گروه اقتصادی: شاید بدبینترین حامی دولت یازدهم هم فکرش را نمیکرد که معنای لغو تحریمهایی که در برجام آمده آن چیزی نیست که همه فکرش را میکنند! به گزارش «وطنامروز» برخلاف نظر دولتیها هنوز ارتباط بینالمللی بانکی برقرار نشده به گونهای که حتی قراردادهای پر انتقاد دولتیها نیز به خاطر همین مشکل تحت تاثیر قرار گرفته است. ایرباس اعلام کرده چند هواپیما در انبار دارد اما تا وقتی که ایران پولی به این شرکت ندهد از هواپیما خبری نیست! به این ترتیب دولت به علت باقی ماندن تحریمهای بانکی حتی نمیتواند خریدهای لوکس خود را به سرانجام برساند.
قرارداد خرید هواپیما در صورت مشکل تبادل مالی لغو میشود
مدیر فروش ایرباس میگوید بانکها میترسند خرید 118 هواپیمای ایران را تأمین مالی کنند و اگر ایران فکری برای بندهای مالی قرارداد خود نکند، فروش هواپیما لغو خواهد شد. به گزارش فارس،
5 ماه بعد از اعلام خرید عمده ایران از ایرباس و با نرسیدن پول لازم به این شرکت، «جان لیهای» مدیر فروش این شرکت چندملیتی درباره عواقب طولانیشدن روند پرداخت پول به دولت ایران هشدار داد. براساس گزارش اویشندیلی، لیهای به طولانی شدن روند پیدا شدن مسیر مالی لازم برای پرداخت پول 118 ایرباس مورد درخواست ایران اشاره کرده و گفته است: «باید یک نظام بانکی بینالمللی قابل اعتماد پیدا کنیم و این مساله باید طی چند ماه آینده حل شود و الا دیگر قراردادی در کار نخواهد بود». مقامات ایران در چند ماه اخیر و بویژه پس از گلایه آیتالله خامنهای در سخنرانی نخستین روز از سال نو شمسی، اعتراضات ادامهدار و البته بیثمری نسبت به مسکوت ماندن بندهای بانکی توافق هستهای داشتهاند. آمریکاییها میگویند هیچ بانکی برای «تجارت مشروع» با ایران مشکلی ندارد و حتی جان کری چند هفته پیش برای دلگرمی دادن به بانکهای اروپایی به لندن رفت ولی کاری از پیش نبرد. بانکهای اروپایی از تحریمهای موجود آمریکا علیه ایران هراس دارند و داشتن یک تضمین کتبی مختصر برای تحریم نشدن در صورت تعامل با ایران را میخواهند؛ تضمینی که به گفته سردبیر آسوشیتدپرس هیچگاه صادر نمیشود تا سایه تحریمها به صورت دائمی از سر ایران کم نشود. مدیر فروش ایرباس به همین مشکل دقیقاً اشاره کرده و گفته است «بانکدارها خیلی میترسند ولی بههرحال ما باید این کار را به نحوی انجام دهیم». اوایل بهمن ماه سال گذشته بود که رئیسجمهور ایران راهی ایتالیا و فرانسه شد. آقای روحانی که وزیر راهش را نیز همراه داشت، در پاریس شاهد امضای قراردادی 25 میلیارد دلاری برای خرید 118 هواپیمای ایرباس بود. شاخصترین پرنده در این میان، هواپیمای پهنپیکر و برد بلند A380 بود که بنا بود 3 فروند از این مدل تا پایان سال 1394 به ایران برسد اما حداقل تا پایان ماه دوم سال 1395، هنوز این پرنده بالهایش را به سمت فرودگاههای ایران نگشوده است. جان لیهای به همین مطلب هم اشاره کرده و گفته: «شرایط دارد سخت و سختتر میشود؛ ما چند هواپیما در انبار داریم که میتوانیم به محض رفع مشکل به ایرانایر بدهیم».
6 ماه تا یک سال صبر کنید!
