گروه سیاسی: انتقادهای حسن روحانی از رسانهها روز به روز بیشتر میشود. روحانی در تازهترین انتقاد خود علیه رسانهها، عملکرد آنها درباره اقتصاد مقاومتی را زیر سوال برد و گفت: رسانهها به گونهای درباره اقتصاد مقاومتی عمل میکنند که انتظارات جامعه بالا میرود اما امید جامعه نیز کاهش مییابد!
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به فضایل فراوان ماه مبارک رمضان، به نقش ارزشمند رسانهها در پیشبرد سیاستهای اقتصاد مقاومتی پرداخت و اظهار داشت: متاسفانه برخی رسانهها در پرداختن به اقتصاد مقاومتی صرفا انتظارات جامعه را افزایش داده و در مقابل، نقش تلاش و کوشش همگانی و امید به آینده را کمرنگ میکنند که این اساسا خلاف سیاستهای اقتصاد مقاومتی است. روحانی تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی باید روحیه امید، وحدت و تلاش همگانی را در جامعه ارتقا داد و در چنین صورتی است که شرایط مناسبی برای بهبود وضعیت جامعه و مردم به وجود میآید. به گزارش «وطن امروز»، این اظهارات روحانی نشان میدهد او از عملکرد بخشی از رسانهها در حوزه روشنگری درباره اقتصاد مقاومتی ناراضی است، چراکه معتقد است انتظارات جامعه را بالا میبرند اما همزمان نقش امید و تلاش همگانی را در تحقق اقتصاد مقاومتی نادیده میگیرند. این اظهارات روحانی در واقع ناظر بر نگرانی دولت از افزایش انتظارات جامعه از دولت، بدون توجه به تکالیف عمومی جامعه است. این انتقاد روحانی اکنون در حالی نسبت به اقتصاد مقاومتی مطرح میشود که پیش از این و در موضوع برجام، درباره نحوه رفتار دولت درباره ضرورت توافق هستهای، بارها مورد انتقاد منتقدان قرار گرفته بود. هم حسن روحانی و هم دولت و حامیان او در افزایش سطح انتظارات جامعه نسبت به موضوع توافق هستهای بسیار نقش داشتهاند. شعارهای حسن روحانی در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یازدهم یکی از مصادیق افزایش سطح توقعات جامعه بود و متاسفانه این افزایش انتظارات نیز بر یک بستر غیرواقعی شکل گرفت. شعارهای معروف روحانی مبنی بر رتقوفتق مشکلات معیشتی در دورههای زمانی کوتاه در افزایش انتظارات مردم در آن مقطع بسیار موثر بود. روحانی در برنامههای تبلیغاتی خود از بستههای اقتصادی 100 روزه برای بهبودی وضعیت معیشتی جامعه گفت. موضعی که حامیان او، آن را تبدیل به شعار «حل 100 روزه مشکلات» کردند تا بتوانند با ترغیب و تهییج جامعه برای او رای کسب کنند. پس از پیروزی در انتخابات نیز عملکرد دولت به گونهای بود که یک باور غیرواقعی نسبت به اثرگذاری برجام در اقتصاد و معیشت جامعه را ایجاد کرد. دولت در ابتدا با ویرانهنمایی وضعیت کشور، برجام را تنها راه نجات کشور از این وضعیت القا کرد. حسن روحانی بارها گفت کشور قبل از او تبدیل به یک ویرانه شده است. او برای توصیف برخی حوزههای اقتصادی و معیشتی از اصلاح «دهشتناک» استفاده کرد تا یک تصویر ویرانه از این حوزهها در افکار عمومی شکل بگیرد. البته ترجیعبند این رفتار، ادعای «خزانه خالی» بود تا در نهایت تلاش شود افکار عمومی به این سمت سوق داده شود که راهی جز برجام نیست. همزمان با سیاست سیاهنمایی وضعیت کشور، سیاست «در سبز برجام» در دستور کار دولتیها و رسانههای آنان قرار گرفت تا مطالبه افکار عمومی برای توافق هستهای افزایش یابد. آنها نهتنها مسائل معیشتی بلکه مسائل زیستمحیطی و اجتماعی را نیز به برجام گره زدند به گونهای که از موضوعات زیستمحیطی مانند کمآبی تا مسائل اجتماعی مانند ازدواج، به برجام گره زده شد. بهعنوان نمونه علی یونسی، دستیار ویژه حسن روحانی در اظهارنظری حیرتآور مدعی شد با برجام مشکل ازدواج جوانان نیز حل خواهد شد! این رفتار که البته مصادیق آن بسیار است؛ باعث ایجاد یک ذهنیت غیر واقعی نسبت به ماهیت مذاکرات هستهای و میزان اثرگذاری آن بر اقتصاد، و در نتیجه افزایش انتظارات جامعه در این باره شد. این در حالی بود که براساس گزارش مرکز بررسیهای استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در چند سال قبل حداکثر 20 درصد از مشکلات اقتصادی کشور مربوط به تحریمهاست و 80 درصد آن به سوءمدیریت در اقتصاد کشور مربوط میشود.
از سوی دیگر در حالتی که محتوای برجام- برخلاف وضعیت فعلی- به سود رونق اقتصاد ایران میبود نیز؛ براساس برآوردهای کارشناسی بین 3 تا 6 سال زمان برای مشاهده اثرات آن لازم بود اما دولتیها به گونهای رفتار کردند که گویی فردای برجام، باید اکسیر رونق به اقتصاد کشور تزریق میشد.
با این حال اما هم برخی مقامات دولتی و هم رسانههای حامی دولت به گونهای رفتار کردند که گویی همای سعادت فردای برجام بر بازار و تولید کشور خواهد نشست! این رفتار بویژه در ماجرای نرخ ارز مشهود بود. حامیان دولت بویژه زمان آغاز التهاب بازار ارز به گونهای رفتار کردند که گویی تنها با یک توافق با آمریکاییها، قیمت ارز بویژه دلار فروکش خواهد کرد. به همین دلیل یکی از معیارهای قضاوت مردم درباره اثرگذاری برجام، وضعیت بازار ارز بوده است. در واقع از جمله موارد بسیار مهمی که اکنون افکار عمومی در ایران نسبت به برجام و بانیان آن کاملا بیاعتنا و بیاعتماد است؛ همین آدرس دادنهای غلط درباره ماهیت مذاکرات هستهای و نسبت آن با اقتصاد جامعه است.
البته در آن موقع بهرغم انتقاد دلسوزان، حسن روحانی در این باره گلایه یا انتقادی مطرح نکرد. با این حال اما او اکنون که نسخه اقتصاد مقاومتی برای بهبود وضعیت معیشتی، جایگزین برجام شده، خواستار دقت رسانهها در واقعی نشان دادن وضعیت کشور و تبیین وظیفه و تکالیف همگانی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است!