرار دادن ائتلاف یادشده در لیست سیاه توسط سازمان ملل اعلام کرد: گزارش سازمان ملل متناقض است و تمام جوانب را در نظر نگرفته است. وی در ادامه گفت: سازمان ملل به موجب قطعنامه 2216، شریک این ائتلاف به شمار می‌رود. عسیری در ادامه مدعی شد: مهم‌ترین اهداف این ائتلاف حمایت از ملت یمن از جمله کودکان در مقابل اقدامات شبه‌نظامیان حوثی با تشکیل یک دولت مشروع بوده است که در جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته شود و این همان چیزی است که قطعنامه 2216 بر آن تاکید دارد.
 


Page Generated in 0/0049 sec