printlogo


کد خبر: 158529تاریخ: 1395/3/17 00:00
شبکه‌های اجتماعی به امتحانات نهایی هم رحم نکردند
حراج سؤالات امتحانی در تلگرام!

گروه اجتماعی: صفحات و کانال‌هایی با نام فروش سوالات امتحانات نهایی در شبکه‌های اجتماعی به چشم می‌خورد که مدعی هستند سوالات امتحانات نهایی 2 ساعت پیش از آغاز امتحان به دست آنها می‌رسد!
این روزها کانال و صفحه‌هایی در تلگرام وجود دارد که سوالات امتحانات نهایی را با مبلغ حداقل ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند و داوطلبانی که تمایل به خرید سوالات لو رفته دارند باید با ریختن مبلغ از طریق کارت‌های شتاب اقدام کنند. در این صفحات پیام‌هایی همچون «تنها پخش‌کننده اصلی خودمان هستیم و کسانی که سوالات را از کانال دیگری می‌خرند عواقبش با خودشان است»، «گول پیج‌های دیگر را نخورید»، «قیمت سوال‌ها هنوز مشخص نیست و این موضوع وابسته به واسطه ما در حوزه است»، «فقط سوال داریم و پاسخنامه موجود نیست»، «طبق آخرین صحبت من با واسطه حوزه احتمال آمدن سوال۹۰ درصد است» و«دوستان دیدید سوالات ادبیات همونی بود که بهتون دادم و درست بود» آمده است.
دعوت دانش‌آموزان به تجمع
یکی دیگر از نکاتی که در این کانال‌ها جالب توجه است، دعوت دانش‌آموزان به تجمع و اعتراضات است، در کنار ادعای فروش سوالات، دانش‌آموزان را به شرکت در تجمعات و نترسیدن از اعتراضات دعوت می‌کنند. در کنار این کانال‌ها، گروه‌های تلگرامی دانش‌آموزی نیز وجود دارد که روزانه بیش از هزاران پیام در آنها رد و بدل می‌شود و در میان پیام‌هایی که ارسال می‌کنند پیگیری خرید سوالات نیز به چشم می‌خورد و چه دختران و چه پسران سوم دبیرستانی که در حاشیه این اعتراضات از طریق شبکه‌های اجتماعی یا تجمعات با هم آشنا شده‌اند، در میان هزاران پیام بی‌محتوایی که به یکدیگر می‌دهند می‌توان پیگیری جدی دانش‌آموزان را برای خرید سوالات و اطلاع از تجمعات مشاهده کرد.
کانال‌هایی برای شیادی
این درحالی است که عبدالرسول عمادی، رئیس سنجش وزارت آموزش‌وپرورش با تکذیب لو رفتن سوالات  به مهر اظهار داشت: ایجاد این کانال‌ها و صفحات شیادی است و از شرایط زمان امتحانات دانش‌آموزان سوءاستفاده می‌کنند. امتحانات از ضریب امنیت بالایی برخوردارند و احتمال لو رفتن سوالات صفر است. همچنین شائبه‌هایی مبنی بر لو رفتن سوالات آمادگی دفاعی نیز وجود دارد. امتحانی که نهایی نیست و به صورت هماهنگ استانی برگزاری می‌شود و تنها نیمی از نمره آن به صورت کتبی بوده است. در این‌باره نیزمسعود ثقفی، سخنگوی آموزش‌وپرورش شهر تهران عنوان کرد: با قاطعیت اعلام می‌کنم سوالات آمادگی دفاعی لو نرفته است و بحث‌هایی که مبنی بر لو رفتن این سوالات در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، شایعه است و  برخی سایت‌ها نیز بر این شایعه دامن می‌زنند. همچنین رسول پاپایی، معاون اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش گفته است: «با توجه به فراگیر شدن شبکه اجتماعی و حضور پررنگ دانش‌آموزان و اولیا در این شبکه‌ها بویژه در کانال‌های تلگرام، عده‌ای شیاد و فرصت‌طلب برگزاری امتحانات را فرصتی مناسب دیده‌اند که تحت عناوینی مانند فروش سوالات نهایی با مبالغ زیاد دست به سودجویی و سوءاستفاده از فضای امتحانات بزنند».
یک سال تحصیلی پرحاشیه
به هر روی، پایان سال تحصیلی ۹5-۹4 حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت اما بی‌شک این حاشیه‌ها تا پایان امتحانات ادامه خواهد داشت و همچنان شاهد گسترش صفحه‌ها و کانال‌های گوناگون و سودجو خواهیم بود که هدفی جز سوءاستفاده از شرایط دانش‌آموزان ندارند. انتظار می‌رود حراست وزارت آموزش‌وپرورش و پلیس فتا جدی‌تر به این موضوع وارد شوند. تمام اطلاعات این افراد با شماره کارت و حساب‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌کنند به راحتی قابل دسترس است که می‌توان با آنها برخورد کرد، چراکه در حال حاضر تنها کسی که در این میان زیان مالی، علمی و روحی می‌بیند دانش‌آموز است که ممکن است در برخی موارد جبران‌ناپذیر باشد.


Page Generated in 0/0047 sec