printlogo


کد خبر: 158600تاریخ: 1395/3/18 00:00
خلعتبری از دلایل حضورش در گسترش فولاد می‌گوید
همه‌چیز پول نیست

باربد بهراد: پیدا کردن محمدرضا خلعتبری در این روزها چندان آسان نیست اما به هر ترتیبی که بود سراغ بازیکن جنجالی و سابق سپاهان رفتیم تا درباره اتفاقات عجیب این فصل سپاهان نظر او را جویا شویم. او از محرم نویدکیا حسابی دفاع کرد و مدیریت سپاهان را مقصر اصلی این اتفاقات دانست.  خلعتبری در این مصاحبه با همان ادبیات صریحش درباره همه اتفاقات صحبت کرد.
***
  قرار بود به استقلال بروی اما نشد، علت چه بود؟
من هیچ وقت نگفتم از سوی استقلال پیشنهاد رسمی دارم. یکی از همکاران شما هفته قبل از من سوال کرد اگر استقلال تو را بخواهد به خاطر حضورت در پرسپولیس و سابقه پوشیدن پیراهن این تیم به استقلال می‌روی یا نه که من صریحا اعلام کردم حتما از پیشنهادشان استقبال می‌کنم. این به معنای پیشنهاد رسمی استقلال نبود بلکه واکنش من نسبت به یک صحبت بود. البته همان موقع هم اعلام کردم چند تیم با مدیربرنامه‌هایم تماس گرفته‌اند که یکی از آنها گسترش فولاد بود.
  برای همین به آنجا رفتی؟
برای بازیکنی به سن و سال من دیگر پیشنهاد مالی اولویت نخست نیست. من به اندازه کافی در فوتبال کسب درآمد داشتم و حالا برایم اولویت‌های دیگری مطرح است. اگر با یک مربی خوب کار کنی می‌توانی سال‌ها روی اوج باشی و همین به خودی خود از هر لحاظ برایت موفقیت‌آمیز است. باشگاه گسترش فولاد یکی از حرفه‌ای‌ترین باشگاه‌های ایران است که می‌دانم امکانات بسیار خوبی دارد و از مربی با دانشی بهره می‌برد. آنها امسال اگر کمی خوش‌شانس بودند می‌توانستند حتی سهمیه کسب کنند.
  کمی هم درباره سپاهان صحبت کنیم. عبدالله ویسی را چگونه می‌بینی؟
برای او بسیار خوشحالم. از بین گزینه‌های داخلی ویسی بهترین انتخاب برای سپاهان بود و امیدوارم وضعیتی را برای او پدید بیاورند که بتواند موفقیتش را در اصفهان هم تکرار کند اما با توجه به مدیریت آقایان آینده سختی را برایش متصور هستم. دلیلش این است که آقایان تفکر فوتبالی ندارند. کجای جهان در پایان فصل ناگهان جریمه 30 درصدی برای بازیکنان در نظر می‌گیرند؟ حالا اگر 10 درصد بود قابل قبول بود اما 30 درصد یعنی می‌خواهند هر طور که شده باقی طلب بازیکنان را ندهند. باقریان یک فصل تمام فقط وعده و وعید داد و هرگز نتوانست به حرف‌هایش عمل کند. من حدود 60 درصد طلبم را گرفتم اما خبر دارم بعضی از بازیکنان حتی 40 درصد هم نگرفتند. به هر حال مدیریت آقایان در نوبه خودش شاهکار بود. فکر می‌کنند با بیرون کردن بازیکنان قدیمی و با تجربه قادرند سپاهان جدیدی را بسازند اما سپاهان همیشه به بازیکنان بزرگش متکی بوده و خدا می‌داند با این روند هواداران این تیم فصل بعد چه روزهایی را باید تحمل کنند.
  به نظر می‌رسد تو هم در جبهه محرم نویدکیا هستی و حرف‌هایش را در برنامه 90 تایید می‌کنی؟
محرم شناسنامه سپاهان است. او هر چه گفت درست و صحیح است. بازیکن‌سالاری یعنی بازیکن خودش شروع به دخالت می‌کند اما ما همه می‌دانستیم مدیریت باشگاه همیشه از محرم کمک می‌خواست. چطور زمانی که ابتدای فصل پولشان کم بود خودشان نیامدند با بازیکنان صحبت کنند؟ آن روز که محرم را به واسطه مقبولیتش سراغ بازیکنان فرستادند یادشان رفته؟ نویدکیا هیچ کاری را خودخواسته انجام نداد. همیشه این مدیران و مربیان بودند که می‌خواستند او با محبوبیت و مقبولیتش اهداف آنان را تامین کند. متاسفانه اینک جو بدی علیه محرم به راه افتاده است اما او هر حرفی زد عین واقعیت بود. هواداران سپاهان خودشان می‌دانند نویدکیا چه نقشی در تیمشان داشته و بسیاری از قهرمانی‌های این تیم بدون نویدکیا ممکن نبود. آقایان دنبال بهانه بودند که همه تقصیرات تیم را گردن یک نفر بیندازند. تقصیر نویدکیا بود که 2 بازیکن خوب خارجی ما تا نیم‌فصل نتوانستند بازی کنند؟ اگر از ابتدا پادوانی و پریرا می‌توانستند بازی کنند شما شک نکنید عاقبت تیم این نمی‌شد.