رویترز از احتیاط بانکهای جهان برای برقراری روابط بانکی با ایران خبر داد و از قول مدیرعامل بانک خاورمیانه ایران نوشت بانکهای بزرگ حداقل ۶ تا ۱۲ ماه صبر خواهند کرد و بعداً بهدنبال تجارت جدی در ایران میروند. رویترز در گزارشی اعلام کرد بانک خاورمیانه ایران و یک مقام ارشد بانک مرکزی ایران گفتند در حالی که بانکهای بینالمللی با استفاده از شبکه سوئیفت با همتایان ایرانیشان ارتباط برقرار میکنند، ایران طی هفتههای آینده دوباره وارد تعامل با سیستم بانکی جهانی خواهد شد. اما بانکهای ایرانی برای از سرگیری تعامل با سیستم بانکی جهانی که برای نخستینبار از سال 2012 اتفاق میافتد، باید از طریق سوئیفت با بانکهای خارجی ارتباط برقرار کنند. این سیستم یعنی جامعه ارتباطات مالی بینبانکی جهانی، برای انجام پرداختها و ارسال اعتبارات اسنادی مورد استفاده قرار میگیرد. پرویز عقیلی، مدیرعامل بانک خاورمیانه در این باره به رویترز گفت: ما تقریباً 40 درخواست سوئیفتی به بانکهای مختلف در سراسر جهان ارسال کردهایم و درخواست کردهایم اکنون که تحریمها برداشته شده، تمایل داریم اسنادی را تبادل کنیم و اینکه آنها یک رابطه بانکی مکاتبهای را مورد توجه قرار دهند... برخی از این درخواستها برگشتهاند و سوالات متعددی درباره اسنادی که لازم دارند پرسیده شدهاند. این مقام بانک مرکزی ایران گفت: بانکهایی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا برای افتتاح شعبی در ایران بعد از لغو تحریمها گفتوگوهایی داشتهاند. انشاءالله بزودی شاهد این اتفاق هم خواهیم بود. ایران برای تجارت بازار بسیار جذابی است و آنها این را میدانند. اما عقیلی میگوید انتظار دارد بانکهای بزرگتر حداقل 6 تا 12 ماه صبر کنند و بعداً دنبال تجارت جدی در ایران بروند.
بوئینگ: برای فروختن هواپیما به ایران رقابت میکنیم!
رئیس شرکت بوئینگ با اشاره به اینکه این شرکت در حال نزدیک شدن برای دریافت یک سفارش عمده از ایران گفت: شما میتوانید انتظار داشته باشید که بازار ایران احتمالا به صورت ۵۰-۵۰ بین بوئینگ و ایرباس تقسیم شود و ما قرار است بر سر این بازار رقابت کنیم. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، دنیس مویلنبورگ، رئیس شرکت بوئینگ گفت: کارشناسان این شرکت انتظار دارند امسال به هدف 10 میلیارد دلار سرمایه در گردش دست یابند. بوئینگ در رقابتی سخت با رقبای خود بویژه شرکت اروپایی ایرباس و بمباردیر کاناداست که ماه آوریل 125 فروند از هواپیماهای مدل سیسریز خود را در قالب قراردادی به ارزش 6/5 میلیارد دلار به خطوط هوایی دلتا ایرلاینز فروخت. مویلنبورگ در پاسخ به این سوال که آیا بوئینگ در حال کاهش قیمتها برای گرفتن سفارشات جدید است، گفت: «هرچند فضای بازار فضایی رقابتی است اما وقت آن نیست که ما تصمیمات مالی بدی برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار بگیریم، زیرا ما ذخیره قدرتمندی داریم». مویلنبورگ افزود: در شرایطی که میزان فروش هواپیما کم شده، چشمانداز گرفتن یک سفارش عمده از ایران در حال نزدیکتر شدن است. وی پس از گفتوگو با ایرلاینهای ایرانی گفت: ما میتوانیم ببینیم که تقاضای بازار واقعی است و اینکه شامل هواپیماها پهنپیکر و باریکپیکر میشود. وی افزود: اعلام فروش 118 فروند هواپیمای شرکت ایرباس به ایران نشاندهنده این پتانسیل قابل توجه است. شما میتوانید انتظار داشته باشید که بازار (ایران) احتمالا به صورت 50-50 بین بوئینگ و ایرباس تقسیم شود و ما قرار است بر سر این بازار رقابت کنیم.