printlogo


کد خبر: 158779تاریخ: 1395/3/22 00:00
500 هکتار مرتع در یک چشم به هم زدن خاکستر شد
50 ساعت آتش در جنگل‌های پاسارگاد
مردم برای مهار آتش دست به ‌کار شدند

گروه اجتماعی: روز چهارشنبه آتش‌سوزی گسترده‌ای در منطقه پاسارگاد آغاز شد و به دلیل سوءمدیریت‌های صورت گرفته آتش توانست سطح قابل توجهی  از اراضی این منطقه را پشت سر گذارد اما سرانجام ورود نیروهای مردمی موجب شد پس از 50ساعت شعله‌های آتش تا حدودی مهار شود.
مهار 90 درصد آتش‌سوزی
«آتش‌سوزی منطقه تنگ‌بلاغی پاسارگاد با تلاش و کمک‌های مردم استان فارس مهار شد». سلمان پویا، دبیر شورای بخش پاسارگاد  با بیان این مطلب عنوان کرد: با گذشت بیش از ۵۰ ساعت از آغاز آتش‌سوزی در منطقه پاسارگاد، این آتش در بیش از ۹۰ درصد منطقه با کمک مردم استان فارس مهار شد. وی خاطرنشان کرد: از صبح روز جمعه تردد و انتقال مردم و نیروهای ارتش با استفاده از ۴ بالگرد انجام شد که اگر طی 3 روز گذشته شاهد این بالگردها بودیم آتش‌سوزی بیش از ۵۰ ساعت طول نمی‌کشید. به گفته دبیر شورای بخش پاسارگاد، مردم شهرستان‌های استان فارس در این عملیات چند روزه شرکت داشتند و این حرکت مردمی منجر به موفقیت شد.
500هکتار مرتع در شعله‌های آتش
از دیگر نکات قابل‌توجهی که درباره این آتش‌سوزی مطرح است حجم آتش و خسارت‌زایی آن در سطح قابل توجهی از استان فارس است. براساس برخی خبرهای منتشر شده درباره این آتش‌سوزی حدود 3هزار هکتار از اراضی منطقه تحت تاثیر شعله‌های آتش قرار گرفته اما فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها معتقد است 500هکتار از مراتع دچار آتش‌سوزی شده است. سرهنگ قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها درباره آخرین وضعیت اطفای حریق در مراتع پاسارگاد عنوان کرد: از ظهر روز چهارشنبه حریق در پاسارگاد آغاز شد و در روز جمعه بیش از 90 درصد حریق در این منطقه اطفا شد. سبزعلی درباره مساحت حریق یادآور شد: در این باره اعداد گوناگونی اعلام شده و بیان مساحت دقیق آن نیازمند بررسی‌های دقیق پس از اطفای حریق است. حریق در نقاط پراکنده‌ای رخ داده و در حال حاضر می‌توان گفت حدود 500 هکتار از مراتع درگیر حریق بودند اما مساحت قطعی آن نیازمند بررسی‌های بیشتر است.
عامل انسانی، دلیل 95 درصد از حریق‌ها
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها درباره علت وقوع این حریق بیان داشت: 95 درصد از حریق‌ها عامل انسانی دارد که 70 درصد آن نیز بر اثر سهل‌انگاری رخ می‌دهد. حضور گردشگران یا سهل‌انگاری چوپانان  از جمله عواملی است که باعث حریق در مراتع و جنگل‌ها می‌شود و محتمل‌ترین علت برای حریق در پاسارگاد نیز همین عامل است.
مصدومیت 50 نفر در منطقه پاسارگاد
این در حالی است که به گفته سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر بیش از 50 نفر در جریان آتش‌سوزی جنگل‌های پاسارگارد مصدوم شده‌اند.
سیدمصطفی مرتضوی، سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با اشاره به وقوع حادثه آتش‌سوزی در جنگل پاسارگاد فارس اظهار داشت: بیش از 130 نیروی امدادی هلال احمر در محل حادثه حضور یافته و مشغول ارائه خدمات شدند. سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر یادآورشد: روز پنجشنبه بخشی از این آتش‌سوزی مهار شد اما متاسفانه ساعاتی بعد دوباره ادامه پیدا کرد. وی خاطرنشان کرد: تا پایان روز پنجشنبه
2 دستگاه آمبولانس هلال‌احمر به منطقه حادثه اعزام شد و بیش از 50 نفر در این حادثه مصدوم شدند.
جلسه اضطراری مدیریت بحران
همچنین معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور از برگزاری جلسه اضطراری مدیریت بحران برای حریق در جنگل‌های پاسارگاد خبر داد. مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور درباره حریق رخ داده در جنگل‌های پاسارگاد و  اقدامات مدیریت بحران در این زمینه اظهار داشت: سازمان مدیریت بحران به عنوان سازمانی هماهنگ‌کننده در این زمینه ورود کرده و از دستگاه‌ها و نهادهای مربوط خواسته‌ایم تا تجهیزات و امکانات خود را برای اطفای حریق به این منطقه ارسال کنند. معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور از برگزاری جلسه اضطراری مدیریت بحران در پی حریق پاسارگاد خبر داد و افزود: این جلسه روز پنجشنبه به درخواست سازمان مدیریت بحران و به ریاست نجار، رئیس این سازمان در دفتر سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد.
نقاط ضعف در عملیات مهار آتش
یکی از نکات قابل توجه درباره  این آتش‌سوزی‌ها، برخی نقاط ضعف در مهار آتش‌ بوده است. مدیرکل محیط‌زیست استان فارس در این باره گفته است: «در چنین مواقعی باید به مدت 72 ساعت مراقب مناطق جنگلی درگیر آتش‌سوزی باشیم، چرا که ممکن است تک درخت‌هایی که آتش به آنها رسیده است شعله‌ور شده و سایر منطقه را درگیر کنند که این اتفاق شب گذشته(پنجشنبه‌شب) رخ داد». ولوی با اشاره به اینکه هم اکنون موردی از آتش‌سوزی درجنگل‌های پاسارگاد مشاهده نمی‌شود و منطقه تحت کنترل است، بیان کرد: یکی از نقاط قوت این حادثه حضور پررنگ نیروهای مردمی و احساس مسؤولیت آنها بود. مدیر کل محیط‌زیست استان فارس درباره آسیب به حیوانات موجود در جنگل‌های پاسارگاد عنوان کرد: لانه‌های پرندگان و برخی حیوانات دیگر از جمله مارمولک‌ها و لاک‌پشت‌ها سوخته‌ است اما هیچ خرس قهوه‌ای آسیب ندیده است.
آتش به جان پارک ملی بمو افتاد
پس از آتش‌سوزی گسترده جنگل‌های پاسارگاد، این بار نوبت به ارتفاعات پارک ملی بمو رسید تا طعمه حریق شود. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس از شروع آتش‌سوزی در پارک ملی بمو خبر داد و افزود: علت آتش‌سوزی به حضور گردشگران در روستاهای اطراف مربوط می‌شود اما هنوز عمدی یا سهوی بودن آن مشخص نشده است. وی در پاسخ به این پرسش که چرا بالگرد آب پاش برای اطفای حریق به پارک ملی بمو اعزام نشده است، گفت: نیازی به بالگرد آبپاش نیست در صورت نیاز هماهنگی‌ها با ستاد بحران استان انجام خواهد شد.
گفتنی است، پارک ملی بمو 48 هزار هکتار وسعت دارد و یکی از مناطق چهارگانه طبیعی در استان فارس است و دارای پوشش گیاهی و جانوران متنوع شامل قوچ، میش و آهو است.
 


Page Generated in 0/0069 sec