  تو طرفدار خروج فرکی بودی یا نه؟
به نظرم بزرگ‌ترین اشتباه مدیران سپاهان موافقت با استعفای فرکی بود. اگر حسین آقا تا پایان فصل می‌ماند قطعا نتایج اینچنین نمی‌شد اما آقایان به راحتی فرکی را به خانه فرستادند و یک مربی آوردند که فقط از آنها حرف‌شنوی داشت. بگذارید من به شما بگویم استیماچ اصلا هیچ مشکلی با عقیلی نداشت و مرتب از شخصیت بالا و حرفه‌ای او حرف می‌زد اما ناگهان فردای همان روز گفت او جایی در تیم ندارد. این تصمیم مدیران بود اما آن را به سرمربی تحمیل کردند و چون استیماچ می‌خواست در سپاهان باقی بماند به تک‌تک حرف‌های آنان گوش می‌کرد. در کار این مربی بسیار دخالت شد و ثمره‌اش را همه دیدیم. ابتدا قرار بود یک بازیکن دیگر به جای عقیلی اخراج شود اما نمی‌د‌انم چه شد به یکباره قرعه به نام هادی افتاد و آن قضایا پیش آمد. سپاهان قهرمان فصل قبل بود و باید با تقویت بیشتر پا به لیگ پانزدهم می‌گذاشت اما متاسفانه مدیریت آقایان کار را خراب کرد.
  خبر داشتی که قرارداد حسین فرکی 5/2 میلیارد البته با همه آپشن‌های خاصش بود؟
یک چیزهایی شنیده بودم اما برایم بسیار عجیب بود که چطور باشگاه که می‌گوید بودجه‌مان کم شده و باید همه بازیکنان تیم را درک کنند و حتی کمتر از فصل قبل بگیرند به مربی تیم می‌خواهد آن مبلغ را بپردازد؟ همانطور که گفتم عوض اینکه مدیر تیم بیاید و این را به بازیکنان بگوید از محرم نویدکیا خواستند تا به‌عنوان کاپیتان با همه صحبت کند و از آنجایی که همه محرم را قبول داشتند با پیشنهاد باشگاه موافقت شد. من به شخصه 200 میلیون تخفیف دادم و می‌دانم بازیکنان دیگر هم چنین کردند حتی بعضی‌ها از سال قبل‌شان هم کمتر گرفتند. مبلغ قرارداد کادر فنی با ریاضت اقتصادی که به بازیکنان تحمیل شد همخوانی نداشت. اگر برای بازیکنان پول نبود چطور برای کادر فنی بود؟ همین‌هاست که من می‌گویم مدیریت سپاهان فکر فوتبالی نداشت. این مسائل روی بازیکنان تاثیر بدی می‌گذارد.
  به تیم‌ملی برسیم؛ احساس می‌کنی سرانجام کارلوس کی‌روش تو را دعوت می‌کند؟
اجازه بدهید در این باره دیگر چندان حرف نزنم. این همه مصاحبه انجام دادم ثمره‌اش چه شد؟ من به‌عنوان یک فوتبالیست به بهترین شکل ممکن توانایی‌هایم را در زمین مسابقه نشان می‌دهم و این دیگر سرمربی تیم‌ملی است که می‌بایست من را انتخاب کند. اما خودم به این نتیجه رسیده‌ام که این دعوت نشدن‌ها به هیچ وجه فنی نیست. امیدوارم تیم‌ملی در راه صعود به جام جهانی روسیه موفق باشد. این تنها حرفی است که می‌توانم درباره تیم‌ملی بزنم.
  به‌عنوان سوال پایانی فکر می‌کنی مهم‌ترین دلیل افت عجیب سپاهان، تیمی که همیشه از مدعیان قهرمانی بود، چیست؟
همان حرف‌های محرم را در برنامه 90 دوباره بخوانید. تیمی که در فصل قبل قهرمان شده بود و باید حمایت می‌شد یک فصل تمام فقط وعده و وعید شنید. همانطور که گفتم بازی نکردن دو تن از بهترین بازیکنان خارجی‌مان تا نیم‌فصل خودش یک فاجعه مدیریتی بود. از آن طرف احسان حاج‌صفی به‌عنوان یکی از ستون‌های تیم ناگهان در همان نیم‌فصل نخست در بازی‌های ابتدایی از ما جدا شد و از سوی دیگر محرم نویدکیا هم در تیم نبود. اینها را داشته باشید و بیرون رفتن فرکی را هم کنارش بگذارید تا ببینید چگونه یک مجموعه خودش را به ته چاه انداخت. امیدوارم بازیکنان خوبی برای ویسی خریده شوند چرا که در غیر این صورت کار او بسیار سخت خواهد بود. اینکه بخواهند یک تیم را همینجوری بی‌حساب و کتاب جوان کنند تبعاتی دارد.


Page Generated in 0/0054 sec