printlogo


کد خبر: 158636تاریخ: 1395/3/18 00:00
گزارشی از ویژه‌برنامه‌های سیما در ماه مبارک رمضان
تلویزیون همراه با روزه‌داران

گروه فرهنگ‌وهنر: ماه مبارک رمضان با همه شیرین‌کامی‌های معنوی که از سحر تا افطار برای روزه‌داران باقی می‌گذارد، فرارسیده و حالا فرصتی مناسب است تا تلویزیون در همجواری تغییرات صورت یافته در ارکان مدیریتی خود بتواند خودی نشان دهد و روزه‌داران را سیراب از برنامه‌های ارزنده و قابل تامل خود کند؛ برنامه‌هایی که در عین همسویی با ایام عرفانی این ماه گرانقدر باید بتوانند ساعاتی خوش را برای مخاطبان به ارمغان بیاورند و از این رو بخش مهمی از برنامه‌ها اختصاص به سریال‌هایی با نگاه طنازانه دارد.
سریال‌هایی با محوریت خانواده
 امسال تلویزیون برای این بخش مهم از برنامه‌ها نگاه خود را به 2 سریال تولیدی «پادری» و «برادر» از شبکه‌های اول و دوم دوخته و مینی‌سریال «کشیک قلب» هم در شب‌های لیالی قدر در فاصله بین چهارم تا هشتم تیر با مناسبت خاص موضوعی روی آنتن می‌رود. سریال‌هایی با محوریت خانواده که حال و هوای رمضانی هم دارد و البته در «پادری» براساس آنچه از گروه سازنده سراغ داریم، محوریت اثر بر جذاب بودن و سرگرم‌سازی بیننده است. همچنین مجموعه‌های تلویزیونی «زیرزمین» و «پنجمین خورشید» از اولین روز ماه مبارک رمضان هر روز به ترتیب ساعات ۱۱ و ۱۶ از شبکه 3 سیما بازپخش می‌شود. شبکه ‌آی‌‌فیلم هم بازپخش مجموعه‌های پُرمخاطبی همچون «خداحافظ بچه»، «پایتخت»، «فاخته»، «دردسرهای والدین»، «نبردی دیگر»، «ساعت صفر» و «تنهایی لیلا» را در برنامه دارد. موضوع سریال «برادر» براساس دیدگاهی ملودرام بنا شده و باید دید جواد افشار بعد از تجربه موفق «کیمیا» باز هم می‌تواند با «برادر» خود مخاطبانی بسیار را جذب کند. داستانی از حاج‌کاظم، پهلوان و مرد شناخته‌شده‌ای که تاجر برنج هم بوده و تنها جنس ایرانی را معامله می‌کند، از این رو سریال گوشه چشمی هم به موضوع مهم حمایت از تولید ملی دارد. حاج‌کاظم به همراه پسرش مسعود و دخترش مریم که یک روزنامه‌نگار پرجنب‌وجوش است، ضد واردات قاچاق برنج‌های تاریخ گذشته و مسموم به ایران مبارزه می‌‌کند و این اقدام باعث دشمنی دلالان و قاچاقچیان این تجارت با وی می‌شود تا دشمنان با اغفال ناصر پسر دیگر او، به تجارت سالم حاج کاظم خدشه وارد کنند و همین امر به وقوع ماجراهایی منجر می‌شود. اما سریال «پادری» با نام پیشین «دودکش» هم حکایتی دارد. سریالی به تهیه‌کنندگی نامی آشنا چون سیدمحمود رضوی که در آخرین روزها از باکس مجموعه‌های تلویزیون نوروز حذف شد و جای خود را به «بیمار استاندارد» داد و حالا محمدحسین لطیفی می‌خواهد با «پادری» خود لحظات شادی را برای مخاطب در ماه رمضان رقم بزند. سریالی که در 21 قسمت هر شب ساعت 22 در ایام ماه مبارک رمضان 1395 (جز شب‌های قدر) از شبکه یک سیما پخش می‌شود. ادامه داستان «دودکش»ی‌ها و قالیشویی مشتاق و انبوهی از فرش‌های نشسته!... مسابقه «ثانیه‌ها» هم با ساختاری متفاوت و متناسب با ماه رمضان در دستور کار شبکه 2 قرار گرفته که با حضور شرکت‌کنندگانی از اقشار مختلف و طراحی پرسش‌هایی همخوان با ایام ماه مبارک رمضان پخش می‌شود.
 ‌برنامه‌های افطار شبکه‌ها: وقت گشایش‌
