printlogo


کد خبر: 158749تاریخ: 1395/3/20 00:00
عملکرد اقتصادی دولت یازدهم از نگاه کارشناسان
معیشت با ضعف مدیران به حاشیه رفت

گروه اقتصادی: بیکاری، تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی و مراکز تولید، کاهش قدرت خرید مردم و بی‌برنامگی در ساماندهی آشفته‌بازار اقتصاد کشور، داد کارشناسان اقتصادی را درآورده است که چرا با گذشت حدود 3 سال از فعالیت دولت امید، تدبیر خاصی در جهت بهبود اقتصاد کشور اندیشیده نشده است؟ در این باره دبیرکل جامعه اسلامی کارآفرینان کشور با بیان اینکه اقتصاد کشور در اختیار افرادی مشخص است و هنر این افراد نیز این است که اقتصاد را براساس تورم اداره کنند، گفت: چرا دولتی‌ها صدای خرد شدن استخوان‌های کارآفرینان را نمی‌شنوند. مجتبی بیگدلی در پاسخ به این سوال که چرا با گذشت چند ماه از اجرای برجام هنوز کشور از رکود اقتصادی خارج نشده است، گفت: با کمال تاسف باید عنوان کنم اقتصاد کشور در اختیار یکسری افراد مشخص قرار گرفته است و هنر این افراد نیز این است که اقتصاد را براساس تورم اداره می‌کنند. وی ادامه داد: متاسفانه می‌بینیم که رئیس بیمه، رئیس بانک و بعد وزیر می‌شود، پس می‌بینید که پست‌ها و سمت‌ها میان یکسری افراد مشخص پاسکاری می‌شود و این افراد متاسفانه هیچ برنامه مشخصی هم ندارند. این افراد اقتصاد کشور را به مرحله فلاکت رسانده‌‌اند و پاسخگو هم نیستند.  وی ادامه داد: ماهیت این اقتصاد که در اختیار یکسری افراد مشخص مدام در حال پاسکاری شدن است چیست؟ این است که یکسری سازمان‌ها و دستگاه‌ها ایجاد شده‌اند که 90 درصد زیانده هستند و نزدیک به 100 درصد این سازمان‌ها در بودجه‌نویسی هر سال 40 درصد هزینه‌ها را گران می‌کنند. به گفته وی، حتی برخی سازمان‌ها  100 درصد هزینه‌های خدماتی ارائه شده به مردم را نیز گران می‌کنند و این سازمان‌ها که هر سال 40 درصد هم بودجه خود را افزایش می‌دهند محکوم به خرج کردن کل پول‌های خود در سال و همچنین محکوم به 40 درصد رشد بودجه هم هستند اما هیچ کارآیی برای اقتصاد ندارند.  وی افزود: بهترین ساختمان‌ها و بهترین درآمدها و سودها برای بانک‌هاست و کارخانجات در حال نابودی هستند. بیگدلی ادامه داد: در این فضا اقتصاد کشور از رکود خارج نمی‌شود و به طور قطع اقتصاد کشور به قهقرا خواهد رفت، چون سازمان‌ها هر سال هزینه‌های خود و بودجه خود را به 40 درصد افزایش می‌دهند و این مشکلات بر دوش مردم، کارآفرینان و اقتصاد کشور وارد می‌شود. بیگدلی اضافه کرد: از بس که بی‌عملی در اقتصاد دیده شده است مقام معظم رهبری سال 95 را سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نامگذاری می‌کنند. کجای دنیا زمانی که تورم به 10 درصد رسیده است سود بانکی را 2، 3برابر می‌کنند. در این وضعیت کارآفرین و صنعتگر نابود می‌شود و بنده نمی‌دانم چرا دولتی‌ها صدای خرد شدن استخوان‌های کارآفرین‌ها را نمی‌شنوند. دبیرکل جامعه اسلامی کارآفرینان کشور ادامه داد: در هیچ کجای دنیا با حقوق 50 میلیون تومانی مدیران نمی‌توانند مشکلات مردم و کارآفرین‌ها را درک کنند.
 اختصاص منابع بانکی به صنایع کوچک شعاری بیش نیست
رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران نیز با بیان اینکه نرخ بهره در دنیا ۴ درصد و نرخ سود در ایران ۲۷ درصد است، گفت: نرخ بالای سود بانکی از مشکلات مهم کسب و کار به شمار می‌رود و مانع ورود ایران به رقابت در بازارهای صادراتی است. ابوالفضل روغنی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده کالاهای تولید داخل در مقایسه با قیمت‌ کالاهای مشابه خارجی بسیار گران‌تر است، خاطرنشان کرد: هزینه‌های بالای انرژی (آب و برق)، حقوق بالای دولتی و منابع بانکی گران، همه دست به دست هم داده تا عملاً تولید نتواند قد علم کند. وی افزود: اینکه می‌گویند تسهیلات با بهره کم در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌دهیم، حرفی بیش نیست، چرا که عملاً همان سود 22 درصدی تسهیلات هم تا زمان دریافت برای واحد تولیدی 27 درصد تمام می‌شود، در حالی که در تمام دنیا نرخ بهره بانکی برای تولید بیشتر از 4 درصد نیست. وی اضافه کرد: ریالی از محل هدفمندی یارانه‌ها به بخش صنعت بازنگشته است و به نظر می‌رسد این موضوع نیز حرفی بدون پشتوانه است. روغنی شرایط صنعت کشور را بحرانی و به گونه‌ای رو به اغما برشمرد و گفت: بخش کارآفرینی کشور در بدترین شرایط خود به سر می‌برد و تخصیص منابعی همچون تسهیلات کم‌بهره به بنگاه‌های کوچک شعاری بیش نیست. وی افزود: اکنون خیلی از بنگاه‌ها ورشکسته هستند اما به دلیل وجهه‌ای که اعلام ورشکستگی در آینده فعالیت اقتصادی افراد دارد، سعی می‌کنند از اعلام ورشکستگی خودداری کنند.
الحاق ۵۰۰ هزار نفر دیگر به خیل بیکاران
یک کارشناس بازار کار نیز با تأکید بر اینکه دولت در طول دوره فعالیتش عملکرد مثبتی در اشتغالزایی ندارد، گفت: نه تنها اقدامی برای کاهش تعداد بیکاران نشد، بلکه ۵۰۰ هزار نفر دیگر به خیل بیکاران پیوستند. فرامرز توفیقی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه دولت در زمینه اشتغال و رونق بازار کسب و کار موفق عمل نکرده است، اظهار داشت: تاکنون طرح یا برنامه‌ای جدی از سوی وزارت کار برای ایجاد اشتغال اعلام نشده و معضلات و مشکلات اشتغال کشور تنها با تشکیل یک جلسه شورایعالی اشتغال بررسی شده است. وی افزود: تاکنون از دل فعالیت‌های دولت در 3 سال اخیر، تنها برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و کنفرانس‌ها بیرون آمده است، بدون آنکه تأثیر مثبتی در بازار کسب و کار کشور شاهد باشیم. توفیقی از عدم ایجاد اشتغال در کشور طی سال‌های گذشته خبر داد و گفت: شاهد به اتمام رسیدن زمان قانونی بیش از 500 هزار نفر در مورد بیمه بیکاری هستیم که ناخواسته بیکار شده بودند. توفیقی گفت: این افراد مطابق قانون با معرفی به بنگاه‌های کاریابی در صورت وجود شغل باید در اولویت اشتغال قرار گیرند اما روند جذب‌شان صورت نگرفت یا اینکه شغلی همتراز برای این افراد عرضه نشد. توفیقی گفت: تصمیم عاجل برای ارائه راهکاری مبنی بر برون‌رفت از رکود، واقعی کردن دستمزدها و برخورد واقع‌بینانه با مشکل شکاف زیاد سبد معیشت کارگران با دستمزد فعلی می‌تواند راه را برای تسهیل روند اشتغال هموار کند.


Page Generated in 0/0049 sec