printlogo


کد خبر: 158573تاریخ: 1395/3/17 00:00
چهارگوشه

آرزوی موفقیت الجزیره برای داعش
حمایت علنی و ستایش‌های یکی از مجریان و مسؤولان شبکه الجزیره از داعش، بار دیگر نشان داد چگونه این شبکه قطری به بوق تبلیغاتی جنایتکاران تکفیری تبدیل شده است. به گزارش العالم، احمد منصور، مجری الجزیره، در صفحه خود در فیسبوک نوشت: «نبرد فلوجه یک دروغ است. این نبرد علیه شهر قهرمان‌ فلوجه و مردم پایدار آن است که در سال 2004، در 2 نبرد، عظمت آمریکا را در هم شکستند». منصور در ادامه پیام خود، برای داعش در فلوجه آرزوی موفقیت کرده و گفته است: «به خواست خدا این‌بار نیز فلوجه نیروهای مورد حمایت ایران را شکست خواهد داد». او یکی از گردانندگان اصلی این شبکه و از طرفداران سرسخت اخوان‌المسلمین و جریانات مسلح سلفی است.

دستگیری ملوان مست آمریکایی در اوکیناوا
پلیس اوکیناوا در جنوب ژاپن نیمه‌های شنبه شب، یک ملوان آمریکایی را به اتهام رانندگی درحال مستی بازداشت کرد. این درحالی است که فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در اوکیناوا در پی قتل یک زن ژاپنی به دست یک نظامی سابق آمریکایی در این استان، محدودیت‌هایی را علیه نیروها و کارکنان پایگاه‌های نظامی از جمله منع تردد شبانه و استفاده از الکل در خارج از پایگاه اعمال کرده بود.

تظاهرات ضد دولتی در لهستان
حدود 50 هزار نفر در ورشو پایتخت لهستان در اعتراض به سیاست‌های دولت، تظاهرات کردند. یورونیوز گزارش داد؛ معترضان روز شنبه در خیابان‌های ورشو علیه دولت محافظه کار و آنچه آن را دولتی با سیاست‌های ضددموکراتیک می‌خواندند، دست به تظاهرات زدند. تظاهر‌کنندگان از سوی الکساندر کواشنیوسکی و برونیسلاو کوموروفسکی، 2 رئیس‌جمهوری سابق لهستان همراهی می‌شدند. اتحادیه اروپایی گفته است دموکراسی و حاکمیت قانون در لهستان در خطر است.

آزادسازی پایگاه هوایی قرضابیه از چنگ داعش
نیروهای لیبیایی شنبه موفق شدند پایگاه هوایی قرضابیه را از چنگ داعش خارج کنند. پایگاه یاد شده در 20 کیلومتری سرت - مرکز اصلی تجمع داعش در لیبی- قرار دارد و از اهمیت راهبردی بسیاری برخوردار است؛ زیرا با کنترل این پایگاه، راه‌های امدادرسانی داعش قطع شده و محاصره این گروه در داخل شهر تنگ‌تر می‌شود. طی 3 هفته گذشته این نیروها موفق شدند عناصر داعش را از غرب شهر «مصراته» واقع در غرب لیبی به اطراف آن عقب برانند.

افزایش موافقان خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی
به نوشته روزنامه گاردین، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد کمپین ماندن انگلستان در اتحادیه اروپایی طی 2 هفته گذشته با افت 4 درصدی نسبت به گذشته، از کمپین خروج عقب افتاد. کمپین خروج اکنون 3 درصد از کمپین ماندن، پیش است و دوپنجم رای دهندگان در این کمپین، مساله مهاجران را یکی از 2 مساله مهم برای ترک اتحادیه اروپایی می‌دانند. افراد خواهان خروج، بر این باورند که در صورت خروج انگلستان از اتحادیه اروپایی مساله مهاجرت‌ها بهتر تحت کنترل خواهد بود. همچنین امکان ورود ترکیه به اتحادیه اروپایی و خطرهای امنیتی آن از جمله مواردی است که احتمالا بزودی کمپین خروج روی آن تاکید خواهد داشت.  

کشتن قاضی و دادستان در افغانستان
صبح دیروز حمله گروهی شبه‌نظامی به دادگاه استیناف ولایت لوگر در شرق افغانستان 7 کشته و دست‌کم ۱۹ زخمی برجا گذاشت. این حمله از آن رو خطرناک بوده است که شبه‌نظامیان با برنامه‌ریزی قبلی و در لباس پلیس افغانستان به دادگاه استیناف در شهر «پل علم» مرکز ولایت لوگر حمله برده و «محمد اکرام» رئیس دادگاه را هم کشته‌اند. خبرگزاری تسنیم، در گزارشی این شبه‌نظامیان را نه طالبان بلکه مخالفان مسلح دولت افغانستان خوانده است. سلیم صالح،  سخنگوی والی لوگر گفته است که در این حمله 3 مهاجم مسلح وارد ساختمان دادگاه استیناف شده و به سوی کارمندان آتش گشوده‌اند که تعدادی از کشته‌شدگان قاضی و دادستان هستند. همچنین تمام مهاجمان در درگیری با نیروهای امنیتی افغان کشته شده‌اند.


Page Generated in 0/0048 sec