printlogo


کد خبر: 158712تاریخ: 1395/3/20 00:00
اختصاص بیت‌المال برای حمایت از مراکز غیردولتی به منزله دریغ کردن بودجه از مدارس محروم است
کفه سنگین نابرابری آموزشی!

گروه اجتماعی: باز هم صحبت از مدارس غیردولتی در میان است و شهریه‌های افسارگسیخته؛ شهریه‌هایی که در برخی موارد سر به فلک می‌کشد و از توان خانواده‌های سطح پایین و متوسط جامعه خارج است. چطور می‌شود یک دانش‌آموز با شهریه 20 میلیون تومانی در مدرسه‌ای با مجهزترین امکانات درس بخواند اما دانش‌آموز دیگری حتی هزینه خرید لوازم مورد نیاز برای رفتن به مدرسه را نداشته باشد یا به دلیل فقر محروم از تحصیل باشد و در نهایت کودک کار شود.
آغاز خصوصی‌سازی آموزش ‌و پرورش
اوایل سال تحصیلی 94-93 بود که آموزش‌وپرورش اقدام به واگذاری برخی مدارس دولتی به بخش خصوصی کرد. اقدامی که همچنان ادامه و هنوز هم انتقادات و بیم خصوصی‌سازی در آموزش‌وپرورش وجود دارد.
اما  چرا باید در شرایطی که بسیاری از کلاس‌های درس کشور حتی نیمکت مناسب ندارند، ردیف مستقلی در بودجه دولت برای کمک به مدارس غیردولتی درنظر گرفته شود؟ آیا این موضوع باعث نمی‌شود مدارس محروم در سایه این توجه، روز به روز محرومیت‌شان افزون شود؟
هاشم‌خانی، پژوهشگر اقتصاد اجتماعی در تحلیل کارشناسی خود اختصاص ردیف بودجه به مدارس غیردولتی را درحالی ‌که حداقل امکانات از مدارس محروم دریغ شده است، نقض‌کننده عدالت عنوان می‌کند.  وی به ایلنا بیان داشت: مایه تاسف است که ردیف مستقلی در بودجه دولت برای کمک به مدارس غیردولتی درنظر گرفته شده است. به گفته ‌خانی در شرایطی که ارائه شیر رایگان در مدارس مناطق محروم کشور را به بهانه کمبود بودجه قطع می‌کنیم، اختصاص ردیف بودجه از بیت‌المال برای حمایت از مدارس غیردولتی، به‌ منزله دریغ کردن بودجه از مدارس محروم است و  نقض‌کننده عدالت خواهد بود.
کیفیت نامناسب آموزش در مدارس غیردولتی
 در همین حال اصغر مهاجری، استاد دانشگاه و کارشناس آموزشی معتقد است: نظام‌های آموزشی که مبتنی بر شهریه‌مداری هستند، به لحاظ کیفیت آموزشی خیلی خدمات مناسبی نمی‌دهند.
این کارشناس آموزشی در ادامه به این موضوع اشاره می‌کند که مدارس شهریه‌محور، متناسب با شهریه‌های‌شان شرایط حافظه‌محوری، تست‌زنی و  قبولی کنکور را در دستور کار دارند که می‌تواند از جهاتی خطرناک باشد.
غفلت از اصل 30 قانون اساسی
به‌نظر می‌رسد معدل بالا، آزمون ورودی و شهریه‌های میلیونی مثلث مدارس غیردولتی را تشکیل می‌دهد که 2 ضلع این مثلث نیازمند بررسی کارشناسی و نقد است، چرا که براساس اصل 30 قانون اساسی دولت موظف است وسایل آموزش‌وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند.
علیرضا سلیمی، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مستنداتی درباره دریافت شهریه‌های
20 میلیون تومانی در مدارس غیردولتی اظهار داشت: درحال حاضر شاهد هستیم عده‌ محدودی از همه امکانات استفاده می‌کنند، درحالی‌ که عموم مردم با مشکلات عدیده‌ای برای رتق و فتق امور درسی فرزندان‌شان مواجه هستند.
سلیمی به کم‌کاری برخی معلمان در ساعات رسمی و تحت فشار قرار دادن خانواده‌ها برای کلاس
فوق برنامه در مدارس دولتی اشاره کرد و یادآور شد:  متاسفانه باید اذعان کنم برخی معلمان سر کلاس انگیزه لازم را ندارند و منشا بخشی از این موضوع مشکلات مالی است.
سلیمی عنوان کرد: برخی معلمان در ساعت رسمی تلاش چندانی برای یادگیری دانش‌آموزان انجام نمی‌دهند و در مقابل برای برگزاری کلاس‌های فوق‌العاده از خانواده‌ها درخواست پول می‌کنند؛ به نظر می‌رسد این کم‌فروشی معلمان در سر کلاس برای خالی کردن جیب اولیاست. البته با اینکه این موارد اندک است اما دردی است که امروز وجود دارد و قابل کتمان نیست که اگر کتمان کنیم، چیزی اصلاح نمی‌شود؛ باید دقت کرد که این نقیصه جبران شود.
مدارس غیردولتی و شکاف طبقاتی
اینکه در کلانشهرها عده‌ای بی‌دغدغه فرزندشان را با شهریه‌های میلیونی در مدارس غیردولتی که به گمان خودشان دارای کیفیت بالاتری است، ثبت‌نام می‌کنند و عده‌ای در محروم‌ترین مناطق حتی توان پرداخت نازل‌ترین هزینه‌ها در مدارس دولتی را ندارند، آیا نقض‌کننده عدالت آموزشی نیست؟ مدارس غیردولتی اواخر دهه 60 راه‌اندازی شدند تا به آموزش‌وپرورش کمک کنند اما امروز این مدارس شهریه‌های سنگینی در مقاطع گوناگون تحصیلی دریافت می‌کنند و خود به نوعی چالش مبدل شده‌اند. هیچکس با تاسیس مدارس غیردولتی مخالف نیست اما آیا نباید فکری کرد تا گسترش این مدارس به شکاف طبقاتی آموزشی دامن نزند؟


Page Generated in 0/0056 sec