printlogo


کد خبر: 158771تاریخ: 1395/3/22 00:00
اخبار

نه وطن دوست، نه شیعه
«ابومسلم خراسانی»؛ نامی که از مدت‌ها پیش یکی از تیم‌های فوتبال ایران را با آن می‌شناسند و با وجود بار انحرافی، تاریخی و فرهنگی، حفظ شده بود، توسط برخی دلسوزان مورد اعتراض قرار گرفت.  در پی اعتراضات و تغییر نام «ابومسلم»، وزیر ارشاد دوره اصلاحات که در لندن به سر می برد، از ابومسلم به‌عنوان سردار پرآوازه ایرانی نام برد و براساس آنچه نوشته بود، خدمات وی را مورد تقدیر قرار داد. اهالی تاریخ و مطلعان در واکنش به سطحی‌نگری مهاجرانی موارد مستند و موثقی درباره «ابومسلم» را یادآور شدند که از آن جمله می‌توان به تحلیل رسول جعفریان در این باره اشاره کرد.  حجت‌الاسلام جعفریان معتقد است: صرفا از باب اطلاع جوانان عزیز، وطن‌دوست و اسلام‌خواه عرض می‌کنم که ابومسلم با اینکه شخصیتی مهم در تاریخ ماست و حرکت او موجب شد دولت اموی از میان برود اما 2 مشکل اساسی دارد؛ نخست اینکه او هیچ‌گاه یک ایرانی وطن‌دوست نبود و تنها عاملی در دست شماری از قبایل عربی خراسان بود که دوست داشتند امویان سرنگون شده و حکومت دست شاخه دیگری قرار گیرد. در این ماجرا از ایرانیان به‌عنوان ابزار استفاده شد و بس.  دوم آنکه ابومسلم هیچ‌گاه یک شیعه علوی نبود بلکه شیعه عباسی بود که به امامان معصوم خیانت ورزید و جانب عباسیان را گرفت؛ عباسیانی که اندکی بعد پس از تسلط بر امور هم او را کشتند و هم امامان معصوم را. ابومسلم در آدمکشی نیز فردی حرفه‌ای بود و بر اساس منابع متقن تاریخی شمار زیادی از مردم خراسان و نواحی دیگر را کشت. او قیام شیعی شریک بن شیخ را هم سرکوب کرده وی و یارانش را به قتل رساند.  بر اساس دلایل متقن تاریخی، ارزشی ندارد مردم شریف خراسان که امام رضا(ع) میهمان آنهاست و مسلما دلشان از ابومسلم خون است، از این نام حمایت کنند و آن را روی تیم محبوب و دلخواه خود بگذارند. خراسانیان می‌توانند نامی را برگزینند که سمبل خراسان بزرگ و یادآور ادب و فرهیختگی باشد. پوریای ولی(اهل خوارزم)، رودکی، فردوسی و هزاران چهره دیگر که خراسان با نام آنان شناخته می‌شود.

برنامه تازه مجری قدیمی تلویزیون «آبی‌تر از رؤیا» در شبکه پویا
مجری محبوب برنامه‌های خردسال و کودک تلویزیون، تخصصی‌ شدن شبکه خردسال، کودک و نوجوان را اقدامی شایسته دانست. به گزارش ایسنا، خامنه که این روزها مشغول ساخت برنامه جدیدی به عنوان «آبی‌تر از رویا» برای خردسالان است، تخصصی‌ شدن شبکه خردسال، کودک و نوجوان را اقدامی شایسته دانست و گفت: این حرکت، حرکت خوبی است؛ چراکه دغدغه من سال‌ها این بود که باید کارهای خاص مخاطب خردسال، کودک و نوجوان را با توجه به نیازمندی و نوع دیدگاه‌هایشان تعریف و از کار برای بزرگسالان متمایز کرد. او در ادامه «آبی‌تر از رویا» را که مراحل پایانی ساخت خود را طی می‌کند، برنامه‌ای ترکیبی، زنده و انیمیشن دانست و توضیح داد: برای شکل دادن به این کار که یک قصه‌گویی شبانه به همراه بخش‌های انیمیشن است، گروهی از دوستان زحمات بسیاری را متقبل شده‌اند.  خامنه ابراز امیدواری کرد این برنامه بخوبی دیده شود و تأثیرگذار باشد؛ چراکه عشق، تعهد، تلاش صادقانه و بی‌وقفه، دقت و بهره‌گیری از نظرات کارشناسانه، شالوده اصلی شکل‌گیری آن بوده است. قصه‌های «آبی‌تر از رویا» که به موضوعات متفاوتی پرداخته است به مقوله پرورش هوشی و هیجانی کودک و آموزش مهارت‌های زندگی می‌پردازد. در کار ترکیبی «آبی‌تر از رویا» در قالبی ساده و سهل و قابل فهم برای این مقطع سنی، به این موارد پرداخته‌ایم؛ چراکه معتقدم اگر ما در زمینه آگاه کردن‌ کودکان، تلاش کنیم، موفق به ارائه طریق و رفع نقایص موجود در زندگی بزرگ‌تر‌ها هم خواهیم شد. «آبی‌تر از رویا» قرار است شب‌ها قبل از برنامه «لالایی» از شبکه پویا پخش شود.

مشاعره رمضانی روی آنتن شبکه آموزش
برنامه تخصصی «مشاعره» از ۱۵ ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه آموزش می‌رود و این برنامه برای عید سعید فطر ویژه‌هایی تدارک دیده است. اسماعیل آذر، تهیه‌کننده برنامه «مشاعره» اظهار کرد: از آنجا که غالب برنامه‌‌های شب‌های مبارک رمضان از ابتدای این ماه روی آنتن شبکه‌ها می‌روند، ترجیح دادیم با فروکش تب و تاب نمایش برنامه‌ها، در فضایی آرام‌تر این برنامه برای مخاطبان پخش شود. وی با اشاره به اینکه این برنامه هم‌اکنون روی میز تدوین قرار دارد، بیان کرد: در این فصل بنا داریم به اشعاری با مضامین رمضانی بپردازیم و من هم درباره بلاغت امیرالمومنین(ع) و فضیلت‌های این ماه و همچنین اشعاری با مناسبت این ایام صحبت خواهم کرد. برنامه «مشاعره» از پانزدهم ماه رمضان ساعت ۲۲ از شبکه آموزش سیما پخش می‌شود.
 


Page Generated in 0/0057 sec