یکی از مهم‌ترین ساعات برای روزه‌داران نزدیک شدن به زمان افطار و گشایش روزه‌هایی است که برای رضایت معبود و رسیدن به نگاهی شفاف گرفته می‌شود. شبکه یک سیما با «شهر باران» به دنبال بارانی‌ترین نگاه برای روزه‌داران است. برنامه‌ای که با ارائه آیتم‌هایی از سخنرانی تا ترکیبی از بخش‌های روح‌نواز هر روز بعد از خبر ساعت 19 آغاز شده و تا پیش از مشروح اخبار ساعت 21 ادامه خواهد داشت. محوریت برنامه با مسائل اجتماعی از قبیل ازدواج و تشکیل خانواده است و هر شب متناسب با موضوع، چند میهمان به این برنامه می‌آیند. اما امسال هم مخاطبان «ماه عسل» را در شبکه 3 سیما تجربه می‌کنند. برنامه‌ای در 30 قسمت 75 دقیقه‌ای که به صورت زنده روانه آنتن می‌شود. برنامه‌ای گفت‌وگومحور که با دعوت میهمانان سعی دارد فضایی درس‌آموز را برای بینندگان ایجاد کند. مخاطبان شبکه قرآن هم در ایام همجوار با افطار، میهمان «ضیافت» می‌شوند. ضیافتی با رویکرد معرفی سیره علما و ایجاد فضای معنوی در لحظات افطار که همه روزه از ساعت 19:30 تا 21 به صورت زنده و مستقیم میهمان سفره‌های مخاطبان قرآنی می‌شود. همچنین در این ماه فرخنده برنامه‌هایی ویژه با محوریت سبک زندگی هم از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود که از جمله آنها مجموعه فیلم‌های کوتاه «زندگی به سبک بندگی» است که در 30 قسمت 5 دقیقه‌ای در گروه آموزش شبکه قرآن سیما تهیه و پخش خواهد شد. شبکه افق هم هر روز ساعت 17:30 از مسجد گوهرشاد در حرم امام رضا(ع) تلاوت روزانه را به روح یکی از شهدای مدافع حرم هدیه می‌کند.
‌برنامه‌های سحر ماه مبارک: همسفر  «ماه خدا»
سحرگاه تا لحظات رسیدن به سپیده اذان صبح از جمله مهم‌ترین لحظات بیداری همسفران ماه خدا است و شبکه یک سیما با برنامه «ماه خدا» سعی دارد همدل با دعای سحرنشینان رمضان باشد. برنامه‌ای که امسال با اجرای حسن سلطانی از ساعت 2 بامداد با آیتم‌های گفت‌وگوی کارشناسی و مناجات‌خوانی توسط مناجات‌خوان‌های فارسی، گفت‌وگوی تلفنی با بزرگان و علما، دعای سحر، اذان صبح، پخش نماز صبح و در آخر قرائت یک جزء از قرآن کریم از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. شبکه 2 سیما نیز با برنامه «نوسفران» ساعت 3 بامداد به مدت 60 دقیقه به تهیه‌کنندگی محمدمهدی ابهری و اجرای سیدجواد هاشمی با هدف توجه ویژه به نوجوانان در کلیت خانواده و انتقال باورهای دینی به نسل جدید، همراهی بزرگسالان با نوجوانان و کودکان در لحظه‌های معنوی سحر و احیای آیین‌های مذهبی و دینی روی آنتن می‌رود.  شبکه 3 سیما هم از مرکز سیمای «نور» در قم همراه با مردم است؛ با «سحرگاهان حرم» که هر نیمه‌شب از حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها به صورت زنده روی آنتن این شبکه می‌رود. «نسیم سحری» هم ویژه‌برنامه سحرگاهی شبکه قرآن سیما در ایام ماه مبارک رمضان است که با رویکرد ایجاد فضای معنوی براساس 3 محور شب زنده‌داری، توبه و عبودیت برای مخاطبان در نظر گرفته شده و با اجرای سیدکمال هاشم‌زاده همه روزه در ایام ماه مبارک رمضان از ساعت 2:30 پخش می‌شود. همچنین «سر سفره خدا» عنوان برنامه زنده ویژه سحرگاهی ماه مبارک رمضان شبکه کودک و نوجوان است که به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حمیدرضا عطارد در کانال نهال شبکه کودک و نوجوان، در 30 قسمت 70 دقیقه‌ای ویژه کودکان روزه اولی پخش می‌شود. در ماه مبارک رمضان سخنرانی‌های مذهبی نیز با محوریت این ماه معنوی از شبکه‌های سیما توسط خطیبانی چون حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی، حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد میرباقری، حجت‌الاسلام والمسلمین عالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی، حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی، آیت‌الله ناصری و مرحوم آیت‌الله مجتبی تهرانی روی آنتن می‌رود.
 


Page Generated in 0/0075 sec