printlogo


کد خبر: 158567تاریخ: 1395/3/17 00:00
حمله سربازان ترکیه و تروریست‌های النصره به حلب تحت پوشش معارضان میانه‌رو
آمریکا: القاعده را نزنید، با ماست!

گروه بین‌الملل: آخرین گزارش‌ها از شمال سوریه حاکی از آن است که آمریکایی‌ها به‌رغم شواهد موجود مبنی بر عملیات مشترک تروریست‌های جبهه النصره و معارضان موسوم به میانه‌رو در حلب، از روسیه خواسته آنها را بمباران نکند.
پنتاگون در همان حال که از آسمان برای گروه‌های تروریستی در استان حلب سوریه اسلحه می‌اندازد، از کرملین خواسته است با مهم‌ترین شاخه تروریست‌های القاعده کاری نداشته باشد.  سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه این هفته با افشای این درخواست عجیب واشنگتن برای امان دادن به جبهه النصره که مانند داعش در فهرست سیاه شورای امنیت قرار دارد، گفت: «آمریکا از ما درخواست کرده است شاخه القاعده در سوریه یعنی جبهه النصره را هدف قرار ندهیم زیرا از آن نگران است که گروه‌های مسلح معارض سوری هدف قرار گیرند. روسیه مدت‌هاست تأکید دارد گروه‌های مسلح معارض که مورد حمایت آمریکا هستند، باید مناطق تحت تصرف جبهه النصره را ترک کنند».
در حقیقت طی ماه‌های گذشته نیروهای مورد حمایت آمریکا در منطقه ادلب سوریه، تحت عنوان «شورشیان میانه‌رو» به شکلی غیرقابل تفکیک با تروریست‌های جبهه النصره متحد شده‌اند. اما آمریکا بر این موضوع چشم بسته است و همچنان اصرار دارد که این تروریست‌ها براساس آتش‌بس 27 فوریه نباید توسط روس‌ها بمباران شوند. این در حالی است که از 15 سال پیش و به دنبال حادثه یازدهم سپتامبر، بهانه اصلی آمریکایی‌ها برای لشکرکشی به عراق و افغانستان و استقرار پایگاه‌های نظامی‌شان در سراسر خاورمیانه، جنگ با القاعده بوده است. اما امروز ناتو و پنتاگون به‌سادگی چشم بر جنایت‌های این سازمان تروریستی در سوریه می‌بندد و حتی خواستار حمایت از آنها در غالب شورشیان میانه‌رو می‌شود.  لاوروف در این باره تاکید می‌کند: «روسیه و آمریکا درباره چگونگی حفظ آتش‌بس در سوریه گفت‌وگوهایی نزدیک داشته‌اند اما جنگ علیه گروه تروریستی داعش و جبهه النصره باید یک اولویت اصلی باشد».
دیروز وزارت دفاع روسیه اعلام کرد دست‌کم 270 غیرنظامی دیگر در بمباران‌های تروریست‌ها در سوریه طی 24 ساعت اخیر کشته شده‌اند. این وزارتخانه در بیانیه‌ای همچنین افزود گروه تروریستی جبهه النصره، وابسته به القاعده در سوریه توانسته است به نیروهای تازه دست یافته و دوباره جنگی فعال را به راه بیندازد.
گزارش‌ها حاکی است، اعضای جبهه النصره در مناطق مشترک با ستیزه‌جویان موسوم به «اپوزیسیون میانه‌رو» مجددا تقویت شده‌اند.
یک مرکز رصد تحولات سوریه نیز خبر داده 2000 تروریست تازه نفس که بخشی از آنها را نظامیان ترکیه‌ای با لباس مبدل تشکیل می‌دهند، در حومه شمالی شهر حلب تجمع کرده و قصد یک حمله بزرگ را دارند. این نهاد ناظر روسی روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد شبه‌نظامیانی از گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی مختلف که «معارض میانه‌رو» خوانده می‌شوند در منطقه شیخ مقصود جمع شده‌اند. اما بنا بر شواهد، آنها طبق ادعای آمریکایی‌ها قصد مبارزه با داعش را ندارند بلکه می‌خواهند به موقعیت‌هایی حمله کنند که در کنترل ارتش سوریه است.
