printlogo


کد خبر: 158621تاریخ: 1395/3/18 00:00
چهارگوشه

چک کشتار ارامنه را نسل‌کشی می‌خواند
رئیس‌جمهوری چک اذعان کرد کشورش در تایید کشتار 5/1 میلیون ارامنه به دست دولت عثمانی تاخیر کرده است و پس از سفرش به ارمنستان از پارلمان کشورش برای این امر درخواست خواهد کرد.  پارلمان آلمان پنجشنبه گذشته کشتار ارامنه به دست ترک‌های عثمانی در سال 1915 میلادی را «نسل‌کشی» خواند. ارمنی‌ها می‌گویند در سال ١٩۱۵، یک‌میلیون و 500 هزار نفر از ارمنی‌های ساکن ترکیه امروز بر اثر اقدامات ارتش امپراتوری عثمانی جان خود را از دست دادند. ترکیه رقم عنوان شده را نادرست می‌داند.

کشته شدن 5 مأمور امنیتی اردن
به گزارش خبرگزاری رسمی اردن (بترا)، در حمله به دفتر مرکز امنیتی اردوگاه بقعه در شمال امان، پایتخت اردن دست‌کم 5 نفر کشته شده‌اند.  سخنگوی رسمی دولت اردن گفت: این حمله تروریستی روز دوشنبه (17 خرداد) همزمان با نخستین روز ماه مبارک رمضان و اندکی پیش از ساعت 7 بامداد به وقت محلی انجام شد. 3 تن از کشته‌های این حمله افسر و 2 تن دیگر کارمند سازمان اطلاعات هستند. اردوگاه پناهجویان بقعه بزرگ‌ترین اردوگاه در اردن است.

اولاند: تهدیدها علیه فرانسه پابرجاست
رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید تهدیدها علیه کشورش در جریان مسابقات فوتبال یورو۲۰۱۶ همچنان پابرجاست. فرانسوا اولاند گفت: فرانسه که از زمان حملات 13 نوامبر در پاریس (با 130 کشته) در حالت فوق‌العاده به‌سر می‌برد، از تمام امکانات برای تضمین امنیت در جریان این مسابقات استفاده خواهد کرد. پیش‌تر آژانس اطلاعات داخلی آلمان هشدار داده است که گروه تروریستی داعش در حال آماده‌سازی خود برای حمله تروریستی در جریان مسابقات فوتبال یورو 2016 است.  مسابقات یورو 2016 قرار است از 21 خرداد به‌مدت یک ماه در فرانسه برگزار شود.

هشدار اردوغان درباره کاهش جمعیت ترکیه
رئیس‌جمهوری ترکیه با تاکید بر اینکه زن بدون پذیرش نقش مادری به درجه کمال نمی‌رسد، بر ضرورت افزایش نرخ زاد و ولد در راستای حفظ ارزش‌های اسلامی تاکید کرد. اظهارات رجب طیب‌اردوغان در ادامه سیاست افزایش جمعیت و در راستای پایبندی به سنت‌های اسلامی ایراد شد. وی پیش‌تر نیز سیاست‌های کنترل جمعیت و تنظیم خانواده را مغایر با ارزش‌های اسلامی توصیف کرده بود. طبق آمار، جمعیت ترکیه سال گذشته با افزایشی 3/1 درصدی به ۷۸ میلیون و ۷۴۱ هزار نفر رسید.

مرگ نخستین خبرنگار آمریکایی در افغانستان
نخستین خبرنگار آمریکایی به همراه مترجم افغان خود در نزدیکی شهرستان مارجه ولایت هلمند در جنوب افغانستان هدف حمله راکتی طالبان قرار گرفته و کشته شدند. براین اساس، دیوید گیلکی، خبرنگار رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) و ذبیح‌الله تمنا، مترجم این خبرنگار هنگام سفر با نیروهای ارتش افغانستان هدف حمله طالبان مسلح  قرار گرفتند. ژنرال محمد امین، فرمانده لشکر 205 ارتش افغانستان نیز وقوع این حمله را تایید کرده است.

آتش‌سوزی هتلی در مکه در آستانه موسم حج
در آستانه برگزاری موسم جدید حج در سرزمین حجاز، عربستان کماکان همانند سال گذشته مکانی ناامن برای زائران حرم الهی محسوب می‌شود. به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری «عاجل» سعودی، نیروهای دفاع شهری سعودی اعلام کردند که در پی وقوع آتش‌سوزی در یکی از هتل‌های مکه مکرمه تمام 570 زائر مستقر در این هتل که تابعیت‌های مختلف دارند، از این مکان بیرون برده شدند. این حادثه بار دیگر یادآور حوادث تلخی است که در سال‌های اخیر در مکه رخ داده است از جمله اینکه سال گذشته 107 نفر از حجاج بر اثر سقوط جرثقیل در مسجدالحرام جان خود را از دست دادند و 238 نفر دیگر نیز زخمی شدند. تلخ‌ترین حادثه سال گذشته در جریان فریضه حج، جان‌باختن شمار زیادی از حجاج در منا بود تا جایی که شمار حجاج ایرانی که در این حادثه جان‌باختند 470 نفر اعلام شد.
 


Page Generated in 0/0075 sec