طبق گفته‌ شهروندان حلب، بخشی از این شبه‌نظامیان در حقیقت سربازان ویژه ترک هستند. به گزارش خبرگزاری تاس، براساس بیانیه مرکز روسی رصد صلح، تروریست‌های النصره و حامیان ترکیه‌ای آنها تحت پوشش معارضان میانه‌رو مورد حمایت غرب در حال گلوله‌باران مواضع ارتش و نیروهای کرد هستند و علاوه بر آن مناطق مسکونی حلب را نیز هدف قرار داده‌اند که ده‌ها قربانی غیرنظامی بر جای گذاشته است.
رژیم سعودی حامی همیشگی تروریست‌ها
اعتقاد به تروریست‌پرور بودن حاکمان عربستان، حتی میان معارضان سوری که ریاض ادعای حمایت از آنها در مقابل بشار اسد را دارد به طور عمیق ریشه دوانده است.  پس از به بن‌بست رسیدن مذاکرات صلح سوریه در ژنو، بسیاری از معارضان داخلی سوریه، ریاض را مقصر این اتفاق می‌دانند که چرا به جای اتخاذ مواضع عقلایی و روندی سازنده و  دیپلماتیک، تنها حمایت از گروه‌های تروریستی تکفیری را سرلوحه کار خود قرار داده، حتی اگر این گروه‌ها نظیر جیش‌الاسلام، توسط شرکای غربی سعودی‌ها در سیاهه گروه‌های تروریست  افراطی  نظیر داعش و القاعده در شورای امنیت گنجانده نشده باشند.
«میسی کریدی» یکی از اعضای هیات معارضان سوری که در مذاکرات ژنو حاضر بوده است، استعفای اخیر «محمد علوش» (پسرعموی تروریست به هلاکت رسیده مشهور، زهران علوش) را از سمت «مذاکره‌کننده ارشد» در هیات ریاض مغتنم شمرده و به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «بین نشست وزیران خارجه روسیه و سعودی در مسکو و استعفای علوش از سمت مذاکره‌کننده ارشد ارتباط وجود دارد. ممکن است عربستان‌سعودی به نحوی از برخی مواضع خود کوتاه آمده و این موضوع علوش را رنجانده است ولی در واقع نمی‌توان روی این سناریو شرط‌بندی کرد. چه‌بسا این تصمیم در راستای تشدید وخامت اوضاع و مخالفت تلویحی با ایده مذاکره اتخاذ شده است». این سیاستمدار زن مخالف سوری  فاش می‌کند که شخصیت تروریستی مثل محمد علوش توسط سعودی‌ها به  معارضان داخلی دمشق تحمیل شده است: «ما قبول نمی‌کنیم با امثال این افراد دور یک میز بنشینیم، برای اینکه آنها مرتکب اقدامات تروریستی می‌‌شوند». او همچنین احتمال فشار روسیه به عربستان برای دور کردن علوش از هیات مذاکره‌کنندگان معارض را رد نکرده اما معتقد است: «نمی‌توان از عربستان سعودی انتظار تعامل یا اتخاذ موضعی سازنده در این‌ باره داشت، چرا که این رژیم همواره از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند. من معتقدم مواضع سعودی به شکل‌گیری تحولاتی سازنده نمی‌انجامد». خانم کریدی درباره آینده مذاکرات صلح سوریه  و پیش‌بینی‌ها درباره دور بعدی مذاکرات ژنو، گفت: «طبق اظهارات دی‌میستورا (نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه) به نظر می‌رسد مذاکرات ژنو دیرتر آغاز شود. گفته می‌شود تا چند هفته دیگر این مذاکرات آغاز می‌شود. من معتقدم موعد آن بعد از ماه مبارک رمضان خواهد بود».


Page Generated in 0/0043